Jump to content
Annons

Bygga hi-end studio, help!


JonnyBoy

Recommended Posts

Vi tänkte att det kanske är dags att prodda och spela in en skiva själva. Att helt enkelt plöja ner ett par hundra tusen (kanske mer, helst mindre) i "proffs"-prylar och göra allt själva. Det får inte tallas på kvalitén. Vi vill kunna spela in ett trumset med 8-9 micar. Våran tanke hittills är:

Mac g5 dual core

Logic Pro

Protools hd / digi 002 rack eventuellt med 8 extra adat kanaler av något slag

1 st universal audio la 610

8 st neve eller vintage design preamps, eventuellt med några eq och kompressorer

1 st neumann u87 (för sång mm)

2 sennheiser md 421

1 sennheiser md 441

3 shure sm 57

1 st bra baskagge mic

2 eller 3 st overhead / hihat / percussion micar

Något i den stilen, kanske? Självklart är ekonomi en viktig del i det hela, vi vill ju inte lägga pengar i onödan. Vi kommer även försöka hitta begagnat och demo-ex i största möjliga mån.

Vi har spelat in med de sakerna ovan i listan i andra studios och det låter ju alltid väldigt bra, men är anledningen att folk använder detta att det är beprövat och "studio standard", eller finns det lika bra alternativ som kostar mindre? Finns det någon anledning att köpa protools hd istället för digi 002 egentligen, eller neumann u87 istället för ett hälften så dyrt alternativ som kanske låter lika bra, eller neve istället för t.ex tl-audio mixer?

Jag vill helt enkelt ha åsikter från folk som är vana att spela in med hi-end utrustning, vettiga tips på saker att köpa och vad som är overkill och vad som är "nödvändigt", utan att tumma på kvalitén. Jag vill också tala om att vi inte kommer mixa själva, så sådana prylar behövs inte.

(Lokal, akustik och instrument behöver vi inte diskutera här)

Alla åsikter är välkommna!

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grejerna du föreslår ser väl ganska ok ut...

Men man gör ingen platta utan erfarenhet och kunskap... 😕

En bra tekniker och producent kan göra mycket bättre grejor med få billiga prylar än en dålig kan med många dyra prylar... :rolleyes:

Om ni vill göra en platta och har pengar att betala själva...

Lägg 60-70 000 så kan ni säkert hitta en riktigt hygglig tekniker och producent som kunde jobba med er i sin studio.

På så vis får ni bra erfarenhet och utvecklar era egna kunskaper i ämnet...

Med lite press och tryck kan ni hamna på 100 000 i budget, sen är det bara att sälja 1000 plattor för 100 spänn styck... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lägg 60-70 000 så kan ni säkert hitta en riktigt hygglig tekniker och producent som kunde jobba med er i sin studio.

Vi har spelat in skivor för de summorna du nämner gånger tio, men det slutar alltid med att vi får brottas med producenter för att det ska låta som något vi kan stå för. Det har hittills alltid slutat med att det låter bra, men det har alltid krävts en hel del komprommisser och mycket huvudvärk. Vi spelar in demos som är kanonbra pruducerade men med billig utrustning som inte håller kvaliteten. Dags att göra något åt det helt enkelt.

Detta är oviktigt just nu, jag vill bara ha lite förslag på vad som är bra, nödvändigt, viktigt, ovilktigt och overkill.

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg 60-70 000 så kan ni säkert hitta en riktigt hygglig tekniker och producent som kunde jobba med er i sin studio.

Vi har spelat in skivor för de summorna du nämner gånger tio, men det slutar alltid med att vi får brottas med producenter för att det ska låta som något vi kan stå för. Det har hittills alltid slutat med att det låter bra, men det har alltid krävts en hel del komprommisser och mycket huvudvärk. Vi spelar in demos som är kanonbra pruducerade men med billig utrustning som inte håller kvaliteten. Dags att göra något åt det helt enkelt.

Detta är oviktigt just nu, jag vill bara ha lite förslag på vad som är bra, nödvändigt, viktigt, ovilktigt och overkill.

Så du menar att ni spelat in skivor för 6-700 000kr...? :rolleyes:

Kan du specificera det lite mer…?

Hur mycket var studio, producent, tryck och reklamkostnaden…? 😕

Edit: Du kanske rent av har något som vi kan få lyssna på ifrån produktionen på demosidorna... Det vore verkligen intressant...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill helt enkelt ha åsikter från folk som är vana att spela in med hi-end utrustning, vettiga tips på saker att köpa och vad som är overkill och vad som är "nödvändigt", utan att tumma på kvalitén.

