Jump to content
Annons

Vad är viktigast när du jobbar med en låt?


eversound

Sätt betyg  

54 röster

  1. 1. Sätt betyg

    • Låtmaterial?
      25
    • Mix?
      2
    • Arrangemang/uppbyggnad?
      20
    • Mastering?
      1
    • Hitpotential?
      0


Recommended Posts

Annons
Hur tar jag bort denna tråd? Det blev fel...

det kan du inte. nu får du bita i det sura äpplet och försöka göra något vettigt av den här tråden. jag hjälper dig på traven genom att föreslå:

studio projects b1

vill även passa på att tipsa om claes mictest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tar jag bort denna tråd? Det blev fel...

det kan du inte. nu får du bita i det sura äpplet och försöka göra något vettigt av den här tråden. jag hjälper dig på traven genom att föreslå:

studio projects b1

vill även passa på att tipsa om claes mictest.

Ok då gör vi så här: Vi anpassar ämnet efter galuppen... 😉

Vad är viktigast när du jobbar med en låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga "att över huvud taget få den färdig". Det hamnar nog under arrangemang.

Sen är det liksom "bara" att spela den...

***

Inte alls en dum gallup, även om den kanske skulle legat under just "gallup"... men det hade du ju redan tänkt på 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på i vilket stadium man är i. Låtskrivarstadiet och inspelningsstadiet. Två skilda aktiviteter men som ändå går in i varandra. Har tidigare först gjort klart låten (på t.ex gitarr) och sen spelat in den, men har på senare tid börjat göra låten samtidigt som jag spelar in och arrangerar den, naturligtvis mycket tack vare den digitala tekniken. Annars är nog det jag tänker mest på om det känns eget. Visserligen kan jag ofta eftersträva ett visst sound eller så, men jag försöker reagera på sånt som känns alltför använt. Att spela t.ex C Am F G är ju ganska uttjatat men man kan göra det intressant med en melodi som skapar en brytning (men nu är jag inne i låtskrivarstadiet). Vad gäller inspelning funderar jag rätt mycket det som så fint kallas för instrumentering. Ja, det finns mycket att säga om detta ämne.

Ibland kan jag känna det som en plåga att börja med nåt nytt. Som ett nödvändigt ont. Men efter tag kommar man in i det och blir uppslukad av projektet. Ibland har jag nån slags hatkärlek till allltihopa.

Var tydlig, inget onödigt tjafs. Kill your darlings - är väl sånt som ligger i bakhuvudet hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag svarar; vad klassar ni in i "låtmaterial" ?

Egentligen var denna tråd meningen att bli en annan, men med låtmaterial menar jag hur bra materialet känns, lite som hitpotential, men man kanske inte är ute efter att göra "hitmusik"... <andningspaus>...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helheten.

Jag menar att en "bra" låt är större än dess beståndsdelar. Instrumentering, arr, mix, instrumentala prestationer m.m. står ändå på nåt sätt inte i relation till låten. Inte ens text eller melodi eller riff gör det. En bra låt har det där diffusa "det", x-faktorn, det där man inte kan sätta fingret på. I de av mina låtar som jag tycker är hyfsat bra (jo, jag har låtar som jag tycker är bra 😎 ) vet jag inte vad det är som gör dom "bättre" än de dåliga (jo, jag har en kasse såna också 😉 ).

hmm... inte helt lätt att sätta vettiga ord på det märker jag 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Helheten.

Jag menar att en "bra" låt är större än dess beståndsdelar. Instrumentering, arr, mix, instrumentala prestationer m.m. står ändå på nåt sätt inte i relation till låten. Inte ens text eller melodi eller riff gör det. En bra låt har det där diffusa "det", x-faktorn, det där man inte kan sätta fingret på. I de av mina låtar som jag tycker är hyfsat bra (jo, jag har låtar som jag tycker är bra 😎 ) vet jag inte vad det är som gör dom "bättre" än de dåliga (jo, jag har en kasse såna också 😉 ).

hmm... inte helt lätt att sätta vettiga ord på det märker jag 😎

Det är en intressant synvinkel du har där, fast jag har en helt annan syn.

