AstReam Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 Har hört att det snackats lite om surroundmixning hĂ€r och dĂ€r och mĂ„ste erkĂ€nna att jag blev nyfiken. PĂ„ ett sĂ€tt verkar det ju frĂ€nt att kunna göra en surroundljudbild av sina lĂ„tar, men Ă€r detta en helt film- och dataspelsmusik grej? Ăr det nĂ„n mening att mixa vanlig CD/mp3 musik i surround mer Ă€n att det Ă€r frĂ€nt, och hur lĂ„ter det sen i "vanliga" högtalare? Om man nu skulle ge sig pĂ„ att testa detta, vad Ă€r det för surround system som gĂ€ller dĂ„? GĂ„r det bra att införskaffa ett vanligt hemmabiosystem till uppspelningen eller funkar det med ett datahögtalarsurroundsystem (lĂ„ngt ord) đ ? Finns det t.o.m svindyra studiomonitorer i 5.1 ? Jag har en bild av att man skulle mixa sin musik först i Left/Right och sedan koppla in sitt surround och bara göra ljudbilden dĂ€r. DĂ„ rĂ€cker det isf med att skaffa lite billigare högtalare. Eller? Mkt frĂ„gor blev det och jag uppskattar om nĂ„gon hĂ„ller en kort men lĂ€rorik lektion för oss nyfikna i detta Ă€mne đ
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 I riktiga mix och masteringstudior köper man bara 5 stycken högtalare och 5 stycken slutsteg i stÀllet för 2. Det svarar ju pÄ prisklassfrÄgan. Det finns ingen övre grÀns. Reglerna som gÀller för stereomixningen Àr ganska lÄngt det samma hÀr med: har du skit lyssning, fungerar din mix bara hos gid och inte hos nÄn annan. Surroundmixning för bara musik kommer att bli vanligare sen dÄ DVD-Audio och SACD blir vanligt. Om det nÄnsin blir det. För att komma igÄng rÀcker det sÀkert med en 5.1 "hemmabioförstÀrkare", men rÀkna med den gyllene regeln som man har dÀr ocksÄ: köp alla kanaler likadana. Eller on centerkanal som Àr "proper", alltsÄ som har samma element som framkanalerna. Dessa krav uppfylls sÀllan om du gÄr till Giganus och köper första bÀsta. En billig satellit 5.1 med en subwoofer som försöker kompensera bristerna i helheten leder nog till riktigt kakkamixar. Men vill man prova pÄ, dÄ kan man ju bara koppla in sin vanliga hemmabio, och testa. Utan att ha större krav pÄ att allt skall gÄ "rÀtt" till. Mitt svar kanske blev lite filosofiskt. Samma saker gÀller ju sen för 7.1, 9.1, 7.2... ja whatever, öka pÄ siffrorna i takt som markandsföringsmÀnnen gör det!
Christoffer Bergfors Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 Jag ser ingen anledning till att man pĂ„ hobbynivĂ„ ska bemöda sig med att mixa musik i surround dĂ„ det inte Ă€r nĂ„got vanligt format för musik, iallafall Ă€nnu. GĂ€ller det liveproduktioner sĂ„ finns det ju en helt annan poĂ€ng med det. Om du Ă€ndĂ„ har tĂ€nkt att ge dig pĂ„ detta sĂ„ krĂ€ver det ju en hel del mer av dig bĂ„de som mixare och av din utrustning och helst Ă€ven pĂ„ mix och produktionsstadiet. Generellt sĂ€tt sĂ„ blir det bara sĂ€mre om du tĂ€nker dig att bara skicka ljud lite hit och dit till de olika kanalerna. I ett tidigt nummer av tidningen intervjuades Michael Ilbert om arbetet kring en Cardigans-platta som slĂ€pptes Ă€ven i surround-format. Han valde att skippa centerkanalen helt och hĂ„llet och framhöll mycket att det suddoundmixning handlar mycket om att skapa reflexer frpn de olika ljuden. Med andra ord betydligt fler reverb. Killarna som mixade livedvd'n till Rammstein körde centerkanal men la botten frĂ„n centern i fantomcentern för att bibehĂ„lla tryck frĂ„n den riktningen. Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r surroundmixning inte alls lika norm/regelbaserat som stereomixning dĂ„ formatet Ă€r ganska nytt i jĂ€mförelse. Att köpa lite billigt skrĂ€p för att mixa i surround kan man vĂ€l göra om man tycker det Ă€r kul, sjĂ€lv skulle jag tycka det var slöseri med pengar.
