Jump to content
Annons

MIDI-keyboard och Cubase

Recommended Posts

Jocke Lin (oregistrerad)
Postat

Hej hej!

Jag är absolut ny här på forumet och hoppas att jag har kommit rätt med min fråga.

Jag har alldeles nyss skaffat mig en keyboard av modell M-Audio Keystation 49e.

Dessutom så har jag precis börjat använda mig av programmet Cubase LE och kan absolut ingenting där.

Nu ska jag få igång min keyboard i Cubase men vet inte hur jag ska göra riktigt.

Det jag har gjort hittills är följande:

*Gått in på menyn Devices och valde där MIDI device manager.

*Där valde jag Install Device och GM Device, eftersom att min keyboard inte fanns med i listan över färdiga instrument.

*Jag skrev in namnet på min keyboard och tröck OK. Då ploppade det upp en flik i fönstret Patch Banks som hette GM Voices. Trycker man på GM voices kommer det upp massor med olika flikar som heter bl.a Piano, Organ, Bass m.m.

*Efter att jag gjort detta tröck jag ner fönstret MIDI device manager.

*Nu har jag gjort ett MIDI-spår och där kan jag välja vad som ska vara in och out. Som in har jag provat att välja All MIDI inputs och Keystation 49e.

Som out antar jag att jag ska välja mitt ljudkort, men det står inte med i listan.

Längre än så har jag inte kommit.

Man ska visst välja Channel (chn), bnk, prg och map också, men jag vet inte vad jag ska göra där.

Och därefter! Jag måste väl installera något MIDI-program, va? Hur gör jag det? Jag tror att jag har hört något om att det redan ska finnas något sånt färdigt i Cubase. Har jag hört fel eller?

Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Jag har försökt få igång det här i 4 dagar och inte kommit längre än såhär.

/Jocke.

Annons
Postat

Vilka ljud hade du tänkt spela upp med din keyboard.

Ljudkortets soundfonts eller Vst-insturments (virtuella synthar du styr med ett keyboard) eller keyboardets egna ljud?

Postat

För att få ljud med ett MIDI-keyboard och Cubase, måste du har någon form av synt, antingen en mjukvarubaserad VST-synt, eller en syntmodul kopplad via MIDI. Enbart ett MIDI-klav och Cubase kommer inte att låta öht.

Jocke Lin (oregistrerad)
Postat

Vilka ljud jag har tänkt spela upp? Vet ej. Det som låter bäst och mest verkligt, kanske... 😳 Men jag vet inte hur man gör för att dra igång det här, så kan ni hjälpa mig med det? Gärna från scratch (från början då...) Ni verkar ju ändå kunna lite grann 🙂

Postat

Midi program finns redan i Cubase LE.

Midi är inte ljud utan endast information.

Du behöver alltså en VSTi plugg (Tex) för att kunna höra något ljud.

Blir det utslag på Kanalen/Transport panelen när du spelar på klaviaturen?

Kan vara lite knepigt ibland att få igång när man är ny.

Ett tråkigt tips är att plugga manualen, lika bra att göra det med en gång för det kommer säkert att uppstå andra bekymmer (välkommen till datorstudio världen 😳 )!

Jocke Lin (oregistrerad)
Postat
Blir det utslag på Kanalen/Transport panelen när du spelar på klaviaturen?

Kan vara lite knepigt ibland att få igång när man är ny.

Ett tråkigt tips är att plugga manualen, lika bra att göra det med en gång

Nix, det blir inga utslag på kanalen. Manualen har jag läst men den är lite luddig (för min hjärna). Men om jag inte får några svar här så får jag lov att gå tillbaks till manualen och försöka tyda den.

MEN! Så fort jag har fått igång detta så kommer jag att skriva det här, och så länge som det inte står att jag har fått igång det så får ni gärna skriva tips till mig hur jag ska göra.

Postat

tryck F11. där får du fram en meny som heter VST-instrument. där kan du välja olika instrument. vet ej vilka som följer med i LE men något borde ju finnas där.

aktivera ett instrument.

Nu skapar du ett nytt midispår. på in väljer du din keyboard. på ut väljer du vstinstrumentet.

vill du ha fler vstinstrument så surfa runt lite forumet så hittar du länkar med gratis vst som du kommer en lång bit på vägen med.

Jocke Lin (oregistrerad)
Postat

Okej, nu har gjort det som du, dancedancedance, sa åt mig att göra och nu får jag utslag på kanalen när jag trycker på tangenterna på keyboarden. Men däremot så låter det inget. Vad ska jag göra då?

Jocke Lin (oregistrerad)
Postat

FUCK IT! Det låter visst! Livet är bra!

Tack för hjälpen! Nu ska jag spela lite... 🙂

Jocke Lin (oregistrerad)
Postat

Hej igen.

Ja, nu funkar det ju att spela iaf, men keyboarden är inte syncad. När jag trycker på en tangent på synten när jag spelar in så spelas det inte in förrens kanske 7 sekunder senare. Jag har förstått att detta inte är ett så ovanligt problem, så vad ska jag göra?

• 5 veckor senare...
stupelfrasse (oregistrerad)
Postat

Det du beskriver kallas latency... Det innebär den tid som det tar för datorn att "processa" ljudet innan det kommer ut ur högtalarna...

Jag gissar på att du kör på datorns inbyggda ljudkort och dessa går sällan att få ner i spelbart låg latency...

Min rekommendation är att om du vill komma ner i acceptabelt låg latency så bör du inhandla ett skapligt studioljudkort...

Postat

För det första hade du inte behövt göra det du beskrev att du gjorde först.

Ditt keyboard har ju inga egna ljud och Devicemanagern används när du har en extern synt och vill kunna byta ljud via Cubase istället för via syntens patchväljare/panel.

Devicemanagern kan också användas för att göra "mjukpaneler" i Cubase och styra exempelvis filtersvep, ADSR, oscillatorer o.s.v i dina externa syntar och effektenheter.. möjligheterna är ganska många.. men i det här fallet som sagt relativt onödigt då din klaviatur inte har någon egen syntmotor.

Som Stupelfrasse skrev beror nog ditt 7-sekunders-problem på ett inbyggt ljudkort och att Cubase använder DirectX /Multimediadrivrutiner..?? Men... man hinner göra mycket annat under tiden man gör musik då ju.. städa exempelvis 😉

Beroende på modell av ljudkort finns det bl.a en drivrutin som heter ASIO4ALL som brukar funka med Soundblasterkompatibla ljudkort och får ner latency'n en bit..men är du seriöst inriktad på musik finns det idag väldigt många bra budgetljudkort och låglatencydrivisar som dessutom funkar att göra musik med..seriöst...

Ett sorry ljudkort blir man bara trött på i längden..

Men lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.