Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag spelar in sång med min mxl 990 kondensator mick så får jag inte riktigt till det... Sången låter burkig och diskantig. Har försökt o rätta till det genom o ratta på eqn hit o dit samt o lägga på olika reverb mm utan något bättre resultat. Vad gör jag för fel? nån som har tips? Inte ska man väl behöva bygga ett sångbås med ljuddämpning o grejjer eller? Tack på förhand.

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Sedan är det en fråga om hur bra mik man har. Sämre kondensatormikar låter sådär. Men avståndet är viktigt också, som nämndes. MXL 990 är dock en hyfsat bra mik som borde klara det.

mxl990psm.jpg

😛

Postat
Sedan är det en fråga om hur bra mik man har. Sämre kondensatormikar låter sådär. Men avståndet är viktigt också, som nämndes. MXL 990 är dock en hyfsat bra mik som borde klara det.

mxl990psm.jpg

😛

Det kanske bara är jag som är kräsen o gämför med proffsinspelningar... 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

990frequency.gif

Den har en liiiten diskanthöjning. Specad för sång brukar det kallas.

😛

Postat
Men står du i ett dåligt rum låter tillochmed en asbra mikrofon riktigt dåligt

Har min dator i sovrummet där jag sjunger in som inte är så stort med mattor o tavlor grejjer som borde dämpa lite...

Postat (redigerat)

Lägg gärna upp ett ljudexempel så blir det lättare för oss att ge dig tips. 😛

Redigerat av Phobos
musik (oregistrerad)
Postat

Men står du i ett sångbås låter det ÄNNU MER instängt (burkigt). Då får du ge mer reverb efteråt. Jag tror felet ligger i att nåt reverb eller kombination reverb plus eq ligger kvar, eller att kompressorn jobbar med...

Klart att en MXL990 fixar detta i ett vanligt rum. Jag kör i ett rum på 4 x 4 x 3.2 meter, med andra kondensatormikar som inte är bättre eller sämre än MXL990.

🙂

:musik

Postat
990frequency.gif

Den har en liiiten diskanthöjning. Specad för sång brukar det kallas.

🙂

Hmm ok.

musik (oregistrerad)
Postat

Ok. Läste nu om ditt inspelningsrum. Enligt min mening så är de problem du beskriver med burkighet INTE härrörande från inspelningsrummet här.

Första tanken är dåligt mikexemplar.

Andra tanken är: starta om datorn/portan och koppla in miken igen. Kör helt UTAN effekter!! Sjung in på avståndet 30 cm.

Hur lyssnar du? I lurar? Det kan uppfattas som burkigt, diskantrikt osv om lurarna inte är så schyssta eller faller just dig i smaken. Och det gäller ÄVEN märken av finare sort. Jag har lyssnat på lurar för 2500 SEK som jag aldrig skulle ge mer än "godkänt", 3 av 5.

🙂

Postat

Okej grabbar. Får tacka så länge. Ska testa det där med eqn o reverben mer tror jag... Annars återkommer jag igen o då med ett ljudex. 🙂

Postat
Ok. Läste nu om ditt inspelningsrum. Enligt min mening så är de problem du beskriver med burkighet INTE härrörande från inspelningsrummet här.

Första tanken är dåligt mikexemplar.

Andra tanken är: starta om datorn/portan och koppla in miken igen. Kör helt UTAN effekter!! Sjung in på avståndet 30 cm.

Hur lyssnar du? I lurar? Det kan uppfattas som burkigt, diskantrikt osv om lurarna inte är så schyssta eller faller just dig i smaken. Och det gäller ÄVEN märken av finare sort. Jag har lyssnat på lurar för 2500 SEK som jag aldrig skulle ge mer än "godkänt", 3 av 5.

🙂

Ska testa det med utan effekter... Jag har ett par riktigt dåliga o billiga lurar... Kan va det oxå kanske? :rolleyes:

Postat (redigerat)

kan ju vara att problemet är placering av mic.

kamfilter och första dippen opasligt

Redigerat av Finito

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.