Jump to content
Annons

Dags att skaffa ett nytt ljudkort


Tyros

Recommended Posts

Jag tror att jag har bestämt mig för en liten inköpslista:

*E-MU 1820

*TSM MT87S MkII eller Studio Projects B1 behöver hjälp med vilken av de som jag ska välja.

* sedan duger det väl bara med ett billigt stativ? Jag undrar också vad det är för skillnad på dynamisk och stormembran? Blir det kvalitetsskillnad på inseplningen?

Förstår fortfarande inte varför du skall byta ljudkort. Du får nog bättre ljud om du köper en extern preamp istället. Varför inte VTB1:an och B1:an i ett paket

1.350 kr + 1000 kr = 2350 kr mitt gamla ljudkort : 600 kr??

2350 kr + 600 kr = ca 3000 kr, och då lägger jag bara till 300 kronor och köper ljudortet. Det var så jag tänkte. då behöver jag bara köpa mikrofonen, så ja 1000 lapp "förlorar" jag bara på det.

Fast nu känns det som du resonerar att en preamp är något nödvändigt ont. En bra preamp gör gott för ljudet.

Du slänger inte bort pengar på att lägga dem på en preamp dock på att byta ljudkort för att få preamps i dem när du får bättre ljud med en lös preamp och det ljudkortet du sitter med idag.

Som jag skrivit tidigare. Ditt ljudkort kan spela in väldigt bra inspelningar om den får något bra att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

okej. Men på er låter det som ljudkorten har väldigt liten betydelse, och vissa personer (som jag har snackar med irl) har hävdat att ljudkorten har större betydelse än i menar. så jag blir lite osäker. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men om vi säger så här istället, vad för slags inspelning skulle jag ha sysslat med för att ni skulle ha rekomenderat det kortet som jag är sugen på (1820) ?? Så kan jag få en bild av varför och varför inte osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men om vi säger så här istället, vad för slags inspelning skulle jag ha sysslat med för att ni skulle ha rekomenderat det kortet som jag är sugen på (1820) ?? Så kan jag få en bild av varför och varför inte osv...

Inspelning på flera kanaler samtidigt, till exempel trummor eller gitarrstärkare som du mickar upp på flera ställen. Men om du bara ska köra sång, gitarr och resten midi så är det ingen idé. Iofs kan det ju vara bra att ha ett kort som du kan växa i om du skulle börja syssla med annan musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men om vi säger så här istället, vad för slags inspelning skulle jag ha sysslat med för att ni skulle ha rekomenderat det kortet som jag är sugen på (1820) ?? Så kan jag få en bild av varför och varför inte osv...

Det var rackarns vad envis du var Tyros :rolleyes:

Det handlar som flera påpekat mindre om vilken slags inspelning och mer om vad flaskhalsen i systemet ligger nånstans. I ditt fall är det inte ljudkortet.

Men klart du ska köpa ett 1820 om du gärna vill ha ett. Jag köper gärna ditt gamla 2496-"skräpkort" för en billig peng. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men om vi säger så här istället, vad för slags inspelning skulle jag ha sysslat med för att ni skulle ha rekomenderat det kortet som jag är sugen på (1820) ?? Så kan jag få en bild av varför och varför inte osv...

Det var rackarns vad envis du var Tyros :rolleyes:

Det handlar som flera påpekat mindre om vilken slags inspelning och mer om vad flaskhalsen i systemet ligger nånstans. I ditt fall är det inte ljudkortet.

Men klart du ska köpa ett 1820 om du gärna vill ha ett. Jag köper gärna ditt gamla 2496-"skräpkort" för en billig peng. 😉

Hur mycket skulle du kunna tänka dig att ge då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var rackarns vad envis du var Tyros 😉

hehe, jo jag brukar vara det, oftast försvara det jag tror. Fast även jag har ju fel ibland, bara att jag inser det lite senare än någon annan hade gjort 😄 heh

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. Men på er låter det som ljudkorten har väldigt liten betydelse, och vissa personer (som jag har snackar med irl) har hävdat att ljudkorten har större betydelse än i menar. så jag blir lite osäker.  😉

Självklart har ljudkortet stor betydelse, men du har redan ett som är räcker gott och väl till att spela in gitarr och sång på med ett bra resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer långt med ditt Audiophile. Jag har oerhört svårt att tro att du skulle uppleva ett så pass mycket bättre ljud med 1820 att det är ett motiverat köp. Dessutom spelar din inspelningsmiljö väldigt stor roll. Dvs, hur du mickar upp gitarren och akustiken i rummet etc, etc. Det är sannolikt en stor anledning till att du tycker inspelningarna låter illa. Med andra ord är det inte ditt ljudkort som är boven i dramat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har alla svarat både en och två gånger! Litar du inte på oss? 😉

