GrålleJr Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 Har fått tag på grejor som jag tänkte använda för att spela in lite med vårt band. Jag har fått för mig att man ska kunna synka adat med midi på dator, men det vill inte fungera. Har maualer men blir inte klok på det... 😆 Kan någon förbarma sig och tala om för mig om det går och hur man gör. Har följande grejor: Alesis adat xt Alesis bcr Alesis AI-2 Dator med cubasis vst4 Givetvis kablage så det ska kunna kopplas ihop... Kan detta fungera tillsammans eller behöver jag något mer??? 😳 Ja, jag vet att det finns nyare grejor men... Nybörjare? Javisst!!!!
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 Jag har aldrig kört med ADAT själv - men jag misstänker att du måste ha ett ljudkort som har den 9-poliga anslutningen för ADAT-synk, som exempelvis RME HDSP9652...
GrålleJr Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Postat 3 augusti 2006 Tackar, ska kolla det i morgon... 😳
engineer Postat 4 augusti 2006 Postat 4 augusti 2006 Eftersom du har en BRC så kan du köra MIDI-sync Det var länge sen jag gjorde det nu, men du ställer in din BRC till att generera MTC (MIDI Time Code) på en frame-rate som Cubase kan läsa. Sen från MIDI out på din BRC till In på din dator. Ställ sedan in Cubase till att läsa MTC på din ingång. När du trycker på play på din BRC ska datorn börja spela. Du kanske måste pilla lite på Offset inställningarna i Cubase så att den börjar på rätt plats. (det var lätt 11 år sen jag gjorde detta sist, så ledsen om minnet sviker på detaljerna)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.