Jump to content
Annons

Samplingar för ljudeffekter till datorspel


Giannis

Recommended Posts

Jag har fått erbjudande att göra musiken till ett datorspel. Detta är inget problem men vad som också krävs av mig är att jag måste göra ljudeffekterna också.

Är det någon som sysslar med detta som kan hjälpa mig att hitta nån sampledisc som kan ha lite grunder? Eller får jag helt enkelt designa alla ljud själv?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

som erfaren Sound Artist kan jag varmt rekommendera att inhandla fältinspelningsutrustning.. nu beror det givetvis också helt och hållet på vilken typ av spel det handlar om, sidscrollande blipp blopp skiljer sig rätt så mycket från realistiska förstapersonsskjutare ljudmässigt..

jag rekommenderar som start ett ställe som heter "freesound" ( http://freesound.iua.upf.edu/ ), som är ett stort inspelningsbibliotek varifrån man rätt så fritt får använda ljuden där till sina egna projekt.. samplediscs är absolut inget som är billigt, för att få ett bra och övergripande bibliotek så kan man behöva lägga ut tiotusentals kronor.. och som första projekt (som jag antar att det är) så kanske det inte är värt att lägga ut det.

hur som haver, tillbaks till vad jag sa först, fältinspelningsutrustning är att rekommendera, eftersom man då slipper krångel med licenser osv, dessutom är halva grejen med att göra ljud till spel att man gör det själv, och inte bara klipper och klistrar hejvilt, det ska ligga lite själ bakom arbetet också ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Trumsynthen "Attack" som vsti mm har kanske 20 fina blipp-blopp ljud i sina originalljudbibliotek. Du kan förstås också ratta in din egna. Så för rent syntetiska ljud blip-bloppljud känner jag inte till något bättre. De andas väldigt 80/90-tal.

Du kan säkert hitta andra användares ljudbibliotek till Attack och ladda hem också. Attack kostar dock. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...