Christoffer Bergfors Postat 8 juli 2006 Postat 8 juli 2006 Samma saker gÀller ju sen för 7.1, 9.1, 7.2... ja whatever, öka pÄ siffrorna i takt som markandsföringsmÀnnen gör det! 12.2 var det jag sist hörde, men det var ju ÀndÄ ett Är sen. NÀr det dÀremot kommer filmer som bara ej undantagsvis Àr minst sjukanaliga ÄterstÄr att se.
AstReam Postat 9 juli 2006 TrÄdstartare Postat 9 juli 2006 Tack för svaren! Jag kan se vart ni vill komma. Jag Àr inte ute efter nÄgon proffsproduktion utan det ska mest vara skoj. Det Àr just nu ingen större plan pÄ att ge mig in pÄ detta, men det verkar lite frÀnt, Àr sugen att testa pÄ. SjÀlvklart stÀller det högre krav och sjÀlv Àr jag sÀkert inte tillrÀckligt duktig för att börja greja med detta. Men min tanke var ju som sagt att testa pÄ och funkar det hyfsat att skapa en mix i stereo och sen skapa ljudbilden i surround med ett hemmabiosystem sÄ ser jag inget hinder Hur lÄter en surroundmix i stereo? Blir det bara skit?
AstReam Postat 9 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 juli 2006 Ska tjata lite till đ Ăr inte vĂ€rldens skickligaste tekniker som ni nu kommer mĂ€rka, men visst mĂ„ste bĂ„de ljudkort och mixerbord (om man anvĂ€nder det) ha surroundstöd om man vill koppla in surround högtalare? LĂ„ter ju logiskt, men Ă€r det helt omöjligt att omvandla kontakterna med nĂ„gon adapter eller blir det ingen surround funktion dĂ„? det Ă€r tre smĂ„ kontakter om jag minns rĂ€tt? Det finns varken pĂ„ mitt mixerbord eller ljudkort. Det verkar vara vĂ€ldigt fĂ„ ljudkort/mixrar som har surroundstöd??
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 (redigerat) Ett ljudkort med surroundstöd=ett ljudkort med 6 utgÄngar (5.1) och en sekvenser dÀr du kan gruppera ihop dina ASIO-kanaler till en surround-helhet. En mixer med surroundstöd=en mixer med 6 ingÄngar och 6 utgÄngar. Varför skulle man köra ut via ett mixerbord, dÄ man kan köra ljudkortet direkt till en 5.1 förstÀrkare (eller processor), det förstÄar jag inte. Men kanske. Surroundstöd Àr alltsÄ inte likvÀrdigt med att man köper ett soundblasterkort dÀr marknadsmÀnnen har skrivit in surround pÄ varenda ett hörn av paketet. Hur kontakterna ser ut har ingen betydelse. Det finns konverter frÄn "allt till allting". Redigerat 9 juli 2006 av tsmalmbe
HighwayStar Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 Killarna som mixade livedvd'n till Rammstein körde centerkanal men la botten frĂ„n centern i fantomcentern för att bibehĂ„lla tryck frĂ„n den riktningen. Förklara detta lite nĂ€rmare. Vad betyder "fantomcentern"? Ăr det basen?
