Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har åkt runt och spelat i några år med ett gammalt ruttet (men välfungerande) PA

på 150 watt, inköpt för 4000 kronor. Det har funkat bra, men orkar inte alltid med riktigt. Nu börjar det bli dags att köpa nytt då det gamla börjat ta väl mycket stryk av turnelivet! :-)

Alltnog. Jag är beredd att lägga runt 8000 spänn. Det handlar oftast om gitarr och sång, men den kan komma att användas i större sammanhang nån gång per år. Vad ska jag satsa på, respektive undvika?

Billiga JJLabs aktiva system med subbas och dansbandspinne? (förmodligen skit?)

Lite bättre, aktiva monitorer (typ Behringer, Peavey eller dylikt)?

Passiva, begagnade system?

Tips på mixerbord, ev. slutsteg etc. mottages tacksamt!

Och ja, jag vet, jag borde köpa ett Genelec eller Mackie system för 40 000 kronor, men det är inte det som är frågan här! 😎

//Tröst

P.S Jag har sökt på forumet och inte hittat någon motsvarande tråd. D.S

Annons
Postat

Mest gitarr och sång? Ge mig lite mer att arbeta med... Är två ingångar allt du behöver? Hur stora är lokalerna (ungefär alltså, åk inte runt med måttbandet...)? Hur mycket folk brukar det vara? Är det pubspelningar, eller sång till förinspelat, eller vad? Sist men inte minst: Nytt eller begagnat?

Postat
Mest gitarr och sång? Ge mig lite mer att arbeta med... Är två ingångar allt du behöver? Hur stora är lokalerna (ungefär alltså, åk inte runt med måttbandet...)? Hur mycket folk brukar det vara? Är det pubspelningar, eller sång till förinspelat, eller vad? Sist men inte minst: Nytt eller begagnat?

Ja, oftast gitarr och sång. Någon gång några fler instrument - dock aldrig trummor. Hade tänkt mig från ca 6 XLR ingångar på mixern. Lokalerna är oftast mindre pubar, små bröllopsfester, skolavslutningar, restauranger etc.

Min nuvarande anläggning har som sagt fungerat, men i större sammanhang varit någorlunda i underkant.

Nytt eller begagnat spelar ingen roll - eller gör det det? Det viktiga är att prylarna ifråga är bra och pålitliga!

Postat

OK, då kan vi skippa 18" basar och liknande och jag antar att det inte skall spelas Speed eller Death Metal heller...

Skaffa en mindre mixer, ett slutsteg och två högtalare på stativ. När man skall hålla nere kostnaderna så fungerar faktiskt Peavey lika bra som Behringer. (Visst Peavey är lite bättre, men inte bättre än att en dålig PA-tekniker kan få båda att låta skit!.) Och jag är rätt säker på att du kan hålla kostnaderna nere. Dessutom finns det inbyggda effekter i nyare mixrar också, för att kunna ge lite eko. Det finns säkert begagnade saker på nätet också. (Du har PM om ett på nätet.)

Högtalarna skall väl ha en 15" bas för att kunna ge någon form av tryck. Stega upp lite i effekten på slutsteget (800-1500W, beroende på). Sakerna skall väl inte ha allt för många år på nacken heller. Köper du begagnat så testa varenda ingång på mixern. Testa också att ansluta mixer, slutsteg och högtalare, men ingenting till ingångarna, skjut upp alla reglar och vrid upp volymen på max. Är bruset tillräckligt lågt för att du skall kunna leva med det? Stäng av mixern och gör samma test med bara förstärkare och högtalare. Ta med en skiva med den musikstil som är tänkt att spelas genom system och en cd-spelare (men undvik MP3 och annan extremkomprimerad musik, det bara ställer till det). Låter det bra? Fint! Då är det bara att köpa.

Visst ja, bygg eller köp ett rack också. Då behöver du bara ansluta strömmen och högtalarkablarna så är du klar.

Min 25öre tankar om mini/trubadursystem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.