Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har sett att man kan koppla effekter på lite olika sätt för att få olika resultat.

När jag tex kopplar reverbet klickar jag på mixern och skapar sedan RV7000 som då hamnar på på " den där lilla knappen" längst upp i mixern. AUX heter det väl?

Som jag har förstått det så blandar man ljudet då....

Om man ska göra "rätt" ska man väl koppla sakerna via varandra så att det är rena signaler som går igenom mixern?

Tex kompressorn får ju inte samma effekt om man gör som jag skrev ovan?

Jag vet att detta går men jag vet inte hur.....

Tacksam för hjälp

Annons
Postat

hmmm

Tack för det tipset, men i alla fall...

HUR gör man?

Hur kopplar man seriellt eller parallellt?

Det verkar som om jag hade förstått lite hur det funkar med ljudet men jag vet inte vad jag ska trycka på eller vilka sladdar jag ska flytta för att det ska bli rätt.

Postat

Seriellt: Koppla in en effekt på Insert-jacket eller efter mixerns utgång, så att hela signalen påverkas. Kompressor, Limiter och liknande kopplar man normalt på detta sätt. En effekt kan då bara användas till en kanal eller till en utgång.

Parallellt: Koppla effekten till effect send/return, så reglerar du hur mycket av originelsignalen som skickas till effekten, med hjälp av effect send-ratten på den aktuella kanalen. Originalsignalen går då igenom mixern opåverkad, men en viss mängd går dessutom via en effekt och lägger till önskad mängd effekt. Reverb, Delay och liknande kopplas normalt på det sättet. På detta sättet kan flera kanaler använda samma effektburk.

Postat (redigerat)

seriellt: skapa ett instrument (subt, nnxt, mm) klicka/markera instrumentet, skapa en effect.

det andra kan du redan dvs effect via mixern's aux

äsch nu han yoda före, bättre svar t o m 😎

och får jag föreslå en titt i Reasons manual? där står det mesta . . . :rolleyes:

Redigerat av chrisB
Postat
seriellt: skapa ett instrument (subt, nnxt, mm) klicka/markera instrumentet, skapa en effect.

det andra kan du redan dvs effect via mixern's aux

äsch nu han yoda före, bättre svar t o m 😎

och får jag föreslå en titt i Reasons manual? där står det mesta . . . :rolleyes:

SÅ lätt var det :-)

Tack!!

Jag har läst manualen men fattar inte.... Nu ska det nog gå

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.