Jump to content
Annons

Cubase + Guitar Rig 2

Recommended Posts

mind_glow (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Jag har ett problem med min guitar rig. Jag kan inte lyssna på effekterna samtidigt som jag spelar gitarr. När jag trycker på monitor knappen vid ljudspåret i cubase blir det bara rundgång.

Det funkar som det ska annars med inspelning och effekter i efterhand. Men det blir lite jobbigt att spela in först och sen fixa de effekter man vill använda. Man spelar ju olika beroende av hur det låter.

Jag vet inte om detta har med nån inställning att göra eller om jag helt enkelt har ett för dåligt ljudkort.

Om det har med ljudkortet att göra, vilka "billiga" externa ljudkort rekommenderas.

Tjena

Annons
mind_glow (oregistrerad)
Postat

Jag lyssnar i hörlurar.

Det hjälper inte att sänka nån volym. Blir bara ett tystare tjut.

mind_glow (oregistrerad)
Postat

No

mind_glow (oregistrerad)
Postat

Det ska väl inte spela nån roll. Problemet är lika dant med dom effekterna man får till cubase också. Man hör första slaget på gitarren, sen flippar det.

Min bror har inte nån rig kontrol och hans funkar som det ska. Men vi kan inte hitta vad felet är.

Postat

ja, nu vet jag inte vad du har för ljudkort, men du får kolla hur du routar signalerna i mixern. rundgången beror på att den signal du skickar ut i ljudkortet även tas upp av ingången för den kanal du monitorlyssnar på.

Postat

Börja med att betala för de programmen du använder. Sedan kan du ta kontakt med supporten och få hjälp med dina problem.

Postat

Det låter precis som Itzhak säger. Så om du inte har löst problemet skulle det vara bra att veta vad du kör för ljudkort, och om du använder ASIO drivisar i Cubase eller inte...

Men ett tips är att dubbelklicka på högtalaren längst ner till höger på taskbaren.

Då borde du få upp ett fönster, "Volume Control".

Välj Options i menyn och properties.

Sen väljer du recording.

Se till att den ingången du spelar in på finns förbockad och tryck ok.

Nu heter fönstret "Recording Control".

Se till att den ingången du spelar in på är vald. Wave out mix, eller what you here eller vad som kan tänkas finnas ska INTE vara vald. Line in borde vara den du vill ha.

mind_glow (oregistrerad)
Postat

Yes, jag fixade just det.

Tackar för hjälpen.

Nu är det barar ett bättre ljudkort som behövs. Min latency är inte så bra. 298.667 ms in. Och 42.667 ms ut.

Har ni några bra förslag på "billiga" externa ljudkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.