Jump to content
Annons

Skiss på hårdrockslåt...VERSION 3 /w SOLO


Recommended Posts

LÅTNAMN: Communication V1.0,v1.1 & v1.2

GENRE: Hårdrock

LÅTLÄNGD:3:33

PRODUCENT: Hobbe

EV. MEDVERKANDE: Gibbe på sång

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STATUS: Skiss

Länk till senaste versionen finns längst ned i detta inlägg!

 

Detta är mer en experimentlåt för att dra mig själv ur det ballad-träsket jag fastnat i 😆

 

Kan ni vänligen ge era synpunkter på framförallt mix & ljudbild på de enskilda instrumenten, men gärna även på helheten. Tyck gärna till om låten också.

 

I denna version fattas ett någorlunda snabbt gitarrsolo som kommer in vid 2:15 efter breaket och rockar loss ändra fram till ca 2:50.

Stämsången är jag medveten om att jag måste jobba mer på..

 

Tack!

LÅTLÄNK: Communication_v1.0

__________________________________________________-

Version 1.1:

 

Efter att ha läst era kommentarer och försökt ta till mig dem, så kommer här en ny version på låten.

 

* Tog bort delayen på sången helt och hållet

* EQade lite på bas, gitarrer samt sång för att få lite mer separation mellan dessa.

* Gjorde Virveln lite kortare

* "Skitade " ner Hi-hatsen samt ride-cymbalerna.

* Slängde på lite dist (overdrive) på basen

* Fixade fram "ny" stämsång, genom att pitchshifta 5-7 steg på finetune, flytta i tid +/-5ms, samt time-strecha 1-2%. Blev kanske lite för mkt.. eller??

 

 

+ lite andra småjusteringar.

 

Virveln låter lite skumt i början, det låter som dubbelslag på 2-3 ställen, tror dessa kom till vid downmixningen, pga överbelastad dator...

 

Säg gärna vad ni tycker, blev det bättre eller sämre?

Var gärna petiga med mixningen, då det är det jag haft mest problem med och vill veta var jag gjort fel.

 

Sologitarr fattas fortfarande, kommer i nästa version 🙂

LÅTLÄNK (v1.1):Communication_v1.1

__________________________________________________-

Version 1.2 (Nu även med solo):

3:e gången gillt???

 

* Fixade sången utefter era tips med framförallt EQ och reverb

* EQade lite på basgitarren för att få fram lite melodi ur den, gitarrer samt sång fick maka på sig för att lämna plats åt basen

* Spelade in ett Solo (på 2 tagningar).

* försökte få lite mer heavybotten på baskaggen

 

+ lite andra småjusteringar.

 

Nå, blev det bättre eller sämre? Tycker själv att gitarrljudet blev lite vassare så hela mixen låter lite klarare. Vad säger ni? Blev det för vasst & skränigt måntro?

 

Tack till er alla som orkat lyssna & ge mig tips. Extra stort tack till Moberg, Mutz och Lundin.

 

LÅTLÄNK (version1.2 /w Solo):Communication_v1.2

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att du bestämt dig för att dra dig ur ballad-träsket :-) Lätt att fastna i denna kvick-sand av mollackord i lågt tempo :-D

Då jag själv skrivit hårdrockslåtar i många år så har jag ett par synpunkter!

* Försök att variera dig. Låten är enformig då du endast ligger och riffar på samma ackord (D). Jag väntade och väntade och... väntade men ackordbytet kom aldrig.

* Inget fel att använda programmerade trummor (finns många plattor som är producerade så) men försök att tänka som en trummis. Det stärker realismen och låten blir samtidigt mer homogen.

* Bra riff men stressa inte. Bättre att "släpa" efter lite med denna typ av riff än att ligga steget före trummorna. Du tappar "gunget" om du stressar.

Hoppas du inte tyckte jag var för hård, jag försökte verkligen komma med konstruktiv kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du bestämt dig för att dra dig ur ballad-träsket :-) Lätt att fastna i denna kvick-sand av mollackord i lågt tempo :-D

Då jag själv skrivit hårdrockslåtar i många år så har jag ett par synpunkter!

* Försök att variera dig. Låten är enformig då du endast ligger och riffar på samma ackord (D). Jag väntade och väntade och... väntade men ackordbytet kom aldrig.

* Inget fel att använda programmerade trummor (finns många plattor som är producerade så) men försök att tänka som en trummis. Det stärker realismen och låten blir samtidigt mer homogen.

* Bra riff men stressa inte. Bättre att "släpa" efter lite med denna typ av riff än att ligga steget före trummorna. Du tappar "gunget" om du stressar.