Alla åsikter är välkommna!

Hejsan!

Låter som ett trevligt beslut, dock så tror jag inte

att vi är så många som använder oss av "hi-end" prylar (hela vägen) här på forumet.

Så du kanske inte kan vänta dig så många "hi-end" svar tyvärr..

Skulle jag varit er skulle jag kollat på gearslutz.com eller liknande där

det finns mer "high-end" erfarenhet och/eller tagit kontakt med någon större

studio i området ni bor.

Men berätta gärna hur det fortskrider.

----------

Ett par bra monitorer har ni glömt, talar vi "standard" så är det ju ett par

Genelec 1030A som gäller.

Bra baskagge mikrofon - RE 20, AKG D112, Shure Beta52

Överhäng.2xAKG C414

Ambience kan ni ju köra med U87:an

AD/DA bör ni i vilket fall som helst inte tumma på, där har jag dock inte

någon erfarenhet av vare sig Lynx Aurora (8/16) eller Apogee Rosetta 800

vilket jag skulle köpa iallafall.

----------

/S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du prata hi-end så kan du glömma 002R och gå på HD Accel. Inte så att 002R är dålig, har en sådan själv, men den är fan inte high end. 8-9 mickar låter i minsta laget iofs, men det är väl en smaksak hur man bandar trummor.

Neve är Neve, men vintage design har inte motiverat sitt pris såvitt jag har hört. API däremot har jag hört mycket gott om.

Eftersom ni ska spela in digitalt så är mitt tips att skaffa vettig mjukvara också. Jag skulle själv valt att köra Pro Tools eftersom jag är van det och hellre slänga pengar på bra pluggar istället för Logic.

McDsp's pluggar är kalasbra. Analog Channel t.ex. är ett måste om man ska mixa ITB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac+logic tycker jag personligen är bra val, men som sagt, beror ju på vad man är van att jobba med....

sen vet jag inte....protools HD i alla ära, men, halva bugeten ryker där...

G5+Logic+Protools HD så är ni upp i typ, 130laxar....sen är det liksom inte så mkt kvar till mikrofoner/preamps/kompressorer/akustik osv osv....

Jag skulle rekomendera g5+logic+kanske motu, eller något annat interface i den prisklassen....fast ni kan ju kanske behöva åt minståne 2st såna, men det blir fortfarande typ, halva priset mot Protools HD, och sen skaffa ett par UAD-kort, eller motsvarande varianter från tex Waves / SSL (duende) eller TC powercore....

Efter detta skulle jag nog satsa mkt krut på sånginspelningarna, dvs en bra sångmik(beror helt på vad ni vill uppnå, men U87 är ett bra alternativ)/preamp(channelstrip).....

truminspelningarna låter jag någon annan uttala sig om, eftersom jag har ganska lite erfarenhet av vad man ska använda här.... (fast om ni har bra akustik tycker jag ni skall ha ett par ambiens-mikrofoner också, utöver OH mikar....)

och sist....glöm inte akustiken i studion....men den kanske ni redan fixat..!? den kan plocka nästan halva er budget om det vill sig illa....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Förslaget från mig blir som vanligt Soundscape

Iofs PC-baserat men utan inblandning av datorn i själva ljudhanteringen.

Systemet ligger i samma nivå som PT HD, men klår enl mig o många andra användare PT. Och kostar ungefär 3500 € + I/O-enhet. Finns olika valfria varianter på I/O-boxar, bl a Apogee och ADDA eller nån av deras egna billigare varianter.

Då blir det high-end, med full möjlighet att mixa i systemet.

Mikrofoner o övrig utrustning lämnar jag till andra att ge råd om, det finns så mycket bra o prisvärt att välja mellan idag, o det är mer tycke o smak som avgör vad man bör välja. Kanske enda rådet blir att försöka ha en bredd isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det blir inte mycket hi-end av den där listan.

För att få ett fungerande HD-2 system med 16 kanaler (digidesigns omvandlare) så måste du punga nära 200.000.

och dator på det.

och ett stort antal bra mickar, ett bra bord/pres, monitorer och ett bra behandlat kontroll och inspelningsrum...

Det blir nog billigare om ni hyr en tekniker som "slav" och själva är producenter.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inte mycket hi-end av den där listan.

