Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har ett Glockenspiel, sånt där med metallstavar på nästan 2 oktaver som man slår på med små träpinnar med runda träkulor i ändarna. Mitt problem är att det distar fram och tillbaka. Det kommer och går, så ett tag kan jag spela i en halvminut och alla toner låter jätteklart och fint pch sedan låter flera metallstavar plötsligt urkassa och distar som sjutton. Sedan kan det gå tillbaka igen. Vad beror det på? Metallstavarna ligger på en ram av ljust trä, med klistrad vit filt under.

Sedan undrar jag om den ska stå på kartongen eller ligga i knän eller ligga på ett bordet. Ovanstående beskrivna problem uppkommer alldeles oavsett. Men är det bästa att det har mycket kontakt med underlaget, som att ligga på ett bord?

🤪

chips faktiskt//:musik

Annons
Postat

Kan det dista när det inte är elektroniskt?

😉

Det kan så klart vara missljud när saker vibrerar. Är det när du slår hårt på det och flera olika klockor ljuder samtidigt kan det ju bli interferenser som ibland kan låta skärande. Kan det finnas sprickor i några av stavarna? Det brukar vara nåt med materialet eller nåt löst som skramlar. Det har jag i mitt piano hela tiden. Alltid är det nåt som inte sitter riktigt hårt och så skramlar eller skorrar det. Hemskt irriterande.

musik (oregistrerad)
Postat

Mmm... det distar även när jag spelar på min halvakustiska gitarr icke ikopplad. Antar att det är grejer som sitter lite löst. Så även på Glockenspielet. Men det syns ju inget, och inga metallstavar har sprickor.

🙂

Postat
Mmm... det distar även när jag spelar på min halvakustiska gitarr icke ikopplad. Antar att det är grejer som sitter lite löst. Så även på Glockenspielet. Men det syns ju inget, och inga metallstavar har sprickor.

:rolleyes:

Distortion och rassel mellan strängar och band eller lösa föremål är inte samma sak. Det är inte distortion. Distortion handlar om överstyrning.

musik (oregistrerad)
Postat

Vad kallar du det då? När det uppstår ljud från en halvakustisk gitarr pga dess bristande konstruktion kanske, eller ljud från ett Glockenspiel som inte hör dit?

I mina öron låter det förvrängt.

Vad kallas det?

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.