Jump to content
Annons

Hur Låter Jag?


novation (oregistrerad)

Gallupfråga: Betyg  

9 röster

  1. 1. Gallupfråga: Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      6
    • 5
      1


Recommended Posts

novation (oregistrerad)

ARTIST/GRUPP: Petri

GENRE: Trance

LÅTLÄNGD: 04:49

KOMPOSITÖR: Petri

PRODUCENT: Petri

EV. MEDVERKANDE: Elin (Vocals)

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.6 MB

LÅTLÄNK: www.ic-musicmedia.com/petri

PS. Mer vokalinslag blir det i slutgiltiga versionen. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bengan (oregistrerad)

Låter jävligt bra, om du frågar mig. Kommentaren gäller mest det ljudmässiga då jag aldrig lyssnar på trance annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

"I Am Leaving You" var den snyggaste trancen jag hört hittills på detta forumet. Detta var väldigt mycket 2000-2001-trance, åren då all bra trance producerades 😆 Påminner mig lite om Above & Beyond. Gillar också att du inte har monsterlånga bygg med 128-beat långa "jesus-stiger-ner-från-himlen"-variationer på slingorna, som finns i mycket trance som produceras idag. Det enda skumma är att det kom en märklig volymsänkning vid 2 min, som nog var tänkt som ett bygg eller något 😎 Annars: bra slinga, snyggt, cleant och inte för komplicerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra men att sången kunde varit bättre och kanske skulle få gå fram lite mer. Kanske gör det i en vettig stero jahglyssnar i ganska dåliga data högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ouu snyggt!!

de här gillar ja 😆

tycker dock att du ska byta ut kicken... sen la jag märke till att de e nån monster-reverb på sången så de blir lite grötigt...

mumsiga stråkar och melodier!

vet inte riktigt om de påminner om Above & Beyond som dbd sa.. de har en annorlunda stil... detta påminner mer om Labworks / Aura / Outfly ....

volymändringen vid 2 min e lite skum ja..

den synthen man hör ganska tydligt i introt... 2 korta noter... sågtands med nån sync och lite dist tror jag det är... testa att dista den mer och lägg på ett kort reveb utan dämpning...

stråkarna.. e de atmosphere eller hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

... monsterlånga bygg med 128-beat långa "jesus-stiger-ner-från-himlen"-variationer på slingorna...

😆😎🙂

sånt e grymt ju! cern - the message ( northen mix) är typisk sån... breakdownet börjar vid 3'16''....

...

...

....

4'20'' ! ... hmm nää...

...

...

...

.....

5'30'' .. .puh där slutade breakdownet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

... monsterlånga bygg med 128-beat långa "jesus-stiger-ner-från-himlen"-variationer på slingorna...

😆😎🙂

sånt e grymt ju!

Nopes 🙂

Hur som helst, senast jag hörde från Above & Beyond lät de så här:

Above & Beyond sample

Men de kanske har ändrats helt på knappt ett år, jag hänger inte med i trancesvängen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

... monsterlånga bygg med 128-beat långa "jesus-stiger-ner-från-himlen"-variationer på slingorna...

😆😎🙂

sånt e grymt ju!

Nopes 🙂

Hur som helst, senast jag hörde från Above & Beyond lät de så här:

Above & Beyond sample

Men de kanske har ändrats helt på knappt ett år, jag hänger inte med i trancesvängen 🙂

Rusch & Murray - Epic (Above & Beyond Remix)

Har spelats 3 ggr på A State of Trance... riktigt skön låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrajt..jag gillar korta effektiva låtar utan massa bygg o meck.. 🙂 ..det här var skitskönt ...

lite saker mina öron fastnade på:

prova att ge kicken lite mer push runt 2khz så du får upp snärten lite...

lägg på ett 100ms predelay på sången och sänk reverbet lite, lite så får du både tydlighet och kan ha ett långt svepande 4 sekunders reverb utan att det klabbar ihop hela låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrajt..jag gillar korta effektiva låtar utan massa bygg o meck.. 😄 ..det här var skitskönt ...

lite saker mina öron fastnade på:

prova att ge kicken lite mer push runt 2khz så du får upp snärten lite...

lägg på ett 100ms predelay på sången och sänk reverbet lite, lite så får du både tydlighet och kan ha ett långt svepande 4 sekunders reverb utan att det klabbar ihop hela låten

hahahahaha

Demonen är bara för härligt bra 🙂😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Petri,

 

 

Detta är verkligen på bra väg. Gillar mer av det stilrena Trancemusiken typ

Aura - The Source of Trance - ex låten Autistic. Kanske lite mer text

till låten? Kanske tydligare variation mellan två rythmer?

 

Annars mycket bra techno, Petri!

 

Kul med begåvade musiker.

