musik (oregistrerad) Postat 23 juni 2006 Postat 23 juni 2006 Hej! Jag har ett Glockenspiel, sĂ„nt dĂ€r med metallstavar pĂ„ nĂ€stan 2 oktaver som man slĂ„r pĂ„ med smĂ„ trĂ€pinnar med runda trĂ€kulor i Ă€ndarna. Mitt problem Ă€r att det distar fram och tillbaka. Det kommer och gĂ„r, sĂ„ ett tag kan jag spela i en halvminut och alla toner lĂ„ter jĂ€tteklart och fint pch sedan lĂ„ter flera metallstavar plötsligt urkassa och distar som sjutton. Sedan kan det gĂ„ tillbaka igen. Vad beror det pĂ„? Metallstavarna ligger pĂ„ en ram av ljust trĂ€, med klistrad vit filt under. Sedan undrar jag om den ska stĂ„ pĂ„ kartongen eller ligga i knĂ€n eller ligga pĂ„ ett bordet. OvanstĂ„ende beskrivna problem uppkommer alldeles oavsett. Men Ă€r det bĂ€sta att det har mycket kontakt med underlaget, som att ligga pĂ„ ett bord? đ€Ș chips faktiskt//:musik
Fredrika Postat 23 juni 2006 Postat 23 juni 2006 Kan det dista nĂ€r det inte Ă€r elektroniskt? đ Det kan sĂ„ klart vara missljud nĂ€r saker vibrerar. Ăr det nĂ€r du slĂ„r hĂ„rt pĂ„ det och flera olika klockor ljuder samtidigt kan det ju bli interferenser som ibland kan lĂ„ta skĂ€rande. Kan det finnas sprickor i nĂ„gra av stavarna? Det brukar vara nĂ„t med materialet eller nĂ„t löst som skramlar. Det har jag i mitt piano hela tiden. Alltid Ă€r det nĂ„t som inte sitter riktigt hĂ„rt och sĂ„ skramlar eller skorrar det. Hemskt irriterande.
musik (oregistrerad) Postat 23 juni 2006 Postat 23 juni 2006 Mmm... det distar Ă€ven nĂ€r jag spelar pĂ„ min halvakustiska gitarr icke ikopplad. Antar att det Ă€r grejer som sitter lite löst. SĂ„ Ă€ven pĂ„ Glockenspielet. Men det syns ju inget, och inga metallstavar har sprickor. đ
DrHans Postat 23 juni 2006 Postat 23 juni 2006 Mmm... det distar Àven nÀr jag spelar pÄ min halvakustiska gitarr icke ikopplad. Antar att det Àr grejer som sitter lite löst. SÄ Àven pÄ Glockenspielet. Men det syns ju inget, och inga metallstavar har sprickor. Distortion och rassel mellan strÀngar och band eller lösa föremÄl Àr inte samma sak. Det Àr inte distortion. Distortion handlar om överstyrning.
musik (oregistrerad) Postat 24 juni 2006 Postat 24 juni 2006 Vad kallar du det dĂ„? NĂ€r det uppstĂ„r ljud frĂ„n en halvakustisk gitarr pga dess bristande konstruktion kanske, eller ljud frĂ„n ett Glockenspiel som inte hör dit? I mina öron lĂ„ter det förvrĂ€ngt. Vad kallas det? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.