För att du ska kunna få ett ljudkort som du verkligen hör skillnad på, så måste du nästan köpa ett ProTools HD-system. Och dom kostar från 100 000 kr och uppåt. Men så är det riktigt bra grejor också. De flesta ljudkort för inspelningsbruk är väldigt bra. Det som skiljer sig mellan ljudkort brukar kanske inte höras förrän man spelat in en hel låt med alla pålägg. Man kanske då konstaterar att det är ett öppnare och mindre instängt ljud med det dyrare kortet. Eller att detaljer hörs bättre. Men det är inga saker man direkt kan peka på om man inte har något att jämföra med.

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

heheh jag börjar mer och mer lita på er faktiskt. Men är det ingen som själv använder 1820 som kan säga något om det ??

En jämförelse med inspelade låtar från de båda korten skulle vara schyst att höra

Redigerat av Tyros
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det blir mycket bättre att du byter kort. Du blir gladare och gör bättre musik vilket leder till att du får skivkontrakt och tjänar en hel del.

Jag kan köpa skitkortet för en billig peng typ kanske 500-600:- ?

hmm, grabbarna här har gjort mig tveksam ;D så låt mig tänka på saken 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

heheh jag börjar mer och mer lita på er faktiskt. Men är det ingen som själv använder 1820 som kan säga något om det ??

En jämförelse med inspelade låtar från de båda korten skulle vara schyst att höra

Jag har ett 1820 och jag kan rekommendera det.

Finns ett par låtar som jag spelat in med det kortet i demoavdelningen, sök på JIATRM.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, har lyssnat nu. Det lät ju riktigt bra, dock så spelar jag inte samma typ av musik som dig. Du har möjligtvis inte någon låt inspelat där du har både midi och audio inspelat (tänkte då att trummorna helst ska vara midi inspelade?) i så fal kan du ju maila ! om du vill och har förståss. Har du haft något "budgetkort" innan det där då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå.. Ljudkortet har inte ett minsta dugg med kvalitén på MIDI-inspelade "ljud" att göra.😄 Det hanterar du ju internt i datorn. Vi kanske har missförstått dina önskningar??? Vad kör du med för program då du spelar in?

Faktum är att MIDI inte har ett dugg med ljud alls att göra.. Det är bara styrsignaler som styr nåt.. T.ex en mjukvarusynt inne i datorn eller liknande.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå.. Ljudkortet har inte ett minsta dugg med kvalitén på MIDI-inspelade "ljud" att göra.😄 Det hanterar du ju internt i datorn. Vi kanske har missförstått dina önskningar??? Vad kör du med för program då du spelar in?

Lite skillnad blir det ju, fast inte på själva midisignalerna som sagt, utan på ljudet de triggar. Olika ljudkort är ju olika bra på att spela upp olika frekvenser liksom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej okej, jag kan ta det här så speciifikt jag bara kan.

Dator:

AMD athlon64 3200+, 1 gig minne ( ska köpa till 1 gig), 250 gig hårddisk (hela till musiken)

Programvara:

*Cubase sx3

*VG + VG EE

*Reason

*Ivory 1.5

*Kontakt

*Kompakt

*B4 II

*Battery 2

*DFH Superior

*saxlab

*Hypersonic 2

*Realguitar

*Guitarrig? (skaffar jag sen när jag börjar spela in gitarr)

*Atmosphere

*D´cota

*The Grand 2 ( har ett the grand 1 som jag säljer)

*Wavelab

Högtalare:

Sony reciver från elgiganten, ska visst vara dyr (fick av mina föräldrar så vet inte så mycket om den) men fint ljud är det !!!

till den har jag sorround högtalare, Koda + baslåda. totalt 5 högtalare. är väldigt nöjd med det

Ja, det är väl de mjukvarorna som jag använder mig av. När jag spelar in en "ordentlig" låt använder jag mig mer eller mindre utav alla dessa program, ja, det blir väldigt krävande för lilla datorn. Men det är så att jag tycker att inte gitarrerna håller måttet, de är ganska begränsade. Sedan skulle jag vilja sjunga till ett par låtar. jag bad polaren komma hit med hans grejer, som består av en behringer mixer + en rätt så bra dynamiskmikrofon. jag kopplade mixern till datorn å recivern åblabla.. ni vet.. Men jag tycker inte att varken sången blev så bra eller gitarren. det hördes ett slags litet brus också. jag vill att det ska låta så likt "proffsinspelat" som möjligt därför är jag kräsen. jag vill helst ha 2 st MIDI in i ljudkortet, så att jag kan ha min Korg sp200 till piano och midi-keyboarden till ex. trummor och annat midi inspelat som inte behöver 88 tangenter.

