Jump to content
Annons

Jag bygger studiobord


tsmalmbe (oregistrerad)

Recommended Posts

shit vad snyggt, och det blir väl super med högtalarna där uppe och nedvinklade så att du har tweeters i linje med öronen.. lite tidiga reflexer från bordsytan, men säkert inga stora problem. du kan ju alltid klä med filt eller ngt sådant?

fina kmstudio-bord också.. inte gratis, men snygga designlösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tror att du kan ha dem nedåtlutande utan några större problem. Du kan ju kombinera flera saker genom att skaffa underlägg för monitorerna som du kan vinkla. Köpte precis själv MoPads som man kan vinkla så det kanske är något?

D.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

MoPads är ju vinnare! Just vad jag funderat på, men jag tänkte förstås bygga det själv. Mina Genelec har en standard M6 (?) hona i bottnet, så jag tänkte bygga en liten ställning med negativ lutning, och använda en bult som fastsättning.

Men nu kommer jag att få söka MoPads i lokala affärerna istället. Beställde du nånstansifrån, eller var hittade du dina?

Link to comment
Dela på andra sajter

snyggast hade varit att bygga högtalarna i dom två modulerna vid sidan, annars ovanpå som ni fundera på, helt okej de me.

Undra om du kommer att ha så många rack i modulerna, det ser väldigt mycket ut för att vara en hemmastudio, eller kanske du ska ha in datorn i någon av nedre plus skrivare och annat och bara ha rack i dom två övre?

lycka till.

kannonidé med nedsänkt masterkeybord på bordet som kmstudio hade,

Det har jag själv tänkt på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Undra om du kommer att ha så många rack i modulerna, det ser väldigt mycket ut för att vara en hemmastudio, eller kanske du ska ha in datorn i någon av nedre plus skrivare och annat och bara ha rack i dom två övre?

Räknar med att använda modulerna på bordet, och ena under bordet till rackgrejer. Tänker ge lite mera luftutrymme också, så det blir några "mellanplåtar" här och där. I högra undre modulen kan det vara att datorn blir. Kan dock vara att det blir en separat datamodul ännu (har material till det). Får se.

Snyggast skulle väl ha varit att lämna påbordsmodulerna 3 unitar lägre, och ha monitererna på dem. Men gjort är gjort, och det här märkte jag först vid provsittningen. Nu ids jaginte kapa modulerna mera. De är limmade med tappar och sen skruvade ihop. Hållbart, men icke modifierbart numera.

Nu är det att leva med negativ vinkel har jag på känn.

Har ett pyttekeyboard som troligen kunde rymmas på bordet (mellan datakeyboarden och TFT:n blir det ju vådligt med utrymme fritt. Men sen har jag ju min A-50:a som jag egentligen använder. Så kanske nån annan kontrollpad kommer att hitta sin plats på bordet.

Nåja, imorgon blir det val av målfärg, slipning och fastsättning av fötter. Eller nåt ditåt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter vid en sån där KM-modul i vår demostudio... KM-Studio 😎 Med DM2000 och allt. Kan tillägga att dom är riktigt sköna att jobba vid. Är däremot ingen försjunkning för tangentborden. Bara ser ut som det i den där animationen. Dom ligger däremot runt 16.000kr så det är väl inget att planera att köpa in direkt.

Tänkte däremot bygga en egen modul nu i början av augusti. Har lite andra idéer och tankar än dom vi sett ovan men är väl i grund och botten samma. Slänger upp lite bilder när det kommit igång.

Bra jobb i alla fall! Kommer bli riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir så avis på alla som bygger studio. Jag vill också bygga.

Lycka till! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Angående val av färg - oljebaserad eller vattenbaserad färg:

Jag har nyligen byggt och målat mdf-möbler i bäggedera och har följande synpunkter:

Oljebaserad lackfärg; Tåligare yta. Längre tid på sig vid målning att "rätta till" rinningar osv. I stort sett slät yta vid användning av skumroller (nämnd ovan). Luktar mycket (andningsmask vid större jobb). Besvärligare rengöring av verktyg.

Vattenbaserad färg; Flyter ej ut helt och hållet så penseldragen syns litegrann. Men detta upplever JAG inte som en nackdel. Det är rätt trevligt att det syns att det inte är fabrikssprutmålat. Man har mycket kortare tid på sig att rätta till misstag - det blir fort en hinna på ytskiktet. Något "mjukare" yta som inte är riktigt lika tålig för blöta varma kaffekoppar mm. Suveränt lätt att göra ren penseln i vatten och dessutom relativt luktfritt. Att mdf:en skulle svälla har då jag inte märkt något av.

Redigerat av Fytrius
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.argosyconsole.com/aura260.htm

Jag skulle inte bli ledsen om jag fick tag i det där bordet. Minimalt men ack så vackert och kreativt inspirerande.

Nja, den var lite för minimalistisk...

Men tyg är inte helt dumt! KM's har en skinn-ram för armstöd längs med hela kanten utåt och övriga planytan är ett tunt tyg. På ovansidan (ovanför skärmarna) har dom kletat på någon svart-luddig historia som dom kanske kunde ha skippat... Men tyget är riktigt skönt att ha som stöd när man jobbar.

Mindre kul om man spiller något dock.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Argosyskonsolen var minimalistisk och schysst men skulle inte fungera för mig då jag vill ha en midiklaviatur framför mig.

Är inte det det största problemet med de bord man kan köpa, de är byggda för att man ska ha en mixer centralt och en massa effekter runt om eller så är de byggda för en en klaviatur men då oftast utan plats för flera skärmar och ett flertal rackenheter?

