Jump to content
Annons

IRON MAIDEN skippar mastering av nya skivan


isotone

Recommended Posts

Hej!

Gôtt! Precis som det ska va!

Behövs ytterligare equalisering, kompression och annan skit så är det ju bara ett bevis för att man misslyckats vid inspelningen.

😱

:musik

haha, det där var väl inte särskilt klyftigt sagt? 😳

man använder ju inte mastringen för att kompensera för dåligt ljud vid inspelning...

Hej Josef!

Fått en informationsfolder från Cutting Room för några år sedan där det stod att de skulle fixa till ens material under masteringen om det inte blivit så lyckat vid inspelningen, kanske lite för brusigt, för grumlig bas, lite väl diskantskärande cymbaler på ett par av låtarna. De skickade med en prov-cd också med ljudexempel. Det var rätt schysst. Man fick intrycket av hela brevet, ja det var ett brev med också, att "än är det inte försent" om man gjort tabbar vid inspelning och mix.

😆

:musik

mastring finns för flera orsaker. man mastrar inte huvudsakligen pga dålig inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Behövs ytterligare equalisering, kompression och annan skit så är det ju bara ett bevis för att man misslyckats vid inspelningen.

var det inte det som du skrev???

Jovisst. Det var normalisering jag tänkte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en låt från skivan: BBrighter than a thousend suns

Om det hör till de som inte mastras vet jag inte. Tycker att det låter helt ok i a f.

Iron Maidens produktioner på senare år har nog till viss del störts av att Steve Harris, som är grovt hörselskadad (obs, inget elakt skämt eller så) envisas med att vara med och mixa. Har hört ryktas att "Virtual XI" (där Steve nog producerade nästan helt själv) låter oerhört mycket bättre om man stoppar in ett par sådana där gula skumgummiproppar i öronen. Eftersom det är så Steve uppfattar skivan (väldigt skadad hörsel i diskanten m a o... 🙁).

I övrigt så har inte Iron Maiden gjort några dåliga skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Som vid studion? Betyder det att det komer en 24 bitars @ 96 khz skiva? Mastrering är en gamla tradition. När man gör vinyl så behövs den för att försäkra sig om att man följer alla standarder,

som kan vara lite knepinga. Idag är mastering skivbolagens metod att tvinga banden att fixa till sina skivor så de fungerar bra i radio. Vilket betyder maximera output, vilket görs med eq och compressorer. Vilket är väldigt trist för folk med bra hifi anläggningar. Men det är helt rätt, det med digitala medier mycket mer friheter om hur det får låta, och de flesta radiostationer pumpar på med egna kompressorer för att maximera outputen. Grattis vill jag i alla fall säga, hoppas att det blir en

trend ala unplugged. Jag har inte köpt några iron maiden skivor sedan 82, men det kanske blir en nu då. Respekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en låt från skivan: BBrighter than a thousend suns

Om det hör till de som inte mastras vet jag inte. Tycker att det låter helt ok i a f.

Iron Maidens produktioner på senare år har nog till viss del störts av att Steve Harris, som är grovt hörselskadad (obs, inget elakt skämt eller så) envisas med att vara med och mixa. Har hört ryktas att "Virtual XI" (där Steve nog producerade nästan helt själv) låter oerhört mycket bättre om man stoppar in ett par sådana där gula skumgummiproppar i öronen. Eftersom det är så Steve uppfattar skivan (väldigt skadad hörsel i diskanten m a o... 😕).

I övrigt så har inte Iron Maiden gjort några dåliga skivor.

galet vad otajt det är!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...