Christoffer Bergfors Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 (redigerat) Om du tĂ€nker stereo sĂ„ har du nĂ„got som kallas fantomcenter dĂ€r ljud i form av baskagge, virvel och leadsĂ„ng tex upplevs komma ifrĂ„n. Med andra ord sĂ„ kĂ€nns det som om (om riggen Ă€r korrekt) att ljuden kommer precis mitt emellan högtalarna. DĂR finns fantomcentern, och namnet kommer ju av att det inte finns nĂ„gon ljudkĂ€lla dĂ€r. I surround routar man ju ljuden till den eller de kanaler man sĂ„ önskar och riktningen att lĂ€gga ett ljud i centerkanalen blir alltsĂ„ identisk med att lĂ€gga lika mycket i vardera frontkanal. DĂ€remot uppstĂ„r skillnader i resultat. Redigerat 10 juli 2006 av Kryckan
HighwayStar Postat 9 juli 2006 Postat 9 juli 2006 Och anledningen till att man lÀgger basen frÄn centerkanalen i L-R istÀllet Àr för att fÄ mer tryck. Kan detta bero pÄ att nÀr man mixar för hemmabioanlÀggningar sÄ Àr FL och FR oftast tilltagna i storlek medens C Àr nÄgot snÄlare och mest avsett för tal t ex. AlltsÄ borde man fÄ mer bastryck om skickar bottenregistret till FL FR som tillsammans med subben arbetar mer effektivt. Har jag fattat? En frÄga till: Har man nÀr man mixar 5.1 tillgÄng till att mixa vilket ljud som ska till subben eller litar pÄ att delningsfiltret i förstÀrkaren pÄ uppspelningsanlÀggningen sköter den uppgiften? I sÄfall skulle kanske min frÄga hÀr ovan istÀllet kunna kretsa kring om det Àr sÄ att i en livemixning sÄsom en rockkonsert vill man inte ha sÄ mycket ljud i C och dÀrför skickas inte sÄ mycket till subben dÀrifrÄn och dÀrför skulle det bli mindre tryck? Nu blev det förvirrat.. ska försöka ta en kurs i surround i höst tÀnkte jag men jag Àr nyfiken sÄ jag frÄgar ÀndÄ. /Nille
AstReam Postat 9 juli 2006 TrÄdstartare Postat 9 juli 2006 Okok, jo anledningen att jag envisas med mixerbord Àr att mitt ljudkort bara har 2 in/utgÄngar, innebÀr det att jag inte kan utnyttja surround ljudet Àven om mitt mixerbord har tillrÀckligt mÄnga lediga in/ut gÄngar.
Christoffer Bergfors Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Och anledningen till att man lÀgger basen frÄn centerkanalen i L-R istÀllet Àr för att fÄ mer tryck. Kan detta bero pÄ att nÀr man mixar för hemmabioanlÀggningar sÄ Àr FL och FR oftast tilltagna i storlek medens C Àr nÄgot snÄlare och mest avsett för tal t ex. AlltsÄ borde man fÄ mer bastryck om skickar bottenregistret till FL FR som tillsammans med subben arbetar mer effektivt. Har jag fattat? En frÄga till: Har man nÀr man mixar 5.1 tillgÄng till att mixa vilket ljud som ska till subben eller litar pÄ att delningsfiltret i förstÀrkaren pÄ uppspelningsanlÀggningen sköter den uppgiften? I sÄfall skulle kanske min frÄga hÀr ovan istÀllet kunna kretsa kring om det Àr sÄ att i en livemixning sÄsom en rockkonsert vill man inte ha sÄ mycket ljud i C och dÀrför skickas inte sÄ mycket till subben dÀrifrÄn och dÀrför skulle det bli mindre tryck? Nu blev det förvirrat.. ska försöka ta en kurs i surround i höst tÀnkte jag men jag Àr nyfiken sÄ jag frÄgar ÀndÄ. /Nille AngÄende centerkanalen sÄ Àr det kanske vanligt att den Àr tunnare hos konsumenter, men det var inte det som var orsaken till deras struktur. De uppelvde helt enkelt mindre tryck... fler högtalare mindre tryck, trots att alla kanalerna utom sub givetvis hade identiska högtalare. Hela center kanalen var identisk med fantomcentern men centerkanalen lÄg lÀgre i nivÄ och hade ett ett högpassfilter frÄn ca 1kHz. PÄ samma sÀtt som i stereo routar du precis i vilken/vilka kanaler ett ljud ska ligga. I stereomix har du endast en pan-ratt, men principen Àr densamma i surroundmixning och detta innefattar ocksÄ lfekanalen. Skickar du inget dit sÄ kommer inget frÄn suben nÀr du spelar upp den (sÄvida inte det Àr en sub som gÄr pÄ högnivÄ). Vid livemixning verkar det mjÀka till att ha en fet kagge liggandes fokuserat i C. DÀremot att lÀgga den mitt emellan L/R men tillÄta att attacken i kaggen ligger i C. Möjligheten (poÀngen) finns ju dÄ att lÀgga trycket i kaggen i LFE-kanalen. Har jag tillfört nÄgot?