Jag tror liksom tvärtom, att det är just alla beståndsdelar som gör att en låt får den där x-faktorn. Jag är inte så inne på att tala om låtar som något magiskt eller mystiskt. Har man en bra låt, en bra sångare, bra musiker, bra producent, bra studio då kan man få lite x-faktor.

Pink Floyd's "Wish you were here" låter hur bra som hest med Pink Floyd samtidigt som ett förortsband som har fåt ett gig på lokala puben kan få den att låta rent ut sagt trist......behöver inte vara så men för att ge ett exemepl på hur jag tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Att den är bra är ju det viktigaste. Kort sagt man kan aldrig göra en skitlåt bra med bra musik men man kan iofs. jäkligt lätt sabba en bra låt med kass musik 😄 . Bra låtar verkar ha en tendens att leva ett eget liv och dyka upp när dom behagar. Underhållning det är en helt annan sak där är tydligen substansen i låtarna inte så viktig bara tiden går så är det OK 😆 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Helheten.

Jag menar att en "bra" låt är större än dess beståndsdelar. Instrumentering, arr, mix, instrumentala prestationer m.m. står ändå på nåt sätt inte i relation till låten. Inte ens text eller melodi eller riff gör det. En bra låt har det där diffusa "det", x-faktorn, det där man inte kan sätta fingret på. I de av mina låtar som jag tycker är hyfsat bra (jo, jag har låtar som jag tycker är bra  😛 ) vet jag inte vad det är som gör dom "bättre" än de dåliga (jo, jag har en kasse såna också  🙂 ).

hmm... inte helt lätt att sätta vettiga ord på det märker jag  😎

Det är en intressant synvinkel du har där, fast jag har en helt annan syn.

Jag tror liksom tvärtom, att det är just alla beståndsdelar som gör att en låt får den där x-faktorn. Jag är inte så inne på att tala om låtar som något magiskt eller mystiskt. Har man en bra låt, en bra sångare, bra musiker, bra producent, bra studio då kan man få lite x-faktor.

Pink Floyd's "Wish you were here" låter hur bra som hest med Pink Floyd samtidigt som ett förortsband som har fåt ett gig på lokala puben kan få den att låta rent ut sagt trist......behöver inte vara så men för att ge ett exemepl på hur jag tänker.

Well... vad skall jag säga? Du har onekligen en poäng där 😄

Men samtidigt.. Det måste väl vara något ospeciferat i själva låten ändå, för Pink Floyd lyckas ju lindrigt sagt inte alltid vara lika magiska som i "Wish you.."

Men det är ju ett gammalt och välkänt fenomen att det är svårt att precisera vad som egentligen gör/är "bra" musik, konst, film m.m. Det blir mycket "å ena sidan" och "men å andra sidan" 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Well... vad skall jag säga? Du har onekligen en poäng där :rolleyes:

Men samtidigt.. Det måste väl vara något ospeciferat i själva låten ändå, för Pink Floyd lyckas ju lindrigt sagt inte alltid vara lika magiska som i "Wish you.."

Men det är ju ett gammalt och välkänt fenomen att det är svårt att precisera vad som egentligen gör/är "bra" musik, konst, film m.m. Det blir mycket "å ena sidan" och "men å andra sidan" 🙂

Ja va f*n...visst är det så. Lika bra att man slutar surra så mycket och bara börja skriva och producera bra låtar så man vet vad det handlar om egentligen. 😄

Visst är det specificerat i själva låten...absolut. Fast i min enfald så tror jag inte det är så komplicerat egentligen...det är bara en bra låt helt enkelt. Det svåra ligger i att hitta det enkla kanske....vem vet.

Ja ja...vi får analysera vidare och hoppas att vi en dag vet svaret.

djonas hade en bra poäng tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...