Jump to content
Annons

Tiger - Ett försök till låtskriveri!


Recommended Posts

LÅTNAMN: Slow One (Produktionstitel)

ARTIST/GRUPP: Tiger

GENRE: Devin Townsend inspirerad metal med ett stänk av stoner.

LÅTLÄNGD: 4.43

KOMPOSITÖR: Tiger

PRODUCENT: Tiger

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 11.3 MB

STATUS: Saknar sång och vissa smådetaljer såsom att rensa gitarrer och annat från "skräpljud". Produktionen är rätt grötig, vilket är halvt medvetet. Gillar malande refränger med atmosfär, som en stor vägg som kommer farandes. :rolleyes:

LÅTLÄNK: Tiger - Slow One (mp3)

----

Hej på er! Är rykande färsk här på forumet, som ser väldigt intressant ut.

Jag blev klar med min första låt någonsin här om dagen och en kompis som flyter runt här på stammisbasis tyckte att jag skulle gå med och lägga upp den. Detta är precis vad jag gör.

Synpunkter och liknande, bra som dålig, är välkommen. Man har ju inte så avancerade medel att gå på här hemma i lägenheten, men jag tycker nog att det låter rätt ok ändå... Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tack för svaret! 😄

Visst behöver låten sång, vilket den också skall få, i sinom tid. 🙂

Kul att du gillar låten!

Ok, väntar spänt på att få höra version 2.0 då 🙂

Förresten, folk här brukar vilja att man presenterar sig i Medlemspresentationer, och inte som första inlägg lägger upp låtar... Nu var det iofs en bra låt, men ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med övriga, låter bra det här!

Allt du behöver är en tunnhårig psykopat som skriker 😉

Åh, du anar inte hur bra det skulle kännas att ha den karlns röst just nu. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att ha hans utseende om det var det som krävdes för att få sjunga så bra. 😎

Kul att du gillar låten också! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

låter bra detta! särskilt verserna!

somsagt svårt att säga när det inte ligger sång på.

har liiitelite svårt för stråkarna som ligger i refrängerna, fast det kanske låter bra när sången ligger på...hmm

såft stick där du solar vid 3.00!

schysst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, du anar inte hur bra det skulle kännas att ha den karlns röst just nu. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att ha hans utseende om det var det som krävdes för att få sjunga så bra. 😎

Easy now, careful what you wish for! 😉

Riktigt bra låt som sagt. Om sen sången motsvarar förväntningarna väntar jag med spänning på 😄

Men lite konstruktiv kritik ska du nog få ändå hehe. Trummorna och framför allt hihaten låter lite "programmerat" på några ställen. Dels pga att hihaten spelas stängd samtidigt som crashslaget kommer på några ställen i versen (något jag aldrig spelat själv på trummor). Lite "mindre pinne" så slipper du suset i diskanten som avslöjar lite också.

Schysst trumljud i övrigt! Vad har du använt för plug?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, fy fan vilken härlig låt! Älskar ljudet du har på guran! Hur gör du när du spelar in? Vilken utrustning?

Fan, med en sån här låt blir det svårt att hitta en sångare som kan klara av den! 😕

Till skillnad från någon tidigare, så gillar jag också stråkarna!

😳

PS. Lägg upp ny version när du fått sångare! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt!! Som sagts tidigare, man ser fram mot version 2 med sång.

Jag skulle dock vilja sänka stråkarna i refrängerna liiitegrand bara så att man inte tänker på dem så mycket men att de ändå finns där. Skulle också velat fixa till basgången i refrängerna som känns väldigt "programmerad??" dom dom dom dom dom dom dom hela refrängen väldigt tydligt. Lite mer variation där.