Christoffer Bergfors Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Okok, jo anledningen att jag envisas med mixerbord Àr att mitt ljudkort bara har 2 in/utgÄngar, innebÀr det att jag inte kan utnyttja surround ljudet Àven om mitt mixerbord har tillrÀckligt mÄnga lediga in/ut gÄngar. Om du skulle anvÀnda ett analogt mixerbord sÄ krÀvs det ju att du har minst 6 ingÄngar i ett ljudkort och en konverterare till AC3 eller DTS.
HighwayStar Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Har jag tillfört nÄgot? Klart och tydligt kryckan... Tack! Ser fram emot en kurs i höst om man kommer in sÄ att man fÄr prova sjÀlv.
Fredrik Karlsson Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Hoppas att det aldrig blir norm med mixar i surround nĂ€r det gĂ€ller musik. Det tar ju ett halvt liv att lĂ€ra sig göra bra mixar i stereo, behöver ett extra liv för att lĂ€ra mig surroundmix oxĂ„ đ
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Om du skulle anvÀnda ett analogt mixerbord sÄ krÀvs det ju att du har minst 6 ingÄngar i ett ljudkort och en konverterare till AC3 eller DTS. Eftersom mÄnga förstÀrkare tar in 6 analoga signaler och gör det till 5.1 surround Àr alltsÄ en "konverterare till AC3 eller DTS" just en hemmabioförstÀrkare. NÀhÀ, nu lÀste jag kanske Ät fel hÄll, alltsÄ vad kanske sÀgs ovan gÀller dÄ man vill köra IN surround i AC3/DTS-format i datorn. Men vill du ha UT det ur datorn, kan du alltsÄ köra 6 analoga linjer ut och in i en "konverterare till AC3 eller DTS" som dÄ kallas hemmabioförstÀrkare. Detta lÀr vara mer sannolikt, och det vad frÄgan gÀllde ursprungligen? Vilket 0-inlÀgg detta blev.
Florian le Sage Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 HĂ„ller med om att STEREO-vĂ€rlden Ă€r det som borde fortsĂ€tta att gĂ€lla för musik, sen Ă€r det ju förstĂ„s kul med surround nĂ€r man kollar film och sĂ„ men dĂ€r Ă€r ju gubbarna hemma redan vad gĂ€ller mixning och effekter,ren musik Ă€r mest intressant i STEREO tycker jag och det gĂ„ att göra sĂ„ oĂ€ndligt mycket olika saker i stereo sĂ„ att det rĂ€cker för ett liv som Fredrik sĂ€ger! đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 En annan frÄga OM man ska mixa i surround, Àr om man ska mixa för ett typiskt hemmasystem med tvÄ satelliter i bak som oftast Àr betydligt mindre o sÀmre Àn fronthögtalarna, dvs anvÀnda dem mest för effekter o lite mer rymdkÀnsla, eller om man ska mixa för fem fullgoda högtalare + sub. Alt 2 ger ju en större möjlighet att placera olika ljudkÀllor i ett rum, men Àr anlÀggningen hos lyssnaren en ganska typisk hemmabioanlÀggning sÄ lÀr det ju inte bli speciellt bra. Intressant för musik tycker jag ett 8.1 system vore. Ett fyrkantigt rum med en fullgod högtalare i varje hörn, uppe som nere, plus en sub. Kanske finns?
kempor Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Jag har mixat en del i surround och tycker att det Ă€r en helt annan upplevelse Ă€n stereo, det gĂ„r att komma "djupare" in i produktionen. Jag har skrivit en C-uppsats som tar upp vĂ€ldigt mĂ„nga av de frĂ„gor som stĂ€lls hĂ€r, den kan den som vill ladda hem HĂR Jag tycker absolut att surround Ă€r nĂ„got för musik. Ăven om dagens 5.1 system Ă€r avsett för film. Det bĂ€sta surroundsystemet Ă€r det med oĂ€ndligt antal kanaler men det Ă€r ju lite svĂ„rt att uppnĂ„...
