Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Efter mer än 15 år så ger plasten vika i mina mikhållare från Sony. De vidgas och en gick sönder. De är inte elastiska heller och passar bara för de köpta mikarna. Finns det några bra enkla mikhållare som är lite flexibla så att de passar mina två mikar. Svårt att säga, men skulle tro att dimensionen på skaften är small resp medium. En del mikhållare säljs ju som small medium och large... Det blir inte lättare av att mikarna inte är helt raka utan blir något tjockare ju närmare huvudet man kommer. Inte mycket, men...

Jag talar alltså inte om såna där mer avancerade med fjädrande upphängning som kan medfölja om man köper en ny fin mik av idag, som t.ex. MXL, Röde, TSM, JJLabs etc, utan om en enkel i plast man skruvar fast upptill på mikstativet. Tror Jam har för 45 spänn, men vet inte om de passar. Vill ha reservalternativ i så fall...

RS20795.jpg

small

MikhallareRS20794B.jpg

medium

🙂

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Tack c2k6! Hur funkar de där badmintonracken? Klämmer man ihop miken mellan de? Eller sätter man miken genom hålen?

Minst sagt annorlunda!

😆

Postat
Tack c2k6! Hur funkar de där badmintonracken? Klämmer man ihop miken mellan de? Eller sätter man miken genom hålen?

Minst sagt annorlunda!

:rolleyes:

De är precis sådana som du säger att du inte vill ha, fjädrande upphängningar, som är till främst för småmembranskondensatormikar eller liknande vid insrumentupptagningar och eventuellt sång.

Mycket riktigt trär man miken mellan de mittersta två kvadrater som bildas utav gummitrådarna i de två cirklarna.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Visst var den fin. Mycket bättre än de enklare jag visade och visst kan jag nog använda sådana där 360-kronors till mina två Sony Kondensator Elektret-mikar, men då hamnar vi i ett annat prisläge, 720 SEK istället för 90 SEK totalt. mikarna är 2.4 respektive 3.0 cm i skaftdiameter.

:rolleyes:

pme (oregistrerad)
Postat

Hur tusan har de tänkt att det ska fungera med micar från 1.5 cm till 5 cm? Den lär knappast hålla

en 1.5 cm speciellt hårt...

musik (oregistrerad)
Postat
Hur tusan har de tänkt att det ska fungera med micar från 1.5 cm till 5 cm? Den lär knappast hålla

Den sätter man väl i det minsta hålet, eller?

Postat

Det fungerar nog utmärkt så länge man inte varvar en 1.5 cm:s mickrofon med en på 5 cm fram och tillbaka.

Postat

Man virkar liksom in micken så att varje resårtråd går som ett U runt micken. Tog en stund innan jag kom på det 😳

Funkar suveränt med småmembranare men jag har även haft i SM58:or.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.