Jump to content
Annons

Hjälp med trumprogramering.

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hatar att sitta och programera trummor, men har nu insett att jag helt-enkelt måste lära mig att programera, åtminstånde hyfsade trummor.

Vore tacksam om jag fick lite tipps från alla er gurus här.

Naturligtvis så är de som inte ser sig som gurus lika välkomna med förslag.

Har köpt EZ Drummer och tyker att det är allt jag behöver, har jag fel?

För att jag skall kunna lära mig trumprogrameringen så lägger jag upp "demon" här så får ni komentera dem.

Här är ett försök. Fösök ett.

Fösök 2 https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=566048

Redigerat av k9
Annons
Postat

EZ drummer täcker in det mesta.. Du behöver nog inget mer än det inte.. Sen det här med programering.. Du har ju massor med grooves som det bara är att kombinera ihop i EZD utan att behöva programera själv.. Börja där... Sen kan du titta på hur det är gjort genom att titta i din drummap-editor etc.. Så lär man sig att gå vidare :rolleyes:

Postat

Ofta kombinerar jag prog & plugg.

Tex så kan det bli att jag till sist bara anvämder Hihat o vissa fills från GA o sen proggar resten anledningen är att just hihat är svårt att få till ett "sväng" i.

Det går väl göra likadant med EZ o förmodligen är det gött lir på hihat etc där oxå.

Postat
Snart 60 stycken nedladdningar och ingen komentar. 😮

Lät det illa? 😆

Nej det lät bra men det är svårt att göra en bedömning på trummor ensamt, klart det låter lite stelt när de är ensamma men i en mix kanske det låter helt annorlunda (beror om resten av arret är levande eller stelt osv)!

Postat (redigerat)

Håller i stort med Fredrik. Låter väl helt ok. Släng på en enkel gitarr och bas och se hur det känns.

Alla "extraslag" på hihaten är inte snygga, men det var ju bara ett prov.

ett annat tips: GrooveMonkey (se tips ovan) har ett litet set gratis-midifiler att tanka hem. Gör det, och närstudera dem. Titta hur mycket de olika trummorna skiljer sig i tid; titta på dynamiken.

Kör hårt

Bengan

Redigerat av Vallhagen
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

allmänt tips: jag tänker mig alltid som en livtrummis när ja bygger fills eller synkopering, sitter och viftar och så. man får bättre touch då, med tanke på realism.

allmänt tips2: försök progga en kopia av några trummor du gillar, nån bekant låt eller så. bra lärdom.

Postat

Försök att gå in i din sequenzer midieditor och små flytta slagen ( asså pytte lite ) här o där. Även justera velocityn här o där. Man kan oxo ifall man har möjlighet köra ett filter ( plussa eller minska ett smalt område i EQ'n ) på bd o sd som man justerar genom att Midi styra ett filter. På så sätt ändras karaktären lite då o då och man får mer känsla av " riktig trummis " som inte träffar trummskinnet exakt på samma ställe varje slag.

Jag har lyssnat på EZ-Drummer o den är jädrigt bra. Inget trummprogram kan ersätta en riktig trummis men du kan komma väldigt nära om du jobbar lite med t.ex EZ-drummer.

Ditt försök 1 är bra men lite för cleant än sålänge. Som Fredrik sa kolla gärna i sitt sammanhang med andra instrument. Många gånger låter t.ex trummor skit i sej själva men Guld ihop med resten av bandet. / Mikke

Postat

Ja, det där med trummor är långt ifrån enkelt. Men jag tycker inte det är något fel på det där! Lite effekter och komp och det kommer svänga på helt ok.

Postat

Det är lite lustigt det där med trummor. Jag har kört med Battery och skrivit in noterna för hand i trumeditorn fram tills jag skaffade mig mitt Roland TDK3 kit.

När jag tittar på midifilerna som jag spelar in med rolandkitet så ser jag verkligen vilken oerhörd skillnad det är i velocity i de spelade filerna. Det är svårt att härma det så att det blir levande i programmerade trummor. Man får jobba hårt med variationer så att i stort sett vartenda slag blir olika. Sedan beror det naturligtvis på hur bra samplade trummor man har. EZ har väl många lager så det kan bli stor skillnad i anslagen.

Men det är verkligen här som hemligheten till att få det att låta verkligt ligger. Velocity och variation i stort sett vartenda slag skall vara lite olikt det andra. 😉

• 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.