Men jag vill också ha möjlighet att ibland kunna spela fler gitarrer (kanske 3)

och flera som sjunger, även kunna göra liveinspelningar av lite sämre kvalitet.

Men det mesta jag kommer göra är det förstnämda. jag vill även att det ska vara så bra ljud som möjligt, typ när man lyssnar på vanlig musik och ser film mm...

Går det förresten att fånga upp ljud från en flygel med den där mikrofonen?

Hoppas ni förstår mig bättre nu 😄 förresten vill jag tacka alla hjälpsamma trevliga människor på detta forum !! jag är väldigt tacksam för hjälp ! ha det så bra!

PS! Ska börja med min julcd snart, då vill jag ha den så proffsig gjord som möjligt 🙂

Redigerat av Tyros
Link to comment
Dela på andra sajter

det hänger inte så mkt på ljdukortet. jag har hört fantastiska inspelningar gjorda med standard interna creative kort.

ang. "proffsiga" inspelningar, läs alla trådar o köp studio!

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det verkar som att INGEN håller med mig, så det är väl jag som inte kan den rätta tekniken för audioinsleplningar och sånt... jag får väl börja läsa Studio utan och innan 😕

Redigerat av Tyros
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att INGEN håller med mig, så det är väl jag som inte kan den rätta tekniken för audioinsleplningar och sånt... jag får väl börja läsa Studio utan och innan 😕

Just därför rekomenderade jag en kurs. Kunskap är ofta mycket prisvärdare än utrustning. Innan jag började spela in så gick jag en kurs på Kulturama på 8*3 timmar, kostade 2000kr och var hur givande som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att INGEN håller med mig, så det är väl jag som inte kan den rätta tekniken för audioinsleplningar och sånt... jag får väl börja läsa Studio utan och innan  😛

Just därför rekomenderade jag en kurs. Kunskap är ofta mycket prisvärdare än utrustning. Innan jag började spela in så gick jag en kurs på Kulturama på 8*3 timmar, kostade 2000kr och var hur givande som helst.

jag tycker det lukta lite pirat i denna tråd.. men vad vet jag.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag har bestämt mig för en liten inköpslista:

*E-MU 1820

*TSM MT87S MkII eller Studio Projects B1 behöver hjälp med vilken av de som jag ska välja.

* sedan duger det väl bara med ett billigt stativ? Jag undrar också vad det är för skillnad på dynamisk och stormembran? Blir det kvalitetsskillnad på inseplningen?

Förstår fortfarande inte varför du skall byta ljudkort. Du får nog bättre ljud om du köper en extern preamp istället. Varför inte VTB1:an och B1:an i ett paket

Tja, jag har följt diskussionen här (jag hoppas jag inte blir "bannad" 😛 nu då jag avbryter den) då jag själv sitter med M-audios 2496. Jag kör "allt" genom en Alto-mixer och är väl inte helnöjd 😄 med detta. Nu till min fråga: jag har tankar på att köpa det ovannämnda "setet" B1/VTB-1, allt för att slippa mixern. Men hur kopplar jag då? Jag måste ju ha nånstans att koppla in lurar osv...

Tack på förhand/ Mp3chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag har bestämt mig för en liten inköpslista:

*E-MU 1820

*TSM MT87S MkII eller Studio Projects B1 behöver hjälp med vilken av de som jag ska välja.

* sedan duger det väl bara med ett billigt stativ? Jag undrar också vad det är för skillnad på dynamisk och stormembran? Blir det kvalitetsskillnad på inseplningen?

Förstår fortfarande inte varför du skall byta ljudkort. Du får nog bättre ljud om du köper en extern preamp istället. Varför inte VTB1:an och B1:an i ett paket

Tja, jag har följt diskussionen här (jag hoppas jag inte blir "bannad" 😛 nu då jag avbryter den) då jag själv sitter med M-audios 2496. Jag kör "allt" genom en Alto-mixer och är väl inte helnöjd 😏 med detta. Nu till min fråga: jag har tankar på att köpa det ovannämnda "setet" B1/VTB-1, allt för att slippa mixern. Men hur kopplar jag då? Jag måste ju ha nånstans att koppla in lurar osv...

Tack på förhand/ Mp3chrille

koppla vtb1:an direkt till ljudkortets in.

Ut från ljudkortet kan du koppla till mixerbordet för att kunna styra lyssningen till dina monitorer eller hörlurar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...