För att få ett fungerande HD-2 system med 16 kanaler (digidesigns omvandlare) så måste du punga nära 200.000.

och dator på det.

och ett stort antal bra mickar, ett bra bord/pres, monitorer och ett bra behandlat kontroll och inspelningsrum...

Det blir nog billigare om ni hyr en tekniker som "slav" och själva är producenter.

Tror nog att man kan få plats med en burk och det du säger inom 200.000 iofs, men sant, det är inte mycket kvar där sen. Men då pratar vi Digidesigns 192kHz ADC, men jag påstår att man lätt klara sig med den betydligt billigare 96kHz varianten. PT HD 2 Accel med två sådana i runda slängar 130000 borde man klara. Men ska man laja hi end så tickar det ju på. Det går ju självklart att komma undan billigare, men där har man en "branschrigg" som håller hi end klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det blir inte mycket hi-end av den där listan.

För att få ett fungerande HD-2 system med 16 kanaler (digidesigns omvandlare) så måste du punga nära 200.000.

och dator på det.

och ett stort antal bra mickar, ett bra bord/pres, monitorer och ett bra behandlat kontroll och inspelningsrum...

Det blir nog billigare om ni hyr en tekniker som "slav" och själva är producenter.

Tror nog att man kan få plats med en burk och det du säger inom 200.000 iofs, men sant, det är inte mycket kvar där sen. Men då pratar vi Digidesigns 192kHz ADC, men jag påstår att man lätt klara sig med den betydligt billigare 96kHz varianten. PT HD 2 Accel med två sådana i runda slängar 130000 borde man klara. Men ska man laja hi end så tickar det ju på. Det går ju självklart att komma undan billigare, men där har man en "branschrigg" som håller hi end klass.

Jag spanade in på thomann.de (som ska vara billiga) och där blir det ca 170lax för HD2 med 2st 192I/O interface. Det kostar att ligga på topp. Det skulle nog vara många som säger att det inte är hi-end att ha 96I/O interfacen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det skulle nog vara många som säger att det inte är hi-end att ha 96I/O interfacen.

Det är rätt många som säger rätt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det skulle nog vara många som säger att det inte är hi-end att ha 96I/O interfacen.

Det är rätt många som säger rätt mycket.

Det är väldigt sant, men när hi-end ska vara "det bästa" så får man slå till med 192kHz, inte kan man ligga på 96 när man ska vara hi-end 😉

Nej men skämt åsido, det är mycket snack och lite verkstad. Jag tycker man ska köpa det man själv tycker är en smart och välljudande lösning. Det finns alltid någon som har dyrare och säger "det där är inte hi-end" eftersom dem vill äga världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Förra plattan spelade i vi in i en jävligt fet studio för massa pengar men han använde (även till får förvåning) digi002 rack, och jag kan absolut inte klaga på resultatet, å det har ingen annan heller gjort. men då var det nevebord, gamla fina micar och grym akustik. Nu har han dock protoold HD, fast i studio2 är det fortfarande ett digi002.

Och jag kan tillägga att med "hi-end" menar jag inte det dyraste som finns på marknaden, utan helt enkelt prylar som är värda sitt pris och som låter tillräckligt bra för att spela in en platta som låter bra.

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter lite farligt? Har ni ingen duktigt ljudtekniker i bandet (som då borde veta vad för prylar han/hon är ute efter) så kan man säkert lägga ner flera miljoner på prylar utan att få till en vettig produktion ändå.

Annars är det nog en väg som många väljer att gå idag, pengarna för en enda skivinspelning räcker ju oftast gott och väl till en alldeles utmärkt studio. Ibland flera gånger om. Är själv inne på denna linje, även om vi ännu inte gjort några skivor som varit så jättedyra. Men första skivan kostade väl en sisådär 50 000 för själva inspelningen, och det hade ju räckt långt. Speciellt om kör lösningen digitaltrumset+DFH (exempel). Oerhört mycket billigare och enklare sätt att få till bra trumljud (som nog är det svåraste) än något annat. Självklart blir det inte lika bra som om man mickar upp ett bra trumset i ett bra rum med bra mickar genom ett bra mixerbord, men skillnaden i en färdig produktion behöver inte vara så stor. Möjligen beroende på vad man spelar för musik, ju mer dynamik trumspelet kräver, dessto sämre blir den digitala lösningen. Men som i hårdrock t ex, där man ju ändå komprimerar och triggar så att det står härliga till, så kan det kvitta. Nocturnal Rites spelade t ex in sin senaste skiva på detta vis.

