Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har lyssnat på EastWest Symphonic Orchestra mp3-demos för att få mig en uppfattning om hur det kan låta. Där var 9 olika demos, men de led av samma sak allihop. VARFÖR försöker man alltid få med ALLA olika instrumentljud på demona? Det blir ju bara en kakafoni av toner. Så låter ju inte riktigt symfonisk musik! Det får mig att undra vilka som egentligen skapar dessa demos. Kan man skicka in mp3-filer till dem själv sedan istället, som de får nyttja? Kan man få betalt dessutom för det då? Jag skulle vilja höra demos där man får höra flygeln separat ett tag, därefter någon flöjt, enbart cello, enbart timpani o.s.v. Nu döljs ju alla ljud av varann. Det blir för mycket för hjärnan att ta in på en gång. Inte ens i dramatisk filmmusik låter det så rörigt. VÅGAR de inte presentera ljuden var för sig? Är de kanske inte så mycket att hänga i granen då?

😉

:musik

Annons
Postat

1. Jag håller fullständigt med dej.

2. Men man kan ju åxå se det så här att det är ju faktiskt inte äkta hur man än vrider på det, så en viss maskering är väl ändå på sin plats. Dom utger sej för att ha en komplett virtuell orkester och det låter himla bra i sin helhet. Dom säjer väl inte direkt att "kolla vår feta trumpet". Tanken är väl som sagt att det ska låta som en hel orkester lixåm, eller är jag snett på det?

Samma sak gäller ju faktiskti princip för alla fuskmedel. Reverb, chorus, delay etc..

Sång med reverb låter ju skumt solo, men tillsammans med andra element funkar det.

musik (oregistrerad)
Postat

Ja. Med tanke på att jag bara tänkt använda ensam cello (av biblioteket) på nån låt och ensamma pukor på två låtar, så var det synd att dessa inte hördes tydligare. Nu kommer det ju att vara andra instrument på de låtarna (gitarrer, bas, trummor m.m.), så det blir samma sak som att plocka med dem i en symfoniorkester. De döljs en hel del alltså. Men så är det väl med alla instrument mer eller mindre? Det är ju sällan en Gibson spelar helt ensam eller en Hammond-orgel.

Vill också passa på att säga att det sällan är låtar man hör där symfoniorkesterinslaget är särskilt stort. Jag kan inte säga några demoinspelningar här på rak arm, som varit hårdrock, rap eller annat, med eastwest symphonic orchestra/annat liknande liggandes genom låten också.

😄

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.