Dock bara petitesser på ett riktig skönt alster. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Easy now, careful what you wish for! 😱

Riktigt bra låt som sagt. Om sen sången motsvarar förväntningarna väntar jag med spänning på 😆

Men lite konstruktiv kritik ska du nog få ändå hehe. Trummorna och framför allt hihaten låter lite "programmerat" på några ställen. Dels pga att hihaten spelas stängd samtidigt som crashslaget kommer på några ställen i versen (något jag aldrig spelat själv på trummor). Lite "mindre pinne" så slipper du suset i diskanten som avslöjar lite också.

Schysst trumljud i övrigt! Vad har du använt för plug?

Haha, men om man skulle kunna sjunga som Devin så skulle det nog vara värt det. ☺️

Hihaten är det som gör att det låter mest programmerat, det håller jag med om. 🙂 Det kan inte vara så att den helt enkelt är för hög? Jag tycker inte att den stör som den är nu direkt, mest bara att man tänker lite för mycket på den.

Att spela hihat samtidigt som ett cymbalslag är ju helt beroende på vilken takt man spelar. Jag spelar ofta hihat och cymbalslag samtidigt, in real life. Virvelhanden kan utan problem spela cymbalen på de ställen som detta förekommer i just denna låt. Nu var detta inte tanken bakom, utan jag tänkte helt enkelt inte så mycket på det. 😄 Men såhär i efterhand så kan man ändå konstatera att det inte är fel, utan fullt möjligt.

Trummorna är körda helt och hållet med EZ Drummer-pluggen med egna takter. Fantastisk mjukvara måste jag säga, allt är så enkelt och överskådligt.

Kul att låten gillas! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah! Det här var riktigt bra. Ser också fram mot v2!

Är det tänkt att vara skrik eller skönsång på den? Låter som sång skulle funka i refrängen iaf.

v2 blir spännande att göra klar, så fort jag kommit fram till hur jag vill ha sången.

Det är tänkt att vara både skrik- och skönsång. Mest skönsång dock, mest skrik lite i bakgrunden på refrängen, i samma toner som polysynthen som ligger där överst i refrängerna. Blir spännande. 😆 Att hitta en sångare som skulle passa blir nog svårt, är jag rädd. Antar att jag får göra det själv. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, fy fan vilken härlig låt! Älskar ljudet du har på guran! Hur gör du när du spelar in? Vilken utrustning?

Fan, med en sån här låt blir det svårt att hitta en sångare som kan klara av den! ☺️

Till skillnad från någon tidigare, så gillar jag också stråkarna!

😄

PS. Lägg upp ny version när du fått sångare! 😆

Haha, tack! 😄

Mina medel för hemmainspelning är minst sagt begränsade, även om jag tycker att de duger för mig. Gitarrerna (Gibson SG-1 All American) är inspelade genom en, håll i er, Zoom 505-II direkt in i ljudkortets line-in, sedan EQ:at lite i efterhand i Logic.

Ny version kommer så småningom, med sång. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt!! Som sagts tidigare, man ser fram mot version 2 med sång.

Jag skulle dock vilja sänka stråkarna i refrängerna liiitegrand bara så att man inte tänker på dem så mycket men att de ändå finns där. Skulle också velat fixa till basgången i refrängerna som känns väldigt "programmerad??" dom dom dom dom dom dom dom hela refrängen väldigt tydligt. Lite mer variation där.

Dock bara petitesser på ett riktig skönt alster. 😆

Yey! ☺️ Stråkarna i refrängen är höjda lite extra nu, tror att allt blir bra när sången kommer på så småningom.

Basen har jag inte gjort mycket med, skall nog fixa till den sen när jag rensar gitarrspåren. Den är aningen trist som den är nu. 😱

Kul som attan att även du gillar låten! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Jag gillar bytet som kommer vid 1:04 bäst.

Sång och riktig stärkare på det här så blir det bra.

Tack! 😆

En "riktig" stärkare vore inte helt fel, även om jag ändå gillar ljudet som jag har på denna låt, det är iallafall inte långt ifrån det ljud jag vill ha. Och sång då. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...