Men till att börja med, någon i bandet kan ju göra en mindre investering, t ex CubaseSL och något trevligt ljudkort, eller ProToolsLE (finns ju med både Digidesign och M-audio). När ni kan få till sjyssta produktioner på ett sådant system, så är det ju bara att bygga ut.

Själv har jag svårt att höra några jätteskillnader på dyra och billiga prylar. Som nu, i studion där vi just spelar in en skiva finns t ex en Focusrite Liquid Channel (mickpreamp som kostar ca 35 000). Sitter man och sololyssnar på en sångtagning gjord genom den, och jämför med något som är gjort i en Focusrite Trackmaster Pro (ca 4000) så hör man ju att den förra glittrar mer, är lite fylligare o s v (mina subjektiva bedömningar). Spelar man upp den med andra spår, så upplever i a f jag att den liksom blir lättare att sätta i mixen. Men när man lyssnar på en färdigmixad låt/skiva så finns det nog _väldigt_ få som kan höra vilken av dessa preamps man faktiskt använt.

Nåja, är väl inte någon rutinerad high-end-människa, detta var bara mina fem cent...

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det här låter lite farligt? Har ni ingen duktigt ljudtekniker i bandet (som då borde veta vad för prylar han/hon är ute efter) så kan man säkert lägga ner flera miljoner på prylar utan att få till en vettig produktion ändå.

Vi har mycket rutin på att producera och spela in. Jag har sysslat med det i 10 år i både analoga och digitala studios och är intresserad men har aldrig haft pengar att köpa proffs-prylar. Vi har spelat in massa demos som succesivt blivit bättre och bättre och nu låter det så välproddat och välarrat att det inte är någon jätteskillnad på demosarna och den färdiga plattan. Fast vi har använt VÄLDIGT billiga saker så man får ju aldrig riktigt samma ljudkvalitet, samt att vi själva mixar våra demos, och om vi bygger en egen bra studio och proddar själva kommer något annat proffs mixa i sin studio med sina grejor.

Demostudion består av:

Cubase SX2

M-Audio 1010lt

Mackie 1202 mixer (som preamps)

2 st TSM MT87

Shure sm57or och sm58or

JJLabs baskaggemic (suger)

Behringer XVAmp

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite tveksam till ProTools då det är så dyrt att man därmed måste spara in på så mycket annat så länge budgeten inte börjar närma sig sjusiffrigt belopp,

och själva ProTools i sig gör ju inte att det låter bättre, trots att det är svindyrt! Alla pluggar är ju också mycket dyrare till ProTools än till Logic.

Satsa på några DSP-kort som UAD (och/eller kanske TC PowerCore, Focusrite LiquidMix, SSL Nuendo) i kombination med Logic och lägg pengarna på extra allt.

Har inte testat själv men RME Fireface 800 för ca 12000:- lär vara ett mycket bra ljudkort. Apogee Ensemble är också intressant.

En grym sångmikrofon för drygt 9000:- är BRAUNER PHANTOM C

Men alltså gå till en musikaffär och snacka lite, ni kommer få grym service :rolleyes:!

(Jag vet ju inte hur ni jobbar men kanske att spela in trummor i en riktig studio i typ en dag är ju rätt billigt,

sedan kan man ju sitta "hemma"-studion och mixa det i två månader... gratis.).

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ni inte kommer att mixa själva, så borde ni lägga pengarna främst på ingångar, omvandlare och mikrofoner.

Omvandlare:

Benchmark ADC1 och DAC1 (2-kanaliga helt suveräna omvandlare)

RME ADI-8 DS - Mycket fin 8-kanalig A/D-D/A som inte kostar en förmögenhet

Apogee Rosetta 800 - lite dyrare, men ännu bättre

Mikrofoner:

Jag skulle absolut inte vilja vara utan minst ett matchat par Oktava MK012 i en seriös studio.

sE Electronics Gemini reagerade jag på och tyckte att den lät riktigt bra när jag testade den.

Violet Design Dolly är också en liten favorit.

Crowley and Tripp Studio Vocalist är den absolut bästa bandmic jag har testat. Min egen budget sträckte sig till Naked Eye, som också är en underbar mic, men Studio Vocalist slår ut allt annat!

AEA R-84 är också en favorit när det gäller bandmicar och den låg etta på min personliga lista - tills jag fick nävarna på Studio Vocalist...

