Jump to content
Annons

24-bit audio mixdown problem


kriahl

Recommended Posts

När jag sparat en audio mixdown i Cubase SX i 24-bitar och plockar in den i Soundforge för mastring så låser sig programmet när jag trycker på play.

16-bitar funkar. Klarar inte mitt ljudkort 24-bitar eller (har ett gammalt Turtle Beach Montego som var bra på sin tid, och kanske fortfarande är tillräcklig)?

Har integrerat ljud på moderkortet (A-bit IC7-G) också men det använder jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kanske inte funkar med 24-bit i Soundforge?

Mediaspelaren i Windosw verkar inte heller tycka om 24-bits filer - men om man kör med 16-bit eller 32-bit FP, så fungerar det. Testa om det hjälper att välja 32-bit FP vid mixdown i stället...

Ljudkortet ska inte påverka resultatet alls, eftersom det är en helt intern operation i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter mycket letande hittade jag manualen till kortet:

Chipset: AC'97 Codec, 18 bit, 48KHz record/playback (full-duplex)

Features: Simultaneous 16-bit record/playback at independent sample rates (full-duplex)

Verkar som om kortet bara klarar 16-bit (eller 18?)

Är det stor fördel att göra nermixningen i Cubase i 24-bit istället för 16? Så stor fördel att man kanske till och med skulle köpa ett nytt kort?

Eller kan jag köra ljudet från mixern och mina externa synthar till moderkortets integrerade ljudkorts digitala ingång istället?

Hittade det här om moderkortets integrerade ljud (http://www.extrememhz.com/IC7-G-p1.shtml):

Audio

- 6-Channel AC 97 CODEC on board

- Professional digital audio interface supports 24-bit S/P DIF optical In/Out

Innebär det att jag kan plocka ljudet från mixern i 24-bitar och digitalt? Har ingen koll alls på hårdvara.

Tacksam för hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte funkar med 24-bit i Soundforge?

Mediaspelaren i Windosw verkar inte heller tycka om 24-bits filer - men om man kör med 16-bit eller 32-bit FP, så fungerar det. Testa om det hjälper att välja 32-bit FP vid mixdown i stället...

Ljudkortet ska inte påverka resultatet alls, eftersom det är en helt intern operation i Cubase.

32-bit FP kan jag inte alls välja i Cubase SX (1.0.6 Build 78). 32-bit float finns att välja men det blir sönderdistat när man sparar det som det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte för mig, jag kör Soundforge 6.0 (build 132) och när jag laddat en 24-bitars audio mixdown från Cubase så får jag felmeddelandet:

"An error occurred during the current operation.

An Exception has occurred"

Trycker man "Details" får man en massa information:

"Sonic Foundry Sound Forge 6.0

Version 6.0 (Build 132)

Exception 0xC0000094 (integer divide by zero) IP:0x7964DD7

In Module 'lameACM.acm' at Address 0x7960000 + 0x4DD7

Thread: GUI ID=0x6F0 Stack=0x12F000-0x130000"

och så vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...