Jump to content
Annons

Audio Mixdown error


Bulldog

Recommended Posts

Ständigt återkommande problem. Ibland har det funkat och ibland inte.

Men för det mesta har det blivit error meddelande när jag ska köra audio mixdown.

Trots att jag valt 16 bitar/44 kHz, ställt in vänstra och högra indikatorerna, sparat som Wav. samt valt stereo interleaved. Vad är egentligen felet!???

Redigerat av Bulldog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
du måste ställa blåa markörerna i tidsfältet
Men det var nog just det som han/hon menade med:
ställt in vänstra och högra indikatorerna
error meddelande
Kan du utveckla det här? Kan vi få se en skärmdump?
Link to comment
Dela på andra sajter

...För visst ska man ha 24 bit/44100 Hz inställt. Det har jag, samt Wave., stereo interleaved och ingen real time export ikryssad. Outputs har jag (Stereo Out).

Ändå kommer detta meddelande: "An error occured during the operation!".

Frusterande. Vart ligger felet egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tror jag har fixat det. Jag tror det hade med bitraten att göra. Det har funkat ett tag nu. Får väl se ifall det blir strul igen.

Istället för att skapa en helt ny tråd så tänkte jag ställa en annan fråga om ett problem som har uppstått för mig. Det är så att alla audiospår har skiftat storlek så att man inte ser det man har spelat in på spåren, vilket man brukar se.

Jag skulle undo:a flera gånger med snabbkommando och helt plötsligt så blev ljudspåren minimala och man ser ingenting i dom. Alltså det som visar att man ser att ljudsignalen visar sig. Någon som vet hur man återställer storlekarna på ljudspåren. (Jag har kollat i manualen men hittade inget där.)

I cubase kan du dra i neder eller överkant av spåret för att öka storleken på spåret.

Dessutom finns det ofta som in / out i längst ned i högra hörnet av "spårfältet".

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar,

Du råkar nämligen inte vara haj på det här med audio mixdown. Det är som jag skrev ovan och jag har ställt in det som ska vara inställt.

Fast jag såg en annan grej nu. Det är låtar som jag har jobbat med på en annan dator och när jag ska importera dom till Cubase så frågar programmet ifall jag vill konvertera: 48 000 Hz till 44 000 Hz. Alltså, Cubase SX är programmet jag använder, version 3.

Kan detta vara anledningen till alla error meddelande när jag ska mixa ner låtarna.

Hur gör man då med dithering och sånt? Använder nog inte Rewire...vad jag vet...

Redigerat av Bulldog
Link to comment
Dela på andra sajter

Den datorn jag använde för att bränna ner låtarna på hade Wave Lab och jag minns inte vad jag använde för bitrate eller någonting. (Var inte så insatt i det då.)

När jag sen började arbeta med en av låtarna så lade jag på ett gitarrspår till det i Cubase och ska nu mixa ner det tillsammans men det vill sig inte.

Ska bägge spåren, originalspåret och gitarrspåret ha samma bitrate eller olika eller är det masterkanalen som ska ha någon annan bitrate.

Vet inte hur jag ska ta reda på hur låten jag sparade då är i för bitrate format, jag blev lite förbryllad då programmet frågade mig ifall jag ville konvertera originalspåret från 48 till 44 000 Hz när jag importerade spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har aldrig haft problem med SX och Audio mixdown.

Någon gång på den nästan svartvita tiden med Cubase VST version 4 fick jag problem med en MDA plugg som spökade till det. Tog bort den och voila lirade det igen.

Kolla om du har någon plugg som är skakig..

Rewire är använder om du kör tex Reason samtidigt.

Om du inte kan få detta att rocka så kanske du kan spela in materregeln till två nya spår i realtid och på så sätt få ned mixen. I Pro Tools kan man lira in en buss så kanske du kan skapa ett grouptrack och lira in mixen där. Dvs använda group tracket som "masterbandare". OBS! sista tipset har jag inte gjort i Cubase, vete inte hur man gör eller om det är möjligt. Testa och se om allt annat skiter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får fan ta och göra det. För det SKA ju funka...

Uppmärksammade förresten en sak. Jag har importerat andra låtar till Cubase. "Riktiga låtar" som är studioproducerade och sånt. Som jag algt in på datorn från CD och märkte att programmet frågar ifall jag ville konvertera dom från 48000 HZ till 44 000 också. Vad innebär detta? Betyder det att all musik som lagras på CD till försäljningen görs i 48 000 Hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag får fan ta och göra det. För det SKA ju funka...

Uppmärksammade förresten en sak. Jag har importerat andra låtar till Cubase. "Riktiga låtar" som är studioproducerade och sånt. Som jag algt in på datorn från CD och märkte att programmet frågar ifall jag ville konvertera dom från 48000 HZ till 44 000 också. Vad innebär detta? Betyder det att all musik som lagras på CD till försäljningen görs i 48 000 Hz?

???

Det är 44.1kHz på CD.

Är det inte så att du har ställt in Cubase på 48kHz och den frågar om den skall konvertera från 44 till 48?

Kan det vara nåt lurt med ljudkortsdrivisar? Har du ett Creative kort så går ju detta bara på 48kHz vad kah förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...