Jump to content
Annons

Absorbenter


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens!

Har jobbat flitigt i många månader och det börjar nu närma sig nånting färdigställt i vår blivande studio. Vi har isolerat väggar och golv för värme, men kommer att ha stora problem med att isolera taket invändigt då det är i lutning och byggt i sprängsäker betong. Därför har vi bestämt oss för att lägga om taket utvändigt och isolera därifrån så gott det går. Nog om detta.

Lokalen är ca 56 kvadratmeter till ytan, men taket lutar och torde därför vara en del större till ytan. Jag misstänker att taket kan orsaka en hel del obehagliga diskantproblem och liknande. Hur skulle ni ha gjort för att förbättra situationen?

Borde jag sätta upp två stora absorbenter per takhalva(det ligger i två lutande delar mot taknocken) eller borde jag vara radikal och försöka få upp t. ex JJLabs StageAbsorbtyg(som finns på Jam) i hela taket?

Vad hade ni gjort UTAN möjlighet att bygga något på betongen? Tackarrr. 😉

Redigerat av Hellhoff
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst kommer du att behöva dämpa diskant - men med tyget, är det nog ogjort arbete till stor del. För att dämpa diskant och mellanregister, så kör du med skummaterial på 50-100mm tjocklek - men för att dämpa bas (och det måste du troligen göra), så måste du använda mineralullskivor på några väl valda ställen, som monteras med en luftspalt mellan taket och skivorna. Skumabsorbenter är effektiva ner till ca 300-400 Hz. Är de riktigt tjocka så har de effekt ända ner mot 100Hz, men betydligt mindre effekt än vid 300Hz - och därför är skivabsorbenterna ofta ganska nödvändiga.

Är väggarna akustikbehandlade nu, eller hur der det ut...?

Snart kommer förresten RealTraps att gå att köpa i Sverige... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lokalen är kvadratisk med måtten 8x7m där de paralella väggarna är lika långa. Jag har byggt väggar med 45mm träregel och isolerat med glasfiberull och satt på gips. Väggarna är en aning vridna på olika ledder så de inte är direkt paralella. Höjden till takets början är ganska precis 2.40, men eftersom taket sedan lutar från två sidor upp mot taknocken i mitten är inte höjden till taket densamma. I taknocken är det säkert 3.20 eller liknande.

Jag har "replokalserfarenhet" av akustik. En flagga här, en matta där hjälper ofta mycket, men nu är det i studiosammanhang och bör vara proffsigare. Taket är helt i betong och är min största oro vad gäller akustiken just nu. Där gipsväggarna möts i hörnen har jag funderingar på att bara bygga en sneddad gipsskiva med isolering bakom och nån form av akustikmaterial på utsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan fungera mycket bra. Se också till att ljudet kan komma in bakom den snedställda skivan, så kommer du att få en fin basfälla där. Enklast är nog att lämna öppna spalter på et par cm vid sidorna av den snedställda skivan.

Ska det vara ett inspelningsrum, så kan du göra det flexibelt, så att en hörna är väldigt kraftigt dämpad, en annan är mitt emellan och en tredje bara sparsamt dämpad. Då kan du välja vilken akustik du ska ha vid olika tillfällen.

På väggarna bakom sådant som mullrar (trummor, gitarr- och bas-förstärkare), kan det vara bra att montera mineralullskivor - gärna med 7-10cm avstånd till väggen. Är skivornas framsida hård på grund av att man har klätt in dem i glasfiberväv (för att slippa dammet...), så är de reflekterande när det gäller högre frekvenser - och då kan det vara smart att sätta skumabsorbenter på den ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lokalen är kvadratisk med måtten 8x7m

😉

Personligen tycker jag att du ska testa att göra några inspelningar i lokalen innan du börjar akustikbearbeta. Placera ut lite mikar, så som du troligen kommer att göra senare i skarpt läge. Lyssna på inspelningarna. Vad tycker du om rummet? Bumligt? Smälligt? För kort utklingning? För lång? Fula smatterekon? Utgå från detta när du funderar vidare över vad som behövs.

När det gäller kontrollrum tycker jag att man ska gå "vetenskapligt" till väga, men ett inspelningsrum är lite mer en fråga om tycke och smak. Att börja akustikbearbeta inspelningsrummet innan du lyssnat är som att krydda maten innan du smakat, det kan lika gärna bli sämre som bättre. Så där tycker jag att du ska låta öronen bestämma vad du ska lägga ned tid och pengar på.

Jag tror inte alls att ett naket betongtak med nödvändighet är dåligt – det kommer att smälla rejält, men det kanske är skitballt och exakt det du letar efter. Det vet du först när du har lyssnat. Jag föreslår att du gör åtminstone tio låtar och testar runt med lite olika mikplaceringar, så att du kan bilda dig en vettig uppfattning.

Jag lyssnade på en samlingsskiva från anrika Sun-studion i Memphis. Det var rätt kul, efter 4-5 låtar sådär lärde man känna inspelningsrummet och kände igen det genom hela plattan. Det tycker jag är ballt, ett rum med karaktär.

Lycka till,

Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för intressanta svar Vogel och ursäkta min miss med det kvadratiska rummet med olika mått 😛 Jag var trött 🙂

Du har en stor poäng i att man bör lyssna först och det skall jag göra... Oj vad dum jag känner mig som inte tänkte så själv 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en stor poäng i att man bör lyssna först och det skall jag göra... Oj vad dum jag känner mig som inte tänkte så själv 😆

Inget att känna sig dum för. Klart man är rädd att göra fel. Men i just fallet med inspelningsrum är åtminstone min personliga uppfattning att man gott kan gå på gehör. Kontrollrum är en helt annan sak, det bör man försöka göra så klangligt neutralt det bara går, och där är det linjal och miniräknare som gäller – helst i händerna på en duktig och erfaren akustiker.

Lycka till,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Lokalen är kvadratisk med måtten 8x7m där de paralella väggarna är lika långa. Jag har byggt väggar med 45mm träregel och isolerat med glasfiberull och satt på gips. Väggarna är en aning vridna på olika ledder så de inte är direkt paralella. Höjden till takets början är ganska precis 2.40, men eftersom taket sedan lutar från två sidor upp mot taknocken i mitten är inte höjden till taket densamma. I taknocken är det säkert 3.20 eller liknande.

Jag har "replokalserfarenhet" av akustik. En flagga här, en matta där hjälper ofta mycket, men nu är det i studiosammanhang och bör vara proffsigare. Taket är helt i betong och är min största oro vad gäller akustiken just nu. Där gipsväggarna möts i hörnen har jag funderingar på att bara bygga en sneddad gipsskiva med isolering bakom och nån form av akustikmaterial på utsidan.

JA och AJ!

Lutande tak, GRATTIS, då slipper du fluttereko från golv-tak. Sätt en fet badfälla i mitten där taket är som högst.

Paralella väggar, Aj då, synd, när du ändå byggde kunde du ha vinklat väggarna från varandra så hade du sparat mycket tid och pengar på att slippa akustikbehandla.

Alltså, paralella väggar = kass, Assymetri = jupp

a

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...