hegobald Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Beroende pĂ„ vad man vill uppnĂ„ sĂ„ Ă€r det inte svĂ„rare att mixa i 5.1 Ă€n i Stereo. Om man t.ex jobbar med elektronisk musik och vill anvĂ€nda extrakanalerna för instrument och ljud som panoreras och sveps genom rummet sĂ„ blir det snarare enklare. Mindre instrument trĂ€ngs i ljudbilden.. Med andra ord Ă€r det svĂ„rare att fĂ„ det att lĂ„ta bra i stereo. Min erfarenhet i alla fall. đ Och andra sidan.. Försöker man Ă„terskapa en 3-dimesionell verklighet t.ex frĂ„n en livupptagning blir det lite knivigare.. Men hĂ€r Ă€r man vĂ€ldigt beroende av att man har en korrekt micplacering vid inspelningen ocksĂ„. Det finns ju 5.1 mikrofoner i dag som gör mycket av jobbet men dom kostar ju en slant. Men som sagt.. Man behöver inte nĂ„t specialgjort surroudnljudkort.. Men det krĂ€vs att ljudkortet ha minst 6 utgĂ„ngar i alla fall.. Sen har de flesta moderna musikprogram redan stöd för surroundmixning direkt ur kartongen.
Christoffer Bergfors Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 Om du skulle anvÀnda ett analogt mixerbord sÄ krÀvs det ju att du har minst 6 ingÄngar i ett ljudkort och en konverterare till AC3 eller DTS. Eftersom mÄnga förstÀrkare tar in 6 analoga signaler och gör det till 5.1 surround Àr alltsÄ en "konverterare till AC3 eller DTS" just en hemmabioförstÀrkare. NÀhÀ, nu lÀste jag kanske Ät fel hÄll, alltsÄ vad kanske sÀgs ovan gÀller dÄ man vill köra IN surround i AC3/DTS-format i datorn. Men vill du ha UT det ur datorn, kan du alltsÄ köra 6 analoga linjer ut och in i en "konverterare till AC3 eller DTS" som dÄ kallas hemmabioförstÀrkare. Detta lÀr vara mer sannolikt, och det vad frÄgan gÀllde ursprungligen? Vilket 0-inlÀgg detta blev. Skön sjÀlvironi med 0-inlÀgg dÀr Visst kan man sitta och peta och dona genom sin multikanalsreceiver, men faktum Àr att man behöver ju en AC3/DTS-matris för att kunna mixa ner materialet i multikanalsformat för att kunna lyssna pÄ det annat Àn i studion. Det var DET jag menade.
Christoffer Bergfors Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 En annan frÄga OM man ska mixa i surround, Àr om man ska mixa för ett typiskt hemmasystem med tvÄ satelliter i bak som oftast Àr betydligt mindre o sÀmre Àn fronthögtalarna, dvs anvÀnda dem mest för effekter o lite mer rymdkÀnsla, eller om man ska mixa för fem fullgoda högtalare + sub.Alt 2 ger ju en större möjlighet att placera olika ljudkÀllor i ett rum, men Àr anlÀggningen hos lyssnaren en ganska typisk hemmabioanlÀggning sÄ lÀr det ju inte bli speciellt bra. Intressant för musik tycker jag ett 8.1 system vore. Ett fyrkantigt rum med en fullgod högtalare i varje hörn, uppe som nere, plus en sub. Kanske finns? Av samma anledning som man vill ha en "neutral" lyssning vid stereomix kan jag nog tro att man strÀvar efter detsamma vid multikanalsmixning. Men dina tankar angÄende de mindre satelliterna verkar surroundmixarna Àven jobba efter. Den lilla normen av vad jag förstÄtt behÄller ju ÀndÄ stereomixtÀnkandet och precis som du var inne pÄ anvÀnda de "nya" kanalerna just för rymd. De nya kanalerna Àr alltsÄ inte tÀnkta som direktljudens riktning utan mer för att ge rymd som sagt. Om du med fyrkantigt menar ett kubiskt rum vilket jag antar sÄ Àr det den sÀmsta rymdgeometriska formen sett ur ett akustiskt perspektiv. Parallella vÀggar i alla tre axlarna ger optimala förutsÀttningar för fasfel. Kikar man in i studios eller Àven i biografer sÄ finns lite av tÄrtbitsarkitekturen dÀr allt ökar i storlek mot baken pÄ rummet. Att ha en högtalare sÄvÀl uppe som nere har jag svÄrt att se annat Àn problem med. Jag tror att man isÄfall bör ha samma avstÄnd till bÄde övre och undre hörnet annars kan det nog bli lite problematiskt. Dessutom sÄ mixar vi inte i höjdled pÄ samma sÀtt som vi nu kan mixa i bredd som djupled, annars hade Àven höjdled varit intressant att kika pÄ.