Hoppas du inte tyckte jag var för hård, jag försökte verkligen komma med konstruktiv kritik.

Tjena, o tack för kommentarerna..

Jag kände faktiskt själv att låten blev rätt enformig, men det var för att jag för första gången någonsin tillämpade "kill your darlings"-mottot. Hade flera bryggor och partier med 2-3 gitarrer som spelar i stämma m.m, men jag tog bort allt då jag kände att det blev för mkt... Blir nog liiite bättre när jag får in solot.

Jag vet inte hur jag skulle få in ett ackordbyte i en sån här låt..!?

"men försök att tänka som en trummis. Det stärker realismen och låten blir samtidigt mer homogen."

Menar du spelsättet?eller ljudmässigt? Jag kan inte spela trummor själv så det är rätt svårt, men kan du ge mig en hint på var/vad det låter oäkta??

Släpa efter...hmmm. Undrar om detta kan ha uppkommit när jag testade att kvantisera audiospåren, eftersom jag inte märkte nån skillnad lät jag det vara. Det kanske blev en skillnad ändå? Såvida du inte syftar på att det är otajt spelat förståss, då är det mig det är fel på!?🙂

"Hoppas du inte tyckte jag var för hård, jag försökte verkligen komma med konstruktiv kritik"

Nejförfan, det var jättebra synpunkter...Tack!😄

Att du inte nämnde ngt om mixen, var det för att den var någorlunda bra eller var det för att det är helt kört för mig på den fronten?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som har kommentarer ang mixen?

Hej Hobbex2004.. 😄

Jag är dålig på att höra små detaljer har jag märkt... Men det är lite "knas" med sångljudet.. vad har du för effekter på den? Rerbet är konstigt... låter som han sjunger i ett litet rum, och "musiken" spelar i ett större. Musiken och sången "smälter" inte ihop riktigt. Eller så har du ett "delay" på sången som är för snabbt...

Låten funkar .. tycker inte att den är så enformig ... Goa riff.. 😉

Bra jobbat... :rolleyes:

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångljudet låter lite konstigt, sjunger du i badrummet? Lite jobbigt mycket panorerad också. Däremot låter gitarrerna finfint, gissar att du är gitarrist 😆

Trummorna känns ju väldigt programmerade, virvelljudet hänger dessutom kvar väldigt länge och låter exakt likadant vid varje tillslag, men vad gör man när man inte har tillgång till trumset och ett stort ljuddämpat rum att ha dom i.. har samma problem själv.

Sånginsatsen känns lite ojämn. Ibland riktigt bra, ibland rejält surt. Tror du kan göra det bättre, du har potentialen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tror du skulle vinna på om du fick lite mer driv i trummorna, kanske kunde rassla lite mer om hihat. Nått som gör att dom inte sitter ihopp med gitarrena. Svårt att sätta fingret på vad felet är. Antar att du som jag är gitarrist. Svårt det där med trummor.

Håller med dom andra om sången. Antingen har du lagt på ett reverb som inte passar eller så får du helt enkelt dämpa upp där du sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej alla. och tack för era kommentarer

Riktigt kul att höra, då jag själv var lite tveksam till låten öht... kul att ni gillade den iaf...

ang sången, den är inspelad i en klädkammare med lakan upphängda på väggarna, långt ifrån optimalt jag vet, men rummet är för litet för att jag ska kunna göra ngt bättre av det.

Jag tror dock att felet med sången beror mest på mig själv. Testade en ny grej efter att ha läst studios cubase-tidning.

gjorde en kopia på sångspåret som jag drog ned volymen på, och panorerade dessutom lite åt vänste (har jag för mig).

1a stämman lade jag på delay på, en 30ms och 50ms som jag panorerade åt olika håll. Kan vara detta som gör det burkiga i låten.

Schysst att ni gillade gitarrerna, japp, jag är gitarrist.. därav skumma trummor som ngn påpekade:)

EDIT: hade skrivit "en 30ms och 5ms", ska vara 50ms såklart

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

* Försök att variera dig. Låten är enformig då du endast ligger och riffar på samma ackord (D). Jag väntade och väntade och... väntade men ackordbytet kom aldrig.

omma med konstruktiv kritik.

De man kan variera är att lägga in tydligare bryggor och refränger i låten som avskiljer partierna, som du har nu är gitarriffet ungefär samma hela låten, med små variationer , men inte tillräckligt för att bryta av.