 

Jatka hyvää

musiikkia!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att ge kicken lite mer push runt 2khz så du får upp snärten lite...

lägg på ett 100ms predelay på sången och sänk reverbet lite, lite så får du både tydlighet och kan ha ett långt svepande 4 sekunders reverb utan att det klabbar ihop hela låten

Ljudbilds-Hitler 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbilds-Hitler 🙂

😆 Jawohl..isch been eine schwolstiges audio-diktatoren.....

awhvaffan... man kan ju inte låta bli va 😏

Skrev jag inte någonstans att jag tyckte det var skitskön musik..??... 😉

jo..där längst upp..phuuu... nu blev jag lite svettig för ett par sekunder...

Link to comment
Dela på andra sajter

clavicl (oregistrerad)

Håller med föregående talare i det mesta. Behöver mer knäpp i baskaggen, rösten grötar och känns okontrollerad av någon konstig anledning när allt annat är under fullständig kontroll!? Fan, smacka på mer diskant på rösten bara! Upp och konkurrera med hihatarna! Skippa de-essandet! Fram med S:en! Låt kompressorn pumpa! Kanske slänga in några antiloop-leaving you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you.....

Tilläggas bör att jag har en och annan OH-molekyl i omloppet just nu, varför jag kanske har fel öron på mig just nu... Eller så är det helt rätt då denna typ av musik ofta lyssnas på av människor i mitt tillstånd... Jag tycker 2-minuterssänkningen som alla hackar på är fullständigt i sin ordning.

En pyttedetalj är att jag skulle försöka hitta ett annat ljud för baklänges-swoupet som återkommer konstant... Låter för mycket GM/GS/Megastandard/oeget. Det kirrar du i ett nafs.

Dista sågtanden oxå variabelt under låten. T.ex 3.40 - där kan man ta emot det mesta. Det skulle den absolut tåla i sammanhanget. Saknar lite B-hook som skulle kunna lösas med variabel dist som flippar ur efter 3 min...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars mycket bra techno, Petri!

😏

För att det inte ska bli några missförstånd i framtiden förevisar jag nu skillnaden mellan techno och trance.

Techno

Trance

Var du tvungen att ta Günther som ett exempel på trance? 😉

Hoppas det var med glimten i ögat ..hehe... 😆

Till låten,

Det mesta har redan sagts och jag kan inte annat än att hålla med. Riktigt snyggt och vackert. Det enda som jag har lite svårt för är den lite "tunna" basen.

Annar mycket bra jobbbat!

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Var du tvungen att ta Günther som ett exempel på trance? 😏

Hoppas det var med glimten i ögat ..hehe... 😉

Jag blev tvungen att se hur många tranceälskare som fick raseriutbrott 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Tack för synpunkterna alla!

Alltid kul å få lite respons. 🙂

Tack dbd för techno/trance-lektionen, fasen var säker på att det var trance jag pysslade med - blev osäker nu.. 😆 och CarlB yes, stråkarna är hardware alltså min EX5:a som är blå och fin. drifter7508 jadu.. rymdljudet kommer nog från alles reverb antar jag, olika reverb och delay på olika instrument typ. Yes Rockfart det är jag som är jag 😉 och thnx för tipsandet. Och peppemannen den "tunna basen" stör mig också en aning som flera av er nämnt, har EQ:at halvt ihjäl mig, men hittar inte riktigt rätt. Kan vara kicken som spökar kanske. tobbe, clavicl och ni andra som påpekade sången, så som sagt blir det mer sång i den slutgiltiga versionen, men den spelar vi in först i mitten på juli.. Det här var bland de första sånginspelningar jag gjort, så visst blir det mkt reverb.. Det var mest för å testa micken 🙂 som är en JJLabs C010B för övrigt.

Thnx again folks 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Håller med föregående talare i det mesta. Behöver mer knäpp i baskaggen, rösten grötar och känns okontrollerad av någon konstig anledning när allt annat är under fullständig kontroll!? Fan, smacka på mer diskant på rösten bara! Upp och konkurrera med hihatarna! Skippa de-essandet! Fram med S:en! Låt kompressorn pumpa! Kanske slänga in några antiloop-leaving you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you.....

Tilläggas bör att jag har en och annan OH-molekyl i omloppet just nu, varför jag kanske har fel öron på mig just nu... Eller så är det helt rätt då denna typ av musik ofta lyssnas på av människor i mitt tillstånd... Jag tycker 2-minuterssänkningen som alla hackar på är fullständigt i sin ordning.

En pyttedetalj är att jag skulle försöka hitta ett annat ljud för baklänges-swoupet som återkommer konstant... Låter för mycket GM/GS/Megastandard/oeget. Det kirrar du i ett nafs.

