Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjabba. Jag ska till studion fixa en stagebox som går från mixerbordet i kontrollrummet in till inspelningsrummet. Jag tycker dessa är såjäkla dyra (om någon vet varför, berätta! ). Så jag hade tänkt att göra såhär.

Köpa denna multikabel.

8 XLR-8 XLR.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=379763&artno=88071

Sedan hade jag tänkt att köpa en box till. Alltså bara plåten till en vanlig stagebox. Sen sätta fast dom på något sätt. På 4SOUND sade dom att man kunde "pressa" fast dom med skruvar från sidorna. Någon som vet? Någon som gjort detta?

Vad är nackdelen med det hela?

För såvitt jag förstår så borde det hela bli som om jag drar en 10 meters sladd från micken till mixern, fast istället blir det 2 st. 5 meters sladdar som sitter ihop.

Förlorar jag kvalité på detta?

Vore tacksam för svar. Ciaoo/ adama

Annons
Postat

tackar tackar! 15 meter är dock på tok för mycket för mig. Är det inte bättre ju kortare man har?

Så blir man också lite fundersam när man ser en såndär billig. Är det skitkvalité (ljudmässigt) eller kommer jag inte höra skillnad?

tack för svaret. schysst / adama

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du hör ingen skillnad. Skall du spela fotboll med den, så märker du skillnaden.

Postat
Du hör ingen skillnad. Skall du spela fotboll med den, så märker du skillnaden.

:rolleyes: Hur? Säg inte att det blir sånt där burkit jäkla ljud!!

😮

Nämen om man kollar lite mer på thomann.de så ser man att de har fler multikablar fast för definitivt billigare peng. T.ex en 6 XLR - 6 XLR för 350 spänn.

Låter inte rimligt. Är det inte heller kvalitativ skillnad på dessa heller?

Säg varför dessa stagebox för 3500 +, när dessa låter likadant?

ps. skall användas för inspelning.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag skall översätta min misslyckade vitsblandade sarkasm: de dyrare tål mera stryk, håller flere år av turnerande etc.

Postat
Jag skall översätta min misslyckade vitsblandade sarkasm: de dyrare tål mera stryk, håller flere år av turnerande etc.

misstänkte att det var det du menade. Notera att jag skrev att den skall användas till inspelning.

Förlåt om jag tjatar MEN: En 300 kronorsmultikabel låter alltså likabra som en 4000 kronorsmultikabel??

det låter bara så jäkla konstigt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Skit in - skit ut.

Håll allting i samma budgetära klass. Har du multimegamiljonsgrejer du kör via, så köp ingen billighetskabel. Men du vinner inte på multimegamiljondollarskabel, om inte allt annat är i samma klass. De är visst skillnad på kvaliteten i kablarna, men kör alltid blindtest först för att försäkra dig om vad du köper.

I min studio duger OOOrm-kablar, och jag är jävligt bra. Så dom duger åt dig också!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.