Jump to content
Annons

Experiment med EZ drums till country


Recommended Posts

Denna låt är en liten tokgrej baserad på en grannes poesi. Han är från Kentucky och skrev tio verser om en gammal flickvän med eget hembränneri bland bergen.

LÅTNAMN: Mountain Moonshine Mama

ARTIST/GRUPP: Ole & the Hottentotts (inte vet jag vi har inget namn)

GENRE: Bonnrock med utlänsk text

LÅTLÄNGD: 2,89 min

KOMPOSITÖR: Ole Johannessen (musik) och Michael Spahr (Text)

PRODUCENT: Moi

EV. MEDVERKANDE: Lasse Halth på steelguitar

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,0 mb

STATUS: Mycket ofärdig

Och jag vill bara påpeka att låten är långt ifrån klar men det kunde vara kul med lite respons ändå för man brukar få sådan bra konstruktiv kritik på detta forum.

Det saknas sångstämmor, steelgitarr på verserna, genomstänkta rymdklanger till trummor framför allt och sådant.

Moonshine Mountain Mama

De-esser saknas också.

OBS nu är det en ny mix utlagd här om ni orkar ta er tid ;-) Jag har följt några av era goda råd "gissa vilka" hehe.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Skitbra helt enkelt men det låter som nåt (litet) problem med harmisarna ibland. Mixmässigt är det ganska ok kanske att den kantrar lite åt höger (i mina högtalare i alla fall) och panorering är lite för smal. Skitbra lir och sång, trummorna låter kanon helt enkelt tycker jag i alla fall.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag tycker gitarrerna är för låga. Men du kanske vill ha den här streamlinade mixen? Jag menar, bröta inte för mycket låt inget sticka ut, osv. Och det är kanske så det ska vara i modern country, har dåligt koll. Annars är det skickligt gitarrspel. Vad gäller låten kan man väl den knappast kalla den för en originallåt. Snarare en kopia av ca en miljon andra i denna genre, men det var väl inte att vänta, förmodar jag. Trummorna då. Låter väl ok. Inget som man direkt säga: häftigt. Krävs nog nån annan typ av låt, mer rock, för att säga nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och bra sång! Tycker dock att trummorna låter lite statiska. Det skulle bli bli mycket mer levande av lite variationer i kompet.

Man tackar för dom orden!

När det gäller trummorna så mottages tips gärna på hur man spelar trummor övertaget för det här är faktist första gången i mitt liv jag spelar trummor...eller rättare sagt "trumma" för jag har ju gjort med en Roland virveltrumma kopplad in i min dator där jag använt ljudet från EZ drums.

Så ärligt talat är jag själv överaskad över att jag klarade att hålla tempot nästan hela låten, det haltar lite på ett par ställen bara.

Jag lade en trumma itaget och började med kaggen, sen blev det lite lurigt för att inte spela mer än en riktig trummis har armar. Därav den lyfta hi-haten när dubbelslaget kommer på virveln.

Men det var faktist bland det roligaste gjort det här med att lägga trummor själv, till och med roligare än att spela in sologitarren.

Det finns en ny mix på låten om jag får uppta er dyrbara tid. :-) (I mitt första inlägg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...