Dista sågtanden oxå variabelt under låten. T.ex 3.40 - där kan man ta emot det mesta. Det skulle den absolut tåla i sammanhanget. Saknar lite B-hook som skulle kunna lösas med variabel dist som flippar ur efter 3 min...

Utan att ha hört låten, som jag misstänker är bra, måste jag påpeka att detta nog är den sämsta feedback jag sett.

"Dista sågtanden"? "Saknar lite B-hook ..."?

och så favoriten:

"Kanske slänga in några antiloop-leaving you-you-you-you"?

Har det slagit dig att upphovsmannen kanske har en speciell ljudbild i skallen som han vill förmedla, och som kanske möjligtvis inte stämmer till hundra procent med vad du vill höra?

Vaddå, lyssnar du på radion och säger, "fan, hihaten borde vara tss-tss-tss istället" eller

"jäklar vicken låt, synd att inte hooken var med distad.."?

Okej för att man kan tipsa om hur inspelningen kan göras bättre, hur man skulle kunna trixa si eller så, men det du skriver om är att göra en helt annan låt och det tror inte jag att Novation vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)
... från alles reverb antar jag...

alle från trance[]control? 😄

trodde i min frånvaro av tyskakunskaper att alles var det samma som svenskans allt.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

... från alles reverb antar jag...

alle från trance[]control? 😄

trodde i min frånvaro av tyskakunskaper att alles var det samma som svenskans allt.. 😄

aha... haha missuppfattade de... trodde du menade Alles reverb.. en hårdvaruburk.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare i det mesta. Behöver mer knäpp i baskaggen, rösten grötar och känns okontrollerad av någon konstig anledning när allt annat är under fullständig kontroll!? Fan, smacka på mer diskant på rösten bara! Upp och konkurrera med hihatarna! Skippa de-essandet! Fram med S:en! Låt kompressorn pumpa! Kanske slänga in några antiloop-leaving you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you-you.....

Tilläggas bör att jag har en och annan OH-molekyl i omloppet just nu, varför jag kanske har fel öron på mig just nu... Eller så är det helt rätt då denna typ av musik ofta lyssnas på av människor i mitt tillstånd... Jag tycker 2-minuterssänkningen som alla hackar på är fullständigt i sin ordning.

En pyttedetalj är att jag skulle försöka hitta ett annat ljud för baklänges-swoupet som återkommer konstant... Låter för mycket GM/GS/Megastandard/oeget. Det kirrar du i ett nafs.

Dista sågtanden oxå variabelt under låten. T.ex 3.40 - där kan man ta emot det mesta. Det skulle den absolut tåla i sammanhanget. Saknar lite B-hook som skulle kunna lösas med variabel dist som flippar ur efter 3 min...

Utan att ha hört låten, som jag misstänker är bra, måste jag påpeka att detta nog är den sämsta feedback jag sett.

"Dista sågtanden"? "Saknar lite B-hook ..."?

och så favoriten:

"Kanske slänga in några antiloop-leaving you-you-you-you"?

Har det slagit dig att upphovsmannen kanske har en speciell ljudbild i skallen som han vill förmedla, och som kanske möjligtvis inte stämmer till hundra procent med vad du vill höra?

Vaddå, lyssnar du på radion och säger, "fan, hihaten borde vara tss-tss-tss istället" eller

"jäklar vicken låt, synd att inte hooken var med distad.."?

Okej för att man kan tipsa om hur inspelningen kan göras bättre, hur man skulle kunna trixa si eller så, men det du skriver om är att göra en helt annan låt och det tror inte jag att Novation vill.

vad tycker du är bra feedback då? "Det är bra!" alt. "Det är dåligt" ?

Här kommer man med tips på vad man tror skulle kunna göra låten ännu bättre och du väser bort tipsen? Mycke utav detta som har skrivits här är bland den bästa feedbacken i någon demo-tråd jag har sett här faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Äh glöm det jag skrev, jag var bara sur för jag brände mina rågbullar.

Men kom ihåg att skilja på feedback och grejer-ni-skulle-vilja-höra-i-låten. Det är ju inte säkert att upphovsmannen vill höra samma sak som ni, menade jag bara. Om det verkar vettigt?

Fred på jorden.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh glöm det jag skrev, jag var bara sur för jag brände mina rågbullar.

Men kom ihåg att skilja på feedback och grejer-ni-skulle-vilja-höra-i-låten. Det är ju inte säkert att upphovsmannen vill höra samma sak som ni, menade jag bara. Om det verkar vettigt?

Fred på jorden.

Hehe okej 😄

jo ja håller med dej till viss del... men när jag postar demos här så tycker ja de e skitkul när folk kommer med förslag... det är egentligen det som är poängen med att posta grejer här för mej... t.ex om jag känner att det saknas nåt med inte kan sätta fingret på de... då kan de va skitbra att posta nåt här..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...