Sedan behöver man ju inte bara gå på dyrgriparna, utan det finns väldigt billiga modeller som är väldigt trevliga, som t ex Studio Projects B1 och T3, Oktava MK319, Line Audio Design CM3 och ett antal andra...

Preamps:

True Systems P2 Analog (2 kanaler) eller storebror Precision 8 (8 kanaler)

Apogee Mini-MP

API A2D

Summit 2BA-221

Earthworks 1022

Kanske även de nya Neve Portico?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni provat att lämna in något av de mer välljudande demosarna (ett eländigt ord på svenska, i sanning :rolleyes:) till någon riktigt masteringsstudio? Det kan verkligen göra det där lilla extra så att det låter som en "riktig" skiva. Bara för å testa...

Kommer säkert även göra stor skillnad om ni får lite fler mickar till trummorna? Självklart går det fint att spela in trummor på fyra mickar (eller sex? LJudkortet har väl två mickpreamps också). Michael Ilbert hävdar t ex att han aldrig använder fler än fyra mickar till trumsetet. Och ju färra mickar, dessto lättare att undvika fasfel. Fast vill man ha ett typiskt modernt rocksound så krävs nog lite fler mickar för de flesta. 1010lt-kortet har ju 8+2 ingångar (om jag förstått det hela rätt), men de 8 äro obalanserade. Köp en större mixer (fortsätt gärna med Mackie, preamparna där är väldigt prisvärda), det finns ju störra varianter. Lär dessutom gå att kombinera 4 1010lt-kort, så får ni 32 in. Finns ju dessutom en "pro"-version av 1010lt som bara heter 1010, den lär var alldeles utmärkt. Annars är det väl ljudkort från Motu och RME som gäller. Har även hört en hel del goda, men dock något blandade, om Mackie's Onyx-mixrar. Men firewire-optionen ska man ju tydligen kunna få 16 kanaler in, i god Mackie-kvalitet (killen dom intervjuade i Studios truminspelningsspecial hävdade ju att Mackie är såpass bra så för att få något bättre så är det riktigt dyra bord man får kika på).

Vet inte vad ni har för dator, men Cubase SX(2) får väl ändå räknas som ett proffsprogram? Pluggarna som följer med är väl inte så speciella, men gör sitt jobb alldeles utmärkt. Vill man ha lite mer analogt sound kan man ju kolla in pluggar från t ex Kjaerhaus eller Voxengo, de är inte så dyra. Eller så skaffar man sig ett (eller flera) UAD-kort, så får man ett gäng mycket trevliga pluggar (antal varierar med priset) som dessutom inte belastar datorn. Btw, är kroknar datorn under för mycket plugganvändande, uppgradera till SX3, så får ni en utmärkt frysfunktion!

Om ni ska lämna material helt omixat till någon spelar det ingen större roll vilken plattform (Cubase, ProTools, Logic o s v) ni använder. Man brukar ju göra som så att man göra alla spåren lika långa, och exporterar sen som wave-filer (i t ex 24 bit, 44.1 kHz). Då är det ju bara för mixkillen att importera alla wave-filer till en låt på sin dator, och sätta dom vid samma startpunkt och börja mixa (han/hon blir säkert extra glad om spåren är ordentligt döpta! 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Earthworks har ett trummikrofon-kit, som består av 3st micar. Det kan kanske också vara något?

Glömde ju det där med ljudkort...

Där skulle jag absolut föredra RME HDSP9652 (eller Fireface800), tack vare den helt underbara Total Mix-funktionen, där man kan routa hur som helst och skapa en mängd OLIKA monitormixar UTAN LATENCY i den inbyggda DSP-mixern - och detta utan att datorn belastas!

Även om ni inte kommer att mixa själva initialt, så kommer ni säkert att vilja känna på det och lära er genom att experimentera. Ett par monitorer av god kvalisort är då att föredra, så att man hör alla detaljer utan att behöva gissa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni nu menar att verkligen spela in en skiva från ax till limpa lär ni få spendera lika mycket pengar på att fixa en studiolokal med bra akustik som på elektronik. Det känns inte helt lönt att börja prata om HD-system och mickar om man inte har ett bra rum till att börja med. Fast det kanske finns redan?

Om inte annat kan du kika på forumet om studiobygge här. Där finns gott om tips för hemmabyggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni nu menar att verkligen spela in en skiva från ax till limpa lär ni få spendera lika mycket pengar på att fixa en studiolokal med bra akustik som på elektronik. Det känns inte helt lönt att börja prata om HD-system och mickar om man inte har ett bra rum till att börja med. Fast det kanske finns redan?