Man får liksom spara på krutet, även om du fått till ett fint riff så bränn av de lite då då i låten, inte en hel låt i 3min, då orkar man inte höra låten många gånger. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla. och tack för era kommentarer

Riktigt kul att höra, då jag själv var lite tveksam till låten öht... kul att ni gillade den iaf...

ang sången, den är inspelad i en klädkammare med lakan upphängda på väggarna, långt ifrån optimalt jag vet, men rummet är för litet för att jag ska kunna göra ngt bättre av det.

Jag tror dock att felet med sången beror mest på mig själv. Testade en ny grej efter att ha läst studios cubase-tidning.

gjorde en kopia på sångspåret som jag drog ned volymen på, och panorerade dessutom lite åt vänste (har jag för mig).

1a stämman lade jag på delay på, en 30ms och 5ms som jag panorerade åt olika håll. Kan vara detta som gör det burkiga i låten.

Schysst att ni gillade gitarrerna, japp, jag är gitarrist.. därav skumma trummor som ngn påpekade:)

Hej!

Klädkammaren funkar nog finfint. Det är delayet som ställer till problem.

Nu är ju jag fotfarande en nybörjare, så jag kan inte ge dig exakta tips. Men om du inte lyckas få till ljudet, så är det bättre om du bara har ett spår i mitten. Mycket lättare att kontrollera! Ska du ha delay, så använd det försiktigt...inte så mycket som i denna låten. Det är ju modernt med "tort" sångljud 😲

Lycka till!

...Moberg

ps. kom på att med så "kort" delay (5ms-30ms) så är det väl för att få mer stereo-känsla.. det vet jag inte alls hur man "jobbar" med. Jag brukar ha mellan 100ms-300ms... ds

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra riff och bra röst. Rösten är det man lyssnar på mest tycker jag men sångljudet har lite väl mkt badrumskänsla över sig.

Mixen tycker jag är helt ok.

Bra jobbat, lite finslip kvar bara. 😄

Mvh / djonas

Tackar...😄

Är det lead-sången som har badrumskänsla? eller stämmorna?

Tycker själv såhär i efterhand att det är för mkt reverb på stämsången... Tycker ni likadant?

hmmm... Så du menar att jag ÄNTLIGEN lärt mig att mixa??? Jag som annars brukar få sååå mkt kritik för mina mixningar... UNDERBART! Detta måste firas med en bira... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 😄

Det blev ju MYCKET bättre. Men det låter fotfarande lite konstigt (sorry 🙁 .. fortsätt med biran ändå.. 😆 ) Har du "reverb" på huvudsången? det låter som du skulle öka upp "rummet" lite... Skulle vara bra/kul om du kunde slänga upp sången "torr" (ett litet "klipp") här. Så man vet vad du jobbar med.

...Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 😄

Det blev ju MYCKET bättre. Men det låter fotfarande lite konstigt (sorry 🙁 .. fortsätt med biran ändå.. 😆 ) Har du "reverb" på huvudsången? det låter som du skulle öka upp "rummet" lite... Skulle vara bra/kul om du kunde slänga upp sången "torr" (ett litet "klipp") här. Så man vet vad du jobbar med.

...Moberg

Tjena...

Kul att du tyckte att det blev MYCKET bättre... ett steg åt rätt riktning iaf *fortsätter dricka biran*...🙁

Ett Smakprov på sången, HELT torr...

En sak fattar jag inte.. att det låter badrum låter i mina öron som att det är för mkt reverb på.. om jag ökar rummet, blir det inte mer reverb då??? eller har jag missuppfattat det hela?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har du "reverb" på huvudsången?

Ja, jag har lite reverb på sången:

och kompressor :

Kompressorn sitter som insert på en Grupp-kanal medans reverbet är på en FX-track som sitter som Send på grupp-kanalen. "Reverb Tappen" står på -56, om det säger ngt.

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt bra låt, jag gillar gitarrljudet,

kan inte komma på nått direkt dåligt med låten eller hur den är mixad.

Bra jobbat. 😄

TACKSOMFAN! Dina ord värmde verkligen i hjärtat .... 😆

Kul det här med smaker, en tjejkompis som lyssnade på låten igår hatade den... (hon gillar hårdrock)... Svårt att göra en låt som alla gillar har jag märkt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ville vi skulle säga bra eller blä är det okay om jag säger bla?

Jag antar att du vill att vi ska vara helt ärliga i våra kommentarer och dom är ju dessutom väldigt subjektiva så här kommer min poängtavla:

5 poäng för drivet och kraften i spelet.

