Jump to content
Annons

hacka Fjärrskrivbord!?*LÖST*


hobbex2004

Recommended Posts

Ngn här som vet om det går att trixa med fjärrskrivbordet i XP, så att 2 pers kan kan vara inloggad på samma konto samtidigt?? Ungefär som i fjärrhjälp.

Jag har en dator som är kopplad till TVn och som jag inte har tangentbord&mus till (vill inte ha det heller).

Tidigare har jag använt VNC för att logga in på den datorn via laptopen för att dra igång en film (eller en låt). Nu vill jag bara använda fjärrskrivbord, men det går inte efterson den sessionen som har TV-ut (syns på Tvn) loggas ut när jag ansluter med fjärrskrivbord. Det enda som syns på TVn är då windows-loggan som hoppar omkring (skärmsläckare).

Fjärrhjälp är ju riktigt jobbig att använda till detta, då man måste skicka inbjudan och den kan man inte ha aktiv mer än 30 dagar åt gången..😆

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Varför inte fortsätta med VNC?

Man kan inte använda VNC förräns man loggat in på datorn, så att VNC-klienten hinner startas. Det går heller inte att använda VNC för att logga in på windows, som man kan med fjärrskrivbord. Enda alternativet är att ha ett tangentbord på den datorn ändå, och det vill jag inte.

Kör VNC4 har jag för mig.

Fjärrskrivbord känns mkt snabbare och bättre aän VNC desutom, + att man kan få ljud uppspelat i fjärrdatorn... m.m

Kan ej växla till automatisk inloggning på den datorn, då det är andra saker som skiter sig.

Hur gör jag då?

Link to comment
Dela på andra sajter

RemotelyAnywhere

Du behöver inte vara inloggad på datorn, eftersom RA startas som en tjänst.

Öppna webbläsaren och ange ditt ip-nummer och ett speciellt portnummer du valt. Du kommer nu till en hemsida på HTPC:n där du loggar in med ditt vanliga Windows-kontonamn och lösenord.

Krypterat och säkert, förstås. Mycket bättre säkerhet än både Fjärrskrivbord och VNC.

Sen har du tillgång till hela datorn i din webbläsare. Du kan fjärrstyra ala VNC och Fjärrskrivbord via Java-klient, ActiveX eller stillbilder.

Du har tillgång till systemverktyg, du har filhanterare i webbläsaren mellan HTPC:n och din bärbara osv. osv.

Ladda hem gratis 30-dagars trial och prova! 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på din fråga är: Nej, det går inte att vara inloggad flera på samma session i Windows RDC.

RemotelyAnywhere funkar som sagt. Och det finns ett till alternativ som heter Netop - http://www.netop.com/netop-13.htm

Den är ännu vassare, men kostar en bra slant mer har jag för mej. Körde den på dom flesta servrar på mitt förra jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera windows MCE, Media Portal eller liknande och köp en fjärrkontroll ?

Jag är helt emot såna datorer, eftersom en vanlig dator duger gott och väl till detta ändamål, om inte bättre.

Problemet är inte fjärrkontrollen, för isf kan jag lika gärna koppla in en trådlös tgtbord/mus. Har 2 sådana liggandes. Har även en IR-mottagare på datorn som jag kan programmera med vilken fjärrkontroll som helst, så att man kan styra precis alla funktioner i windows med vilken knapp jag vill (utom att sätta på datorn förståss).

Men frågan var om det går att trixa med fjärrskrivbord för att få denna att funka som tex VNC. Fjärrskrivbord bygger väl i grunden på VNCs källkod om jag inte minns fel, så jag förstår inte varför microsoft lagt in begränsning till en enda session. Det är säkert en säkerhetsaspekt, så det borde gå att gå runt det.

Tänk om jag vill visa en polare på andra sidan jordklotet hur man gör en sak på hans dator, och vill slippa installera en massa klienter på hans dator. Då funkar det bara med fjärrskrivbord, eller fjärrhjälp (blä).

Problemet jag beskrev tidigare är bara en av begränsningarna som jag sett, orkade inte rada upp alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

RemotelyAnywhere

Du behöver inte vara inloggad på datorn, eftersom RA startas som en tjänst.

Öppna webbläsaren och ange ditt ip-nummer och ett speciellt portnummer du valt. Du kommer nu till en hemsida på HTPC:n där du loggar in med ditt vanliga Windows-kontonamn och lösenord.

Krypterat och säkert, förstås. Mycket bättre säkerhet än både Fjärrskrivbord och VNC.

Sen har du tillgång till hela datorn i din webbläsare. Du kan fjärrstyra ala VNC och Fjärrskrivbord via Java-klient, ActiveX eller stillbilder.

Du har tillgång till systemverktyg, du har filhanterare i webbläsaren mellan HTPC:n och din bärbara osv. osv.

Ladda hem gratis 30-dagars trial och prova! 😄

Det går att använda browsern med VNC åxå, men det underlättar ju inte för mig.

Måste fortfarande ha en klient installerad på fjärrdatorn.

Ska se om det går att starta VNC som tjänst ist, då slipper jag ju all krångel.😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska se om det går att starta VNC som tjänst ist, då slipper jag ju all krångel.😄

Jajmän, jag har kört RealVNC som tjänst som startar automatiskt vid Windows uppstart.

Japp. det gick utmärkt.. Så nu är ett av problemen lösta iaf. 😉

Återstår bara att hacka fjärrskrivbord så att man kan köra den med multipla sessions..

Återkommer när jag lyckats...😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...