Jump to content
Annons

Beslutsångest - Studiohörlurar


Steinb

Recommended Posts

Beställde för nån dag sedan ett par AKG K240 Studio hörlurar, efter att ha kollat igenom trådar här på forumet.

Men nu har jag fått lite beslutsångest. Om jag förstått det hela rätt så är K240'n inte slutna? Är det mycket läck från dom?

Jag har ett par halvkassa monitorer (Phonic P5A) så jag tänkte uppväga min bristfälliga lyssning med ett par bra hörlurar.

Kan det vara idé att avbeställa K240'n och istället köpa K271, som "bara" kostar 500 kronor mer?

Hjälp mej att bestämma, för nu känner jag mej extremt velig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Beställde för nån dag sedan ett par AKG K240 Studio hörlurar, efter att ha kollat igenom trådar här på forumet.

Men nu har jag fått lite beslutsångest. Om jag förstått det hela rätt så är K240'n inte slutna? Är det mycket läck från dom?

Jag har ett par halvkassa monitorer (Phonic P5A) så jag tänkte uppväga min bristfälliga lyssning med ett par bra hörlurar.

Kan det vara idé att avbeställa K240'n och istället köpa K271, som "bara" kostar 500 kronor mer?

Hjälp mej att bestämma, för nu känner jag mej extremt velig...

Vad gör det om det är läck från dem om du skall använda dom att lyssna i.

När du spelar in kan du ju köra med vilka billiga lurar som helst ( tom öronpluggar ) om du stör dig på läcket från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad gör det om det är läck från dem om du skall använda dom att lyssna i.

När du spelar in kan du ju köra med vilka billiga lurar som helst ( tom öronpluggar ) om du stör dig på läcket från dem.

Tanken var ju att köra med samma hörlurar till både mixning och inspelning.

K 271 råder jag dig att skaffa om du vill kunna mixa lite...eller ULTRASONE PROLINE 2500...

Ok! Det lutar åt att det blir 271 då! Proline 2500 (Mer info här!) verkar ju riktigt bra, men spräcker nog min budget tyvärr - dom går lös på 2995kr på Jam.

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör det om det är läck från dem om du skall använda dom att lyssna i.

När du spelar in kan du ju köra med vilka billiga lurar som helst ( tom öronpluggar ) om du stör dig på läcket från dem.

Tanken var ju att köra med samma hörlurar till både mixning och inspelning.

Skall du mixa i dom är det viktigt att du testar dom innan så att dom sitter skönt på dig. Annars blir det en plåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör det om det är läck från dem om du skall använda dom att lyssna i.

När du spelar in kan du ju köra med vilka billiga lurar som helst ( tom öronpluggar ) om du stör dig på läcket från dem.

Tanken var ju att köra med samma hörlurar till både mixning och inspelning.

K 271 råder jag dig att skaffa om du vill kunna mixa lite...eller ULTRASONE PROLINE 2500...

Ok! Det lutar åt att det blir 271 då! Proline 2500 (Mer info här!) verkar ju riktigt bra, men spräcker nog min budget tyvärr - dom går lös på 2995kr på Jam.

2750:- är det nya listpriset på Proline 2500, när agenturen togs över av en annan...

Med lite tur, så kan någon kanske ha kvar enstaka Proline 2500 för reapriset 1995:- när Fitzpatrick sålde ut de sista de hade på lager innan distributörsbytet - men man får nog ha en faslig tur i så fall och fråga rätt handlare... 🙂

Håller absolut med Florian. Proline 2500 är de bästa öppna lurar jag har använt - och den slutna modellen av samma lur heter Proline 750 - och är lika suveränt bra. Det nya listpriset på Proline 750 är 2495:-.

Proline 2500 är en av de få lurar som jag skulle våga mig på att mixa i - och där jag är säker på att resultatet inte skulle bli dåligt. 🙂 Det är förstås alltid bäst att mixa med monitorer, men om den möjligheten inte finns, så heter lösningen Ultrasone... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in att jag köpte mig ett par Beyerdynamic DT250 från 4sound här om dagen. Är grymt nöjd..

995 välförtjänta kronor.

Mvh

Kul! De kostade 1800 pix när jag köpte dem för 4 år sedan, men jag är nöjd ändå! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in att jag köpte mig ett par Beyerdynamic DT250 från 4sound här om dagen. Är grymt nöjd..

995 välförtjänta kronor.

Mvh

Nu bryter jag kanske tråden, sorry....

Jag står i valet och kvalet att skaffa Beyer DT 250 eller Sennheiser 280 pro.

Jag har inte provat någon av dom men de ska vara slutna och prisvärda och dessa två får bäst kritik nästan överallt.

Har någon provat båda dessa och kan säga vilken som sitter skönast på ett normalstort huvud?

Frekvenskurvan på DT 250 ser rakare ut och ska ha lite mer bas vilket verkar bra.

De ska vara overall för mixning, inspelning och vardagslyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in att jag köpte mig ett par Beyerdynamic DT250 från 4sound här om dagen. Är grymt nöjd..

995 välförtjänta kronor.

Men satan! Det var ju ett kalastips! Såg att Musikbörsen tar 1995 kronor för den, och på 4sound kostar den, som sagt, 995. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...