Jump to content
Annons

Macbook - Ljudkort med 16 utgångar?


Fierze

Recommended Posts

Har nyligen blivit sugen på att skaffa en Macbook. Samtidigt vill jag kunna skicka ut 16 separata kanaler från Logic Pro till mitt analoga mixerbord (Mackie 1642) för mixning.

Enkel fråga; Hur gör jag detta på smidigaste/billigaste sätt?

Det finns ju inte plats att sätta i något PCI-kort i en macbook antar jag, vilket alltså begränsar mig till Firewire-kort. Om jag t.ex. skaffar ett firewire-ljudkort (typ M-audio 1814) så måste jag ju köpa till ett AD/DA-interface för dyra pengar eftersom 8 utgångar är optiska på det kortet, och trots det kommer jag ändå bara upp i 14 kanaler. Vill helst minimera antalet separata boxar, så det ultimata hade varit något av följande, i fallande ordning:

- Ett ADAT-interface typ Alesis AI3, fast med firewire (Det finns ju ingen optisk utgång på Macbook vad jag vet) och 16 utgångar istället för 8.

- Ett Delta 1010 fast med firewire och med 16 utgångar istället för 10.

Vad är mina alternativ? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en jädrans bra grejj som Onyx har gjort är FireWire Option där man har en onyx mixer o trycker in firewire kortet i den!!

köpte nästan denna, men fick tag på ett digi001 istället...!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett Firewirekort som redan har 8 utgångar och en ADAT-utgång. Köp till t ex ett AI-3 eller liknande.

Om du berättar hur mycket du har så kan jag rekommendera lite kort. MOTU:s kort är ju alltid bra, t ex 828. Finns begagnat både i nyare modell (mkII) och den första modellen (mkI) mkI kostar väl typ 4500:- medan jag sett mkII för 6-7000:-. Kostar väl runt 9000:- ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn vill du skicka ut 16 kanaler till ett Mackiebord för att mixa? det vore en annan sak om du ville spela in 16 kanaler till ditt Logic 😉 Jag fattar inte "Logiken" 😉 riktigt (vad jag menar är att jag tror inte ett dugg på att att det kommer att låta bättre, bara annorlunda) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela fridens namn vill du skicka ut 16 kanaler till ett Mackiebord för att mixa? det vore en annan sak om du ville spela in 16 kanaler till ditt Logic 😛 Jag fattar inte "Logiken" 😄  riktigt (vad jag menar är att jag tror inte ett dugg på att att det kommer att låta bättre, bara annorlunda) 😆

Du behöver inte fatta "logiken" heller, bara svara på frågan OM du känner att du kan bidra till diskussionen 😄 För bara ett par år sedan resonerade jag likadant som du gällande hörbar skillnad mellan hårdvaru- och mjukvarumixning.

Hur som helst...

ONYX Firewire Option hade ju varit schyst om den haft 16 kanaler UT, och inte bara IN. 😠

Finns det inget kort precis som Alesis AI3, fast med firewire istället för PCI och 16 I/O istället för bara 8? Jag vill inte lägga mer än 5-6000 (begagnat) på ljudkortet, och helst ha allting i samma låda! Finns det något firewirekort som till pris och utseende är väldigt likt Delta 1010? I så fall nöjer jag mig med 10 ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som sagt, 5-6 papp är nog max för vad jag är villig att lägga ut, speciellt om man i så fall ska punga ut för en macbook i samma veva också.

Det verkar omöjligt att hitta ett FW-kort som har 16 utkanaler i samma låda, man måste visst alltid köpa till 8 kanaler via lightpipe eller dylikt...

(Vilket innebär 4-5000 spänn till förutom själva ljudkortet) 🙂

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. Vill du verkligen "njuta" av den oförstörda distorition som analog mixning kan ge så ska du nog titta på ett par RME ADI-8 PRO skulle tro att dom har de mest prisvärda DA/AD omvandlarna just nu... Men jag tror inte dina 6000:- räcker till 🙂

Varför inte uppgradera till Mackie Onyx 1620 så får du bättre EQ och preamps på köpet? Och Firewire och rubbet.. 😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

ett ljudkort med 16 ut finns inte vad jag vet. Ialla fall inte för 5-6000 begagnat som lär funka i din Macbook.

Jag säger det igen, fixa ett begagnat MOTU 828 mkI, kostar typ 4-4500:- och en begagnad AI-3, har sett dom för 1500:- just nu ligger det en på Blocket för 2300:-, men det kostar dom nya på Thomann så be killen pruta.

Sådär. nu har du vad du söker!

Finns säkert andra kort som kanske är billigare än 828:an....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det igen, fixa ett begagnat MOTU 828 mkI, kostar typ 4-4500:- och en begagnad AI-3, har sett dom för 1500:- just nu ligger det en på Blocket för 2300:-, men det kostar dom nya på Thomann  så be killen pruta.

Tack för hjälpen!

Det är ju inte så farligt, hade fått för mig att en Alesis AI3 kostade mycket mer än 2300:-, speciellt i nyskick. Ska ta och kolla runt lite efter det allra billigaste kortet med stöd för lightpipe.

Jag behöver ju absolut inget mer än in/utgångarna (och MIDI I/O), inget tjafs som volymkontroller, preamps, lysdioder etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tror tyvärr att du får svårt att komma under MOTU 828 + några extra in/ut. Men du, angående Alesis AI3 – checka detta. Kvalitet kostar tyvärr lite...Det finns dock ett alternativ till AI3, nämligen Marian Adcon. Den har också 8 in/ut via ADAT, och kostar heller inte mycket pengar. Jag har ännu inte själv hunnit testa dem, men distributören är av det pålitliga och kvalitetsmedvetna slaget (har annars bara riktigt tokdyr high end) – och han står bakom dessa som ett schysst komplement när man behöver fler in/utgångar. Så detta är alltså en andrahandsrekommendation, men jag litar på den.

Om jag vore som du skulle jag ta det lite lugnt. Du MÅSTE inte köpa allt på en gång, och frågan är om du har något att vinna på att mixa analogt om du måste skicka ut ljudet genom omvandlare av tveksam kvalitet. Satsa på åtta bra kanaler med expansionsmöjligheter, och komplettera senare med åtta till.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...