Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har ett Glockenspiel, sÄnt dÀr med metallstavar pÄ nÀstan 2 oktaver som man slÄr pÄ med smÄ trÀpinnar med runda trÀkulor i Àndarna. Mitt problem Àr att det distar fram och tillbaka. Det kommer och gÄr, sÄ ett tag kan jag spela i en halvminut och alla toner lÄter jÀtteklart och fint pch sedan lÄter flera metallstavar plötsligt urkassa och distar som sjutton. Sedan kan det gÄ tillbaka igen. Vad beror det pÄ? Metallstavarna ligger pÄ en ram av ljust trÀ, med klistrad vit filt under.

Sedan undrar jag om den ska stÄ pÄ kartongen eller ligga i knÀn eller ligga pÄ ett bordet. OvanstÄende beskrivna problem uppkommer alldeles oavsett. Men Àr det bÀsta att det har mycket kontakt med underlaget, som att ligga pÄ ett bord?

đŸ€Ș

chips faktiskt//:musik

Annons
Postat

Kan det dista nÀr det inte Àr elektroniskt?

😉

Det kan sĂ„ klart vara missljud nĂ€r saker vibrerar. Är det nĂ€r du slĂ„r hĂ„rt pĂ„ det och flera olika klockor ljuder samtidigt kan det ju bli interferenser som ibland kan lĂ„ta skĂ€rande. Kan det finnas sprickor i nĂ„gra av stavarna? Det brukar vara nĂ„t med materialet eller nĂ„t löst som skramlar. Det har jag i mitt piano hela tiden. Alltid Ă€r det nĂ„t som inte sitter riktigt hĂ„rt och sĂ„ skramlar eller skorrar det. Hemskt irriterande.

musik (oregistrerad)
Postat

Mmm... det distar Àven nÀr jag spelar pÄ min halvakustiska gitarr icke ikopplad. Antar att det Àr grejer som sitter lite löst. SÄ Àven pÄ Glockenspielet. Men det syns ju inget, och inga metallstavar har sprickor.

🙂

Postat
Mmm... det distar Àven nÀr jag spelar pÄ min halvakustiska gitarr icke ikopplad. Antar att det Àr grejer som sitter lite löst. SÄ Àven pÄ Glockenspielet. Men det syns ju inget, och inga metallstavar har sprickor.

:rolleyes:

Distortion och rassel mellan strÀngar och band eller lösa föremÄl Àr inte samma sak. Det Àr inte distortion. Distortion handlar om överstyrning.

musik (oregistrerad)
Postat

Vad kallar du det dÄ? NÀr det uppstÄr ljud frÄn en halvakustisk gitarr pga dess bristande konstruktion kanske, eller ljud frÄn ett Glockenspiel som inte hör dit?

I mina öron lÄter det förvrÀngt.

Vad kallas det?

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.