Idag måste ju vädligt många ha skippat mixern och vill sitta och skriva samtidigt som man spelar in och mixar och därför borde trenden vara att det finns med studiobord som är skapade för dessa lite nyare behov.

D.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
skall du inte kläin den i något tyg eller skin kanske?

Definitivt inte. Var till målaffären och slösade bort 150€ på några liter målning redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ikväll lär det bli mera bilder.

Nu funderar jag om man kan få ett bra målresultat utan sprutmålning? Grundmålning - OK, pensel och rulle fungerar men sen då? För att få en fin och glansing yta? Har nog kompressor och pistol, men då måste jag transportera hela skitet till målstället, och åka iväg dit och måla. En jävla massa besvär, men skulle det vara värt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Ikväll lär det bli mera bilder.

Nu funderar jag om man kan få ett bra målresultat utan sprutmålning? Grundmålning - OK, pensel och rulle fungerar men sen då? För att få en fin och glansing yta? Har nog kompressor och pistol, men då måste jag transportera hela skitet till målstället, och åka iväg dit och måla. En jävla massa besvär, men skulle det vara värt det?

Blanda i 10% kokt linolja så rinner det ut lättare. Måla sedan med pensel och driv ut färgen i tunna lager. För att få en blankare yta - som då även blir tåligare mot smuts - så släng i oljelack i färgen i sista lagret - eller lacka efteråt. Att få en jämn yta borde inte vara problem med alkydoljan. Rekommenderar att bara måla med pensel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, jag tycker det är så himla kul med sådana här, bra gör-det-själv-trådar… 😄

Det ser onekligen fint och praktiskt ut… Väldigt likt Argosy som jag själv har… 😛

Jag har inte läst igenom hela tråden men jag blir väldigt nyfiken på hur du kommer fixa själva underredet till din konsol, så du får ner 19-tums rack i bordet, men ändå behålla styvheten… 🙂

Annars ser det som sagt väldigt bra ut…!

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Blanda i 10% kokt linolja så rinner det ut lättare. Måla sedan med pensel och driv ut färgen i tunna lager. För att få en blankare yta - som då även blir tåligare mot smuts - så släng i oljelack i färgen i sista lagret - eller lacka efteråt. Att få en jämn yta borde inte vara problem med alkydoljan. Rekommenderar att bara måla med pensel.

Målade grundfärg med pensel, och det blev bögigt skit resultat. Rullande fungerade mycket bättre. Blandade en del lacknafta i färgen före jag började, men intressant tanke med linoljan.

Är inte så säker på det där med pensel, men det blir att göra en par övningsdrag på mina överlops bitar med olika verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Fördelen med pensel är enligt mig att det är lättare att driva ut färgen och på så sätt få tunna lager. Tjocka eller ej jämntjocka lager suger in olika mycket i underlaget, kan ge matta fläckar, skrynkla sig och blir sprödare.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag tycker penseln ger ränder. Massor av ränder. Kanske en pensel som lämpar sig för lack, och en ordentligt utspädd målning? Anyway, MDF:n drar ju i nte direkt i sig nånting, framförallt nu då den är grundmålad. Allt blir på ytan. Första lagret riktig färg rullades ut på bordsskivan idag, och resultatet blev överraskande jämnt. Inte som melaninskiva försås, men relativt jämnt. 1-2 lager till, och så kanske lacken. Kanske.

Inge mera bilder idag, min andra färg var ett fiasko, så jag avbröt jobbet. Ny "safe play" färg imorgon - svart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker penseln ger ränder. Massor av ränder. Kanske en pensel som lämpar sig för lack, och en ordentligt utspädd målning? Anyway, MDF:n drar ju i nte direkt i sig nånting, framförallt nu då den är grundmålad. Allt blir på ytan. Första lagret riktig färg rullades ut på bordsskivan idag, och resultatet blev överraskande jämnt. Inte som melaninskiva försås, men relativt jämnt. 1-2 lager till, och så kanske lacken. Kanske.

Inge mera bilder idag, min andra färg var ett fiasko, så jag avbröt jobbet. Ny "safe play" färg imorgon - svart.

Känn ingen press...

Det är ju "bara" 985 träffar i tråden som undrar hur det ska bli... 😄

Känner igen det lite ifrån min tidigare "bygga tråd"...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Pressen ligger nog här i hemmet.... "när blir det färdigt så du kan städa ditt rum?"...och "när tar du dina saker ut ur mitt arbetsrum?" 😄. Nåja, jag fick ju allting grundmålat, och tassarna under modulerna d etta veckoslut så. Hamnade dessutom åka till IKEA för att söka den 8:e tassen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Mjaa, nog ä det väl färdigt snart 😆.Tog någradar ledigt från jobbet nu så jag har lite mera tid. Har målat hela faderullan ettantal gånger. Har slipat ned färgen på en par moduler totalt en par gånger. Tog lite extra tid det. Kom mig för att bygga en extra modul för datorn som kan ljudisoleras. Det blev färdigt idag (dock inte målat), och imorgon skall jag skaffa lju under den modulen. Bordsskivan skall ännu en gång slipas och målas. Rackskenorna har jag börjat kapa i mått, och dom sätts fast imorgon. Alla modulers fastsättningar skall jag planera imorgon för att få fastsättningarna med bult istället för skruv (så man kan ta isär hela bordet utan att "äta" upp skruvhålen liksom). Köpte lite delar idag till det.

Mest tid har det gått till målandet och slipandet vilket nu har tagit nästan en vecka. Och fan vad målning är dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...