Jump to content
Annons

...och hur får man trummorna att låta sådär?


hammagrella

Recommended Posts

Jag är ute efter det där torra 70-talssoundet på drumsen, särskilt virveln, som t ex Supertramp och Fleetwood Mac alltid fick till (numera är det väl Phoenix närmast).

Nån som hajar vad jag menar och har ngt tips om hur man kan få till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag läste i någon trumtidning för evigheter sedan om Mic Fleetwood och hur han stämde sin virveltrumma. Vad jag minns så var den kraftigt nedstämd, samt dämpad både ovan och underskin. Svårt att återskapa på digital väg. Men om du hittar kromatiskt stämmda virveltrummor så kan du prova dig fram. (T e x native Instruments Studio Kits ) . Mycket kompressor och en hel del mellanregister kan ju också lyfta framdet där lite blöttorra ljudet.

Vad gäller EQ i övrigt så är det inte min starkaste sida, men det kanske någon annan vet.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ge tiset: inte för mycket compressor, men däremot en gate med lagom lång releasetid. Sen måste du ju naturligtvis ha en virvel som låter som du vill ha den. INGET REVERB. Vad gäller EQ så skulle jag kunna tänka mig att om man drar bort en del av det högre mellanregistret så får man ett torrare ljud.

Testa detta, och se om det blir bra/bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halva grejjen är ju hur trumman är stämd och var man slår på den. Rimshots existerade knappt på 70-talet. Närmicka virveln med en SM57'a, stäm ner båda skinnen, dämpa med en tygbit och slå mitt i trumman == 70-tal

Dämpa sedan lite frekvenser försiktigt så de passar in med dom andra instrumenten. De svåra är ju att få till en sån gammal bastrumma. Skitstruligt o få till när man spelar in digitalt (blir lätt mycke jox i låga mellanregistret som inte alls låter som man vill)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaa?? Trodde killen va ute efter torra små motown-virvlar

😉 ..men då kör man ett lowcut-filter på bryan adams så kommer han i motownbrallorna..

edit: Hade inte Fleetwood ett sånt där fläskigt virvelsound? eller blandar jag ihop årtalen och nåt annat band??? 😳

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir de ju helt galet. lowpass möjligens

Ok, Jag förstår av ditt svar att du inte tog mina smileygubbar som ett tecken på humor... 😳

Tyvärr en nackdel när man snurrat runt på ett forum för länge att man inte alltid pratar i "kliniskt rena termer" när det gäller personer man brukar föra dialog med....

Jag har bara en liten aning om att jag har ett par bra tweakbara samplingar till Hammagrella för att få till det där gamla 70-tals virvelsoundet.. that's all.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Demonen, ska kolla in samplingarna ikväll.

Blir själv lite osäker på vad jag är ute efter här plötsligt, ska plöja lite plattor och ta fram några exempel, kanske Supertramp inte var jätterätt vid närmare eftertanke, däremot Mick Fleetwood. Och Nigel Olson (Eltons band omkring 73-74 där) om jag inte minns fel.

Ja ja, men vad 17 menar du med dina torra Bryan Adamsklasar? Kan man få några av dom på hörseende oxå? Bryan Adams, då tänker jag mera mera reverb och pampiga drums a la östkustrock?

Link to comment
Dela på andra sajter

torra Bryan Adamsklasar?

🙂 ..now u're shocking me pal... bryan adamsklasar har jag inga drivor med..dom sitter ju fast på ägaren.. 😄

Jag vet ju att han har såna där djupstämda power-ballad-snares...men jag tänkte nog på grundkaraktären i det ljudet när jag drog mina paralleller...´

Jag ska lyssna på Micke Fleet's trä oxå

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...