MrPhil (oregistrerad) Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 En annan frÄga OM man ska mixa i surround, Àr om man ska mixa för ett typiskt hemmasystem med tvÄ satelliter i bak som oftast Àr betydligt mindre o sÀmre Àn fronthögtalarna, dvs anvÀnda dem mest för effekter o lite mer rymdkÀnsla, eller om man ska mixa för fem fullgoda högtalare + sub.Alt 2 ger ju en större möjlighet att placera olika ljudkÀllor i ett rum, men Àr anlÀggningen hos lyssnaren en ganska typisk hemmabioanlÀggning sÄ lÀr det ju inte bli speciellt bra. Intressant för musik tycker jag ett 8.1 system vore. Ett fyrkantigt rum med en fullgod högtalare i varje hörn, uppe som nere, plus en sub. Kanske finns? Av samma anledning som man vill ha en "neutral" lyssning vid stereomix kan jag nog tro att man strÀvar efter detsamma vid multikanalsmixning. Men dina tankar angÄende de mindre satelliterna verkar surroundmixarna Àven jobba efter. Den lilla normen av vad jag förstÄtt behÄller ju ÀndÄ stereomixtÀnkandet och precis som du var inne pÄ anvÀnda de "nya" kanalerna just för rymd. De nya kanalerna Àr alltsÄ inte tÀnkta som direktljudens riktning utan mer för att ge rymd som sagt. Om du med fyrkantigt menar ett kubiskt rum vilket jag antar sÄ Àr det den sÀmsta rymdgeometriska formen sett ur ett akustiskt perspektiv. Parallella vÀggar i alla tre axlarna ger optimala förutsÀttningar för fasfel. Kikar man in i studios eller Àven i biografer sÄ finns lite av tÄrtbitsarkitekturen dÀr allt ökar i storlek mot baken pÄ rummet. Att ha en högtalare sÄvÀl uppe som nere har jag svÄrt att se annat Àn problem med. Jag tror att man isÄfall bör ha samma avstÄnd till bÄde övre och undre hörnet annars kan det nog bli lite problematiskt. Dessutom sÄ mixar vi inte i höjdled pÄ samma sÀtt som vi nu kan mixa i bredd som djupled, annars hade Àven höjdled varit intressant att kika pÄ. Jag tÀnkte inte pÄ det fyrkantiga rummet som mixrum, utan mer som lyssningsutgÄngspunkt. Rummet behöver inte vara kubiskt, eller ens helt fyrkantigt. Det Àr egentligen just tanken att kunna placera ett instrument eller ljudkÀlla precis varsomhelst i ett rum, eller i en rymd, som Àr lite intressant tycker jag. Att kunna lÀgga en synthmatta i taket, en gitarr uppe i högra hörnet, medan basen ligger nÄnstans en meter över golvet mitt i rummet, trumsetet stÄr bakre högra hörnet, sÄngaren mitt fram etc etc. Eller sÄ kan man helt enkelt mixa det naturtroget sÄ att man upplever att ett band stÄr utspritt i rummet o spelar. Bara att placera bastrumman lÀgre Àn cymbalerna t ex. Ah, mest spÄn! Men lite intressant vidareutveckling av stereo, vilket 5.1 inte riktigt blivit tycker jag.
Christoffer Bergfors Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jag förstĂ„r tanken och det har gjorts försök att mixa i surround för upplevelsen att stĂ„ mitt i bandet. DĂ€remot har resultaten sĂ€llan blivit bra verkar det som. Ăven om du lyssnar i ett kubiskt rum sĂ„ kommer du ju fortfarande att ha de fasproblem jag nyss nĂ€mnde och det kommer definitivt att reducera alla lyssningsupplevelser Ă€ven om du inte mixar. Vi fĂ„r vĂ€l se vad framtiden bĂ€r med sig i mĂ„ngkanalslyssningen och visst vore det kul med mer action i höjdled, men det tror jag kommer dröja innan nĂ„t hĂ€nder dĂ€r. Det som Ă€r riktigt duktiga att mixa lyckas ju Ă€ndĂ„ pĂ„ nĂ„t sĂ€tt mixa i 3D.
hegobald Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Visst kan man sitta och peta och dona genom sin multikanalsreceiver, men faktum Àr att man behöver ju en AC3/DTS-matris för att kunna mixa ner materialet i multikanalsformat för att kunna lyssna pÄ det annat Àn i studion. Det var DET jag menade. I Wavelab 5 och uppÄt gÄr det fint att brÀnna en DVD-A med 5.1 surroundljud som funkar att lyssna pÄ i hemmabion t.ex.