Om inte annat kan du kika på forumet om studiobygge här. Där finns gott om tips för hemmabyggen.

Säger han att demosarna nästan låter lika bra som plattan och att det lilla sista sitter i utrustningen ska det väl inte vara några problem.

Jag missade lite i början att det inte rörde sig om mix i er egen rigg. Då håller jag med många av de tidigare talarna om att lägga krutet på kedjan, mick-preamps- AD-omvandling. Att skaffa ett mixerbord anser jag vara riktigt riktigt onödigt.

När det gäller ljudkort och AD-omvandlig är det ju av betydelse för budget i vilken samplingsfrekvens ni tänkt jobba. Räcker 44.1 eller måste ni högre för att det går?

Med 44.1 så kan man ju skaffa ett gäng kort med ADAT-in och lägga mycket flis på de bästa AD-omvandlarna. Räcker det inte så blir det dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Med 44.1 så kan man ju skaffa ett gäng kort med ADAT-in och lägga mycket flis på de bästa AD-omvandlarna. Räcker det inte så blir det dyrare.

Det finns ju en massa 8-kanals interface som är både ljudkort och omvandlare (RME, Motu m.fl), menar du att det är sämre eller att det skulle bli billigare?

Vi har faktiskt 2 st Alesis HD24 med 24 ad/da och adat, någon som har koll på hur bra de omvandlarna egentligen är? http://www.alesis.com/products/hd24/

hd24.jpg

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd skulle vara att lägga mycket krut på Ad/Da, det är där kvalitén sitter..och bra aD/dAs kostar skjortan men snåla inte där. bra preamps, mycket dynamiska mickar, någon grym kompressor. Sen finns det inget som slår ns10 eller datorhögtalare med 1 element utan filter för att få ett förstoringsglas för mid/balanser vid mix. men det kan ju också vara skönt att mixa någonannanstans. Gearslut rekommendationer här me! Hälsa alla /Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Protools HD:s hårdvara är inte stabilt med logic 7 så det är ingen bra grej att satsa på....

omvandlare från apogee, motu 24i/o, och preamps från amek/neve är min rekomendation.

Mitt tips är att ni lägger en slant på att mixa med någon som är riktigt duktig och lägger sång där... så kan ni testa lite olika mikrofoner.

lycka till!

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni provat att lämna in något av de mer välljudande demosarna (ett eländigt ord på svenska, i sanning 🙂) till någon riktigt masteringsstudio? Det kan verkligen göra det där lilla extra så att det låter som en "riktig" skiva. Bara för å testa...

Jag är ganska säker på vilken "Jonny Boy" är (från andra forum)!

Han är medlem i ett av sveriges framgångsrikaste band så många av era svar är inte aktuella 😎😎

Vad han faktiskt frågar om är angående mickar, ad/da omv, preampar etc..

Han skrev att han inte behövde synpunkter på program, lokal & mixning eftersom mixen skulle göras av andra!

Helt enkelt att kunna göra en juste grundinspelning med bra grundljudskvalitet för att sedan låta mixen fixas av de som har bättre utrustning!

Är själv mycket intresserad av detta eftersom jag tänker i samma banor att kunna spela in "proffsigt" för att sedan mixa det i någon bra studio.

Att göra en mix någonstans blir inte så farligt dyrt jämfört med inspelningskostnaderna + att man slipper stressen av att "klockan tickar" & kan spela in i lugn o ro och låta konstnärligheten flöda 🙂

Så kom med förslag, så jag kan sörpla i mig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände tidigt på mig att jag nog inte borde skrivit i den tråd, även om jag tyckte att det var ett intressant ämne. Så var det med det 🙂

Men du, Fredrik, du känner inte på dig att du har några obesvarade mail någonstans?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv mycket intresserad av detta eftersom jag tänker i samma banor att kunna spela in "proffsigt" för att sedan mixa det i någon bra studio.

Att göra en mix någonstans blir inte så farligt dyrt jämfört med inspelningskostnaderna + att man slipper stressen av att "klockan tickar" & kan spela in i lugn o ro och låta konstnärligheten flöda 😆

Så kom med förslag, så jag kan sörpla i mig 😆

Visst, jag kommer gärna med förslag. Vad ska du spela in för instrument och vad har du för budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...