4 poäng för sången som dock är lite svag i volym (eller om det är gitarren som är hög för trummorna drunknar också litegrann)

2 poäng för låten

1 poäng för arret

Låten känns väldigt rörig och enformig men den visar ändå att det finns massor av kapacitet hos killen bakom detta.

Rätt låt och det kan bli hur bra som helst men det här var inte så bra som du skulle kunna vara tror jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du bestämt dig för att dra dig ur ballad-träsket :-) Lätt att fastna i denna kvick-sand av mollackord i lågt tempo :-D

Det är kul med ballader, men det är väldigt lätt att fasta i dem 😄

* Försök att variera dig. Låten är enformig då du endast ligger och riffar på samma ackord (D). Jag väntade och väntade och... väntade men ackordbytet kom aldrig.

Jag gjorde inte om arret till version1.1, tänkte vänta och se om jag kunde göra ett solo som bryter av, ungefär som en brygga. Då kanske det inte behövs ngt ackordbyte. !? Annars har jag redan spelat in 2 partier där gitarrerna kör 2-3 en stämmig melodi. Tog dock bort det. Får slänga in det igen i värsta fall..

* Bra riff men stressa inte. Bättre att "släpa" efter lite med denna typ av riff än att ligga steget före trummorna. Du tappar "gunget" om du stressar.

Gitarren i mitten gick inte riktigt ihop med den vänstra och den högra på en del ställen. Fixade till detta, hoppas att det låter lite tajtare nu.

Jag är en otajt gitarrist av naturen annars..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ville vi skulle säga bra eller blä är det okay om jag säger bla?

Jag antar att du vill att vi ska vara helt ärliga i våra kommentarer och dom är ju dessutom väldigt subjektiva så här kommer min poängtavla:

5 poäng för drivet och kraften i spelet.

4 poäng för sången som dock är lite svag i volym (eller om det är gitarren som är hög för trummorna drunknar också litegrann)

2 poäng för låten

1 poäng för arret

Låten känns väldigt rörig och enformig men den visar ändå att det finns massor av kapacitet hos killen bakom detta.

Rätt låt och det kan bli hur bra som helst men det här var inte så bra som du skulle kunna vara tror jag!

Självklart vill jag att ni ska vara ärliga. Annars lär man sig ju inget nytt.

Betyget "bla" är inte så illa pinkat ändå, eftersom jag själv var lite skeptiskt till låten. 😄

Kan inte hålla med dig mer ang låten och arret. Den är jättetråkig, spec med tanke på att jag är van att göra låtar med riffkavalkad som heter duga (ungefär som Metallicas "Justice for all" platta).

Rätt låt och det kan bli hur bra som helst men det här var inte så bra som du skulle kunna vara tror jag!

Största problmet är nog brist på tålamod... Roligare att börja på en ny låt än att finslipa de gamla. Undrar hur många halvfärdiga låtar jag har eg..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak fattar jag inte.. att det låter badrum låter i mina öron som att det är för mkt reverb på.. om jag ökar rummet, blir det inte mer reverb då??? eller har jag missuppfattat det hela?

Hej igen...

Det låter badrum för att reverbet är för kort. Om du tycker att det blir för mycket reverb om du ökar "roomsize", så minska mängden av reverb.

(Prova att öka "roomsize" och justera (minska) distance?). Jag använder inte samma reverb som du, så det är lite svårt att ge bra tips....

Jag har lyssnat på den "torra" sången, och den låter bra.(var lite orolig att det skulle låta "badrum")

Jag "kollade" klippet i cubase. Jag la på kompressor, märkte att jag fick ta i ganska rejält. Threshold på -28db. + Limiter på -10db. Det är ju lite av en smaksak visseligen.....men volymen blev jämn o fin 😄

Hoppas att jag hjälper... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på den "torra" sången, och den låter bra.(var lite orolig att det skulle låta "badrum")

UNDERBART! Då vet jag iaf att felet ligger hos mig och inte i rummet/micken. Det är lättare att lära sig ratta rätt än att bygga om sångrummet 😉

Jag "kollade" klippet i cubase. Jag la på kompressor, märkte att jag fick ta i ganska rejält. Threshold på -28db. + Limiter på -10db. Det är ju lite av en smaksak visseligen.....men volymen blev jämn o fin 😄

Ska prova dina inställningar, du har inte lust att ge mig lite mer inställningar som du använde? Tex viken kompressor/limiter du använder, attack, release, ratio mm. Jag är askass på att använda kompressorer, så detta skulle verkligen hjälpa mig in på rätt spår då jag har ngt att utgå ifrån. Kanske skicka preset om det inte är för mkt begärt??😛

Det låter badrum för att reverbet är för kort. Om du tycker att det blir för mycket reverb om du ökar "roomsize", så minska mängden av reverb.