Christoffer Bergfors Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jo visserligen, men om du mixar i ett annat program sÄ bör man lÀmpligtvis mixar ner dÀr för eventuell ytterligare bearbetning i Wavelab. Jag syftade dÄ att man behövde en matris i Cubase exempelvis för multikanalskodningen.
hegobald Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jo visserligen, men om du mixar i ett annat program sĂ„ bör man lĂ€mpligtvis mixar ner dĂ€r för eventuell ytterligare bearbetning i Wavelab. Jag syftade dĂ„ att man behövde en matris i Cubase exempelvis för multikanalskodningen. Varför det? đ± Det Ă€r bara att mixa ner dom 6 wave-filerna och ta in dom i Wavelab och brĂ€nna... Eller Nero Burning Rom hanterar det ju ocksĂ„ (har jag för mig)..
kempor Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jepp fast dÄ mÄste hemmabioanlÀggningen klara dvd-audio och det Àr det inte alla som gör. Det hÀr med att bara ha ambiens i surroundkanalerna tycker jag Àr tÀmligen konservativt. Visst, jag vill inte ha en helt urflippad ljudbild med baskaggen i mitten o virveln bakom mig, det Àr sÀkert kul i 5 min men hÄller inte i lÀngden. NÀr jag har mixat i surround har jag lagt direktljud i surroundkanalerna, det jag velat uppnÄ Àr en homogen ljudbild. Det Àr Àven kul att fördröja direktljud i surroundkanalerna, det gÄr att fÄ mycket bra resultat. Riktigt feta gitarrljud med gitarrer frÄn alla högtalare. Det Àr just det hÀr som min uppsats (lÀnk i tidigare inlÀgg) tar upp. Jag gjorde ett lyssningstest med mixar pÄ samma lÄt pÄ tvÄ olika sÀtt, en med endast ambiensljud i surroundkanalerna och en med direktljud. Mixarna med direktljud i surroundkanalerna upplevdes mest positivt av lyssnarna och mer omslutande vilket Àr en viktig egenskap för surroundproduktioner. LÀs gÀrna uppsatsen! DÄ fÄr ni svar pÄ massa frÄgor som stÀllts hÀr.
Christoffer Bergfors Postat 11 juli 2006 Postat 11 juli 2006 Jag har börjat kolla pÄ din uppsats lite smÄtt, hade en spindelled som tog upp tiden dock. Spontant kÀnns en uppsats som verkar bygga pÄ audiella upplevelser vÀldigt begrÀnsad om inte materialet finns bifogat. Om vi ska kunna tycka, tÀnka och ha synpunkter pÄ ditt arbete eller överhuvudtaget kunna bemöta DINA Äsikter sÄ saknas verkligen det materialet. Om du lyssnat pÄ systemet Embracing Sound sÄ lÄter ju stereoseparationen helt enorm upplevelsen Àr ju fantastisk jÀmfört med en vanlig stereolyssning, men alt har en baksida. Att jÀmföra material som Àr mixat pÄ tvÄ olika sÀtt kan ju direkt ge en Äsikt, men efter en lÀngre lyssning totalt den andra. Att lyssna pÄ en rejÀlt komprimerad och limiterad kan ju förmedla ordentligt med tryck i en lÄt, men att lyssna pÄ ett album pÄ det sÀttet Àr ju riktigt uttröttande. En hÀngmatteeq lÄter i början skithÀftigt för tonÄringen med efter tredje lÄten sÄ lÄter det normalt igen. Jag sÀger inte pÄ nÄgot sÀtt att du har fel, jag höjer bara ögonbrynen kring vissa punkter och kritiskt ifrÄgasÀtter, vilket jag hoppas samtliga klarar av att förstÄ, orkar inte med ytterligare en trÄd av annat. Hoppas min poÀng gÄtt fram.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.