Jump to content
Annons

Världens sämsta ljudkort


alexfree

Recommended Posts

Efter trixande fram och tillbaka ger jag mig.....jag ser mig slagen, av ett ljudkort som borde vara hyfsat, men det är det sämsta som jag har haft.....får jag presentera.....Mitt enastående CREATIV AUDIGY BULK.....

kortet stödjer både ASIO och WDM och självklart MME, men hur stödjer det dessa drivrutiner......*skratt* 😄

-ASIO, jag får bra latency 10ms, men datorn måste jobba ordentligt för att hinna med, men det värsta är att då stödja kortet inte 44,1kHz - 16bit

-WDM latency blir för hög, men jag kan köra på 44,1kHz - 16 bit

WOW WOW WOW eller bättre sagt HA HA HA

Tack för att jag fick detta modifierade ljudkort av Compaq (datorleverantören), som saknar dessutom vissa utgångar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo tack!

Jag vill dra mig till minnes att jag har varnat för Brus Blaster Augidy ända sedan detta forum drog igån. Undvik. Sky som pesten. Det är ett ont kort. Det kommer att stjäla din själ och sälja den till satan.

Har själv EX varianten ( alltså med en sån där fiffig breakout-box ).

Trevligt med många ingånger men när ljudkortet är så hopplöst segt och brusigt så hjälper inte det. Att sedan EX lådan fungerar lite när den själv vill är ju ingenting som man hoppar upp på bordet och steppar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast SoundBlaster-korten är faktiskt väldigt bra till spel... 🤪

Att det marknadsförs som ett ljudkort för musiker är dock lite magstarkt och det är inte för intet som det ofta kallas för FRAUDigy i musikerkretsar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt vidhåller jag att mitt Audigy2 inte brusar. Det vore intressant med lite fakta/mätresultat istället för ordvitsar. Att ett Compaq-modifierat bulkkort skulle hålla lägre kvalitet låter dock ganska troligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt vidhåller jag att mitt Audigy2 inte brusar. Det vore intressant med lite fakta/mätresultat istället för ordvitsar. Att ett Compaq-modifierat bulkkort skulle hålla lägre kvalitet låter dock ganska troligt.

förstår inte vad compaq tjänar på att hålla på o skruva o ta bort saker från ett audigy kort eller är det rentav priset man får ned då om man väljer att göra så!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt vidhåller jag att mitt Audigy2 inte brusar. Det vore intressant med lite fakta/mätresultat istället för ordvitsar. Att ett Compaq-modifierat bulkkort skulle hålla lägre kvalitet låter dock ganska troligt.

Ok, jag snackar om 1:an som jag har. Kan inte uttala mig om hur tvåan fungerar.

Disco Dan: Kör du 1:an eller 2:an? Visst kan man leva med bruset, men man kan samtidigt begära bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sofa_Fredrik (oregistrerad)

Creative är inte bra på dessa kort.. inte ens med EMU i ryggen..

deras APS kort lät även det för jävligt..

hade ett SB-Live och tyckte det dög bra, ända tills jag skaffade mig mitt nya St-Audio C-Port.... det är en helt ny värld som inte går att beskriva i ord...

släng kortet åt helvetet...eller använd midi-delen kanske ? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

APS-kortet är väl det som är grund till Audigy, om jag inte kommer ihåg fel...

Det var väl ok på lineingångarna - men en av mina kompisar brukade låna en Behringer micpreamp av mig när han behövde spela in sång - och det var en skillnad som natt och dag om man jämförde med kortets inbyggda preamp...

En av de mest irriterande sakerna med dessa kort, är att de är låsta till 48kHz. Hur kommer man på en så korkad idé egentligen...? 😉

Det nya kortet från EMU verkar däremot helt ok... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Disco Dan: Kör du 1:an eller 2:an? Visst kan man leva med bruset, men man kan samtidigt begära bättre.

Tror det är 1:an. Fick det i princip gratis och har möjlighet att snika på kompis med m audio-kort och fin preamp när det behövs, så jag stressar inte med att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kåmpacks specialshit. Vet precis hur det är. Annars är Creatives kort faktiskt bra. Använt ett SB 128 PCI i flera år (endast line-in), och jämfört med mitt nya M-Audio 2496 så är där ingen hörbar skillnad, ej heller synbar i frekvensanalysatorn. Den största skillnaden är väl priset, en mellanskillnad på 1 500:-. Men man lär så länge man lever. Nån som vill köpa ett M-Audio PCI? Medföljer Ableton Live och Reason 2.5 (vad man nu ska ha det till).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kåmpacks specialshit. Vet precis hur det är. Annars är Creatives kort faktiskt bra. Använt ett SB 128 PCI i flera år (endast line-in), och jämfört med mitt nya M-Audio 2496 så är där ingen hörbar skillnad, ej heller synbar i frekvensanalysatorn. Den största skillnaden är väl priset, en mellanskillnad på 1 500:-. Men man lär så länge man lever. Nån som vill köpa ett M-Audio PCI? Medföljer Ableton Live och Reason 2.5 (vad man nu ska ha det till).

är det m-audio's 2496 ?? vad vill du ha för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Jag har ett SB audigy 2 Xe som funkar ...WOW !

Men det tog också en jävla tid, och strul först, innan jag lyckades mecka allt på plats.

Men jag omvandlar för säkerhets skull all analog signal till digital först i en annan box och skickar in till SPDIF eller baksidan digital COAX. Min kompis hade ett likadant som han aldrig fick igång, han höll på att bli vansinnig, men så var också hans dator en HEM PC av Compaq som var vingklippt och sönderklippt så att man inte skulle kunna pilla på den. Eller modifiera, eller installera. Knappt köra den ens!!!

