Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag Àr nÄgot av en nybörjare nÀr det gÀller hemstudio och hÄller just nu pÄ att spela in gitarren till en rocklÄt jag hÄller pÄ med.

Det Àr sÄ hÀr va, jag har fÄtt ett riktigt bra distljud i stÀrkaren och sÄ men nÀr jag sedan mickar upp det och spelar in det sÄ fÄr jag ett gittarljud som lÄter hur fattigt som helst. Det finns liksom ingen bas i det över huvudtaget.

Jag har funderat över det hÀr rÀtt lÀnge och vill gÀrna skylla pÄ att det Àr prylarna som Àr problemet snarare Àn att jag gör fel nÄgonstans.

Det ljudkort jag anvÀnder Àr ett Edirol UA-25. Och jag spelar in i Cubase se 3. Micken jag anvÀnder till förstÀrkaren Àr en dynamisk mick av mÀrket superlux som jag köpte för 100 kr i en musikaffÀr(jag vill gÀrna tro att det Àr den som Àr problemet).

Um, nu ska vi se jag mÄste komma pÄ en frÄga...

ok, jag kör pÄ samplingfrekvensen 44.1 och 16 bitars upplösning nÀr jag spelar in, Àr det för lite?

Funderar pÄ att byta upp mig till en Shure SM57 pÄ mickfronten, skulle det kunna pÄverka ordentligt?

Kan det vara mina hörlurar som spökar och det Ă€r sĂ„ att jag egentligen har bra ljud men bara inte vet om det 🙂

Skulle vara supertacksam om nÄn orkar svara pÄ dom hÀr nybörjar frÄgorna!

Annons
Postat

Faktum Àr att du inte vill ha sÄ mycket bas i gitarrerna nÀr du spelar in. Eftersom att lÄten kommer utgöras av sÀkert fyra gitarrspÄr eller fler plus bas i slutÀndan blir det alldeles för mycket som slÄss om utrymmet i de lÀgra registren om man spelar in alla gitarrer precis som de lÄter i förstÀrkaren.

DÀrmed inte sagt att din mikrofon lÀmnar ett bra resultat. Eller din uppmickning. Sök lite pÄ forumet efter trÄdar om hur man mickar upp gitarrförstÀrkare sÄ ska du se att du lÀr dig ett och annat som borde ge dig bÀttre resultat.

En SM57 Àr ocksÄ ett mycket bra och klassiskt val av mikrofon för uppmickning av gitarrförstÀrkare.

Lycka till.

Postat
  martin_p sa:
Micken jag anvÀnder till förstÀrkaren Àr en dynamisk mick av mÀrket superlux som jag köpte för 100 kr i en musikaffÀr(jag vill gÀrna tro att det Àr den som Àr problemet).

Det tror jag ocksÄ

Postat
  martin_p sa:
1. Micken jag anvÀnder till förstÀrkaren Àr en dynamisk mick av mÀrket superlux som jag köpte för 100 kr i en musikaffÀr(jag vill gÀrna tro att det Àr den som Àr problemet).

2. ok, jag kör pÄ samplingfrekvensen 44.1 och 16 bitars upplösning nÀr jag spelar in, Àr det för lite?

3. Funderar pÄ att byta upp mig till en Shure SM57 pÄ mickfronten, skulle det kunna pÄverka ordentligt?

4. Kan det vara mina hörlurar som spökar och det Àr sÄ att jag egentligen har bra ljud men bara inte vet om det

1. Det kan vara mikrofonen, sen har Àven mikplaceringen och riktningen en betydelse för hur ljudet tas upp.

2. Nej jag tror inte det Àr för lite alls. Det Àr samma som jag kör med, sÄ i sÄ fall gör Àven jag fel.

3. Ja det kan pÄverka ganska mycket. Din nuvarande Superlux-mik Àr vÀl kanske inte den bÀsta mik som finns, men skaffar du en sm57, sm58 eller beta58 sÄ mÀrker du garanterat skillnad.

4. Om du mixar i hörlurar sÄ Àr det viktigt att ha nÄn form av referenslyssning. För över lÄten till en mp3-spelare eller brÀnn den pÄ skiva och testa i flera olika stereos och hörlurar. Vad anvÀnder du för hörlurar nÀr du mixar?

Postat

HĂ„ller med föregĂ„ende talare, Ă€ven om jag nog skulle rekommendera att spela in i 24 bit. (Men det Ă€r inte dĂ€r ditt problem med gitarren ligger). SM57 Ă€r en klassiker, och klart prisvĂ€rd. Ännu bĂ€ttre tycker jag att Sennheiser MD421, Beyer M160 och Shure SM7 Ă€r.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

Jag röstar pÄ att du spelar in i 24 eller 32 bitar, och att du köper en sm57. Finns att köpa begagnad för inte en sÄ dyr peng.

Sedan som sagt, hur du mickar upp Àr ocksÄ mycket viktig.

Postat

32 bitar? LÄter som sjukt mycket overkill i mina öron.

Jag vill personligen gÀrna tro att ditt problem ligger i mickplaceringen snarare Àn i tekniken. TÀnk pÄ att det avgör soundet 100ggr mer Àn mikrofonvalet. Inte förrÀn du hittat nÄgon bra "sweetspot" kan det vara vÀrt att se om en annan mikrofon hade gjort jobbet bÀttre. 57:an Àr sÄklart en klassiker, Àven om det finns mÄnga vÀrdiga alternativ, som t.ex. Sennheiser (gÀrna 421, men den Àr ju betydligt mycket dyrare).

Postat

TÀnk ocksÄ pÄ att stÀlla in ett ljud som lÄter bra inspelat, inte direkt frÄn stÀrkaren. Det kan skilja ganska rejÀlt.

AnvÀnd mindre dist och dubba gitarrerna.

LÀgg gÀrna upp ett litet ljudprov sÄ Àr det lÀttare att hjÀlpa dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.