Jump to content
Annons

Transponerat partitur


Desecrated

Recommended Posts

Jag skall sammarbete med två killar en spelar trumpet den andra spelar eufonium och jag har fått beskrivningen att jag skall skriva partituret i transponerad form och undrar då lite hur man gör

eufonium och trumpet läser precis samma noter, g-klav, bess.

Enligt den bok jag använder så blir det så här. Om jag vill att han skall spela en c-ton så skriver jag en Bb ton?

så om jag skriver 8 takter för trumpeten så skall jag sen transponera ner dom ett ett och ett halvt tonsteg då ?

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm, har du förstått rätt?

Om du ska skriva klingande så ska ju ett C skrivas som: C.

Om du däremot ska transponera så borde ju ett klingande C skrivas som ett noterat D

Såvida jag inte missförstod frågan så borde det vara såhär. Iofs så brukar brass-snubbarna ha järnkoll på sånt här. Fråga dom som ska spela

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, då ska respektive instrument få sina noter ett helt tonsteg över den tonart du ska arra i. Både trumpet och euphonium är Bb-stämda så de kommer att spela efter samma. Skriver du i C så klingar deras instrument i Bb, skriver du i D, klingar de i C. Simpelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...