Slutsats: COMPAQ datorer = Audio = fungerar INTE, och aldrig överhuvudtaget! Låt er inte luras av att de heter HP numera. COMPAQ=HP. Punkt slut.

SB AUDIGY2 EX = hyfsat för spel, och 2 kanals inspelningar av hög kvalitet! Omvandlar man bara ljudet FÖRST utanför boxen i en separat AD/DA omvandlare - av BRA kvalitet - blir man i stort sett av med ALLT brus! Så de så! Latencyn är långt under 10 ms - med DIRECT X (!) -, och jag kör ändå med gamla WIN 98 SE! Det ni!

Och elgitarrerna spelas in med SB direkt, det skall vara lite skitigt och brus där ändån...

So they so!

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de mest irriterande sakerna med dessa kort, är att de är låsta till 48kHz.  Hur kommer man på en så korkad idé egentligen...? 😛

Hehe!

Vi musiker är nog de mest egotrippade pack man kan hitta! 🙂

SB-Live korten används ju mycket mer till videoredigering. Det satt ett i alla Avid DV Express system som fanns under en period ! Det ända kortet som Avid stödde. Och då e man glad att det är låst till 48 khz då det är standard för video.

Nä som sagt ingen hit till musikproduktion.

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett SB audigy 2 Xe som funkar ...WOW !

Men det tog också en jävla tid, och strul först, innan jag lyckades mecka allt på plats.

Men jag omvandlar för säkerhets skull all analog signal till digital först i en annan box och skickar in till SPDIF eller baksidan digital COAX. Min kompis hade ett likadant som han aldrig fick igång, han höll på att bli vansinnig, men så var också hans dator en HEM PC av Compaq som var vingklippt och sönderklippt så att man inte skulle kunna pilla på den. Eller modifiera, eller installera. Knappt köra den ens!!!

Slutsats: COMPAQ datorer = Audio = fungerar INTE, och aldrig överhuvudtaget! Låt er inte luras av att de heter HP numera. COMPAQ=HP. Punkt slut.

SB AUDIGY2 EX = hyfsat för spel, och 2 kanals inspelningar av hög kvalitet! Omvandlar man bara ljudet FÖRST utanför boxen i en separat AD/DA omvandlare - av BRA kvalitet - blir man i stort sett av med ALLT brus! Så de så! Latencyn är långt under 10 ms - med DIRECT X (!) -, och jag kör ändå med gamla WIN 98 SE! Det ni!

Och elgitarrerna spelas in med SB direkt, det skall vara lite skitigt och brus där ändån...

So they so!

i och för sig köper man ett ljudkort för datorn för att man vill åt bra ADDA omvandlare och låg latency. Jag tror det inte är många som köper ett creative kort för att bara göra musik, utan kanske för att kombinera det med spel etc...

COMPAQ datorer = InternetExplorer, för att spela går det inte heller med....

Link to comment
Dela på andra sajter

Sofa_Fredrik (oregistrerad)
och jämfört med mitt nya M-Audio 2496 så är där ingen hörbar skillnad, ej heller synbar i frekvensanalysatorn. Den största skillnaden är väl priset.

Hmm.

Du skojar va?

Eller så har du ett SB-kort som går på steorider eller så är ditt Delta AP paj! 🙂

/Pär E

eller så har han en analysator från tidigt 80-tal och paj hörsel.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tekniker_thomas (oregistrerad)

En lite fråga bara i detta populära ämne...

Jag är absolut ingen vän av cellofan-produkter som creative pysslar med.

Men varför skulle du rimligtvis vilja spela in med lägre samplerate än 48KHz?

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite fråga bara i detta populära ämne...

Jag är absolut ingen vän av cellofan-produkter som creative pysslar med.

Men varför skulle du rimligtvis vilja spela in med lägre samplerate än 48KHz?

Därför att många använder 44.1khz och om man får en bunte ljudfiler skickade av någon så är det inte så kul att behöva konvertera upp varenda liten fil till 48khz..

Link to comment
Dela på andra sajter

tekniker_thomas (oregistrerad)
Därför att många använder 44.1khz och om man får en bunte ljudfiler skickade av någon så är det inte så kul att behöva konvertera upp varenda liten fil till 48khz..

Hmm.. du har säkert rätt, och det är verkligen inte bra att sampla nåt uppåt,

Jag spelar alltid in 24bits 96Khz för att slippa krångel, men jag förstår din poäng till viss del

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kåmpacks specialshit. Vet precis hur det är. Annars är Creatives kort faktiskt bra. Använt ett SB 128 PCI i flera år (endast line-in), och jämfört med mitt nya M-Audio 2496 så är där ingen hörbar skillnad, ej heller synbar i frekvensanalysatorn. Den största skillnaden är väl priset, en mellanskillnad på 1 500:-. Men man lär så länge man lever. Nån som vill köpa ett M-Audio PCI? Medföljer Ableton Live och Reason 2.5 (vad man nu ska ha det till).

Urgh, ja jäklar, samma här: hade ett SB 128 PCI och bytte till ett M-Audio Audiophile 2496 och det är ju en JÄDRANS skillnad. Om inte annat får man ju hyfsad latency med Audiophilet, och nog upplever jag att det brusar mindre vid inspelning med mikrofon också. Sen att få 24/96 istället för 16/48 är inte dumt det heller... Så... Vill du köpa ett extra SB128 att ha i reserv? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...