Aha, det är det som menas med "badrum"!! Då verkar allt mer logiskt helt plötsligt:) Funderar på att gå tillbaka till cubase inbyggda "Reverb A" ist.

Hoppas att jag hjälper... 😄

om du bara visste hur mkt du och ni andra som kommenterat hjälper mig. 80% av allt jag lärt mig vad gäller mixning har jag lärt mig här på forumet, just på detta sätt. Trial & error!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja nu jävlar börja det ta sig du! Låter sjukt mycket bättre än vad dina tidigare mixar gjort. GRATTIS! 😕

Gitarrljudet är riktigt gott! Kanske lite basigt, skära bort lite i dom lägre registrerna, känns som dom ligger och bråkar med basen nu. Sen hör jag nästan inte alls basspelet... Men om man sänker några db på gitarren runt 200.. Sen kanske höjer basen runt 1000-1500 kan man hitta lite detaljer ibland.

Trummorna låter rätt gott. Dock är programeringen lite skum här och där sen är det inget riktigt flyt. Samma problem som jag alltid har när jag också prog. trummor... Så för att få bättre flyt vet jag inte vad du ska göra :-)

Sången låter sådär, låter badrum och kall som bara den. Mycket mer värme i den rena sången som du la upp. Bör vara reverbet som spökar där. Om du inte eq:at väldigt lustigt? Men prova ett annat reverb och kör lite av och på för att hör skilnaden.

Jag gjorde en litet försök på det rena sångspåret du hade lagt upp. Det ligger HÄR. Jag har användet en EQ höjt nästan 10db vid 4300 sen har jag sänkt 6db vid 300. Sen har jag använt Waves C1 kompressor. Tillslut Waves Rverb. Där jag använde standard inställningen Studio A. Kanske fortfarande är lite nasalt. Sedan är det skit svårt att få en uppfattning hur den skulle låta i din mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja nu jävlar börja det ta sig du! Låter sjukt mycket bättre än vad dina tidigare mixar gjort. GRATTIS!  🙁

Hehe, äntligen, det var verkligen på tiden. Det var eg inte så svårt. Jag tror att mina andra låtar var lite väl komplicerade för mig. Det är ju minst 200 instrument som slåss om utrymmet, o att jag inte kan EQa eller kompressor gör ju inte saken bättre 😆

Gitarrljudet är riktigt gott! Kanske lite basigt, skära bort lite i dom lägre registrerna, känns som dom ligger och bråkar med basen nu. Sen hör jag nästan inte alls basspelet... Men om man sänker några db på gitarren runt 200.. Sen kanske höjer basen runt 1000-1500 kan man hitta lite detaljer ibland.

Done! det vart lite klarare, fast eg tycker jag inte basen låter nå vidare, så det gör inget om den är liiite dold:)

Trummorna låter rätt gott. Dock är programeringen lite skum här och där sen är det inget riktigt flyt. Samma problem som jag alltid har när jag också prog. trummor... Så för att få bättre flyt vet jag inte vad du ska göra :-)

Jadu, jag vette fan heller. skitsvårt med trummor :)Kan du försöka sätta fingret på vad det är som låter skumt? Du syftar inte på dubbelslagen som komemr här o där va? För så ska det INTE låta

Sången låter sådär, låter badrum och kall som bara den. Mycket mer värme i den rena sången som du la upp. Bör vara reverbet som spökar där. Om du inte eq:at väldigt lustigt? Men prova ett annat reverb och kör lite av och på för att hör skilnaden.

Märkte klar skillnad mellan min o din version. efter EQandet lät det mkt mkt klarare. Studio A preseten lät dock inge vidare, du använde den inte rakt av va?

Jag hade din version som referens o rattade in, så nu kanske det låter bättre.

Ny version kommer så fort jag spelat in solot. Sitter o klurar på den nu. Några förslag på hur solot skulle kunna låta??

Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt nice pluggar du har! jobbar du i studio eller? 🙁 försök att få ltill sången lite bättre med hjälp av tidigare tips, så blir det en bra låt helt klart!!

pluggar? vilka syftar du på???

Jag jobbar nog sålångt ifrån en studio man kan komma. Har aldrig varit inne i en riktig studio ens om jag ska vara ärlig. OM man inte räknar med skolans fjuttestudion som vi spelade in demo i .😄

Nu vet jag iofs inte om du var ironisk, men jag svarade på din fråga ändå, med risk för att göra bort mig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...