Jump to content
Annons

Swedish Melody Festival = SMFF Self Promotion


lensart

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Now for the rules for those who are interested. At the Eurovision site is says:

The ESC is open to active Members of the EBU, which are European public service broadcasters (for further information see www.ebu.ch --> Members --> Directory).

That means SVT and TV4.

WHAT? TV4 could put on their own song contest? Looks like it...

In order to participate in the national finals of the ESC, applicants (including artists and/or authors) must contact the participating broadcasters directly. Artists do not need to have the same nationality as the country he/she is representing; as per the rules below, this is left up to the discretion of each participating broadcaster.

As for the local rules:

Each Participating Broadcaster enters a national song. The national selection procedure is decided by each Participating Broadcaster, provided that all due transparency is ensured.

What does transparency mean?

To ensure transparency, each Participating Broadcaster will publish the rules of their respective national selection process on their respective national Eurovision Song Contest website or web page and if possible, on tele text pages (text-tv).
each Participating Broadcaster shall establish a national Eurovision Song Contest website for its national selection or a dedicated page within its main website no later than 16 weeks before the 200X Contest Final.  The broadcaster shall also establish, from that national website or webpage, a link to the official website of the Eurovision Song Contest (www.eurovision.tv) and provide the address of its national website or dedicated page to the EBU Executive Supervisor.

The Swedish rules may found at:

http://svt.se/content/1/c6/59/43/81/t%E4vl...regler_2007.pdf

Here are a few of the interesting parts:

9. Alla inskickade bidrag bedöms först av en förlagsgrupp. Det finns ca 25 förlagsgrupper organiserade av Svenska Musikförläggarföreningen och bidragen fördelas mellan dessa. De bidrag som respektive förlagsgrupp refuserar bedöms ytterligare en gång av en bedömningsgrupp som SVT satt samman. Om SVT:s bedömningsgrupp så anser har den rätt att upphäva förlagsgruppens refusering och låta bidrag återinträda i urvalsprocessen. SVT sätter även samman den jury (kallad slutjuryn) som bedömer alla bidrag som inte refuserats enligt ovan och väljer ut de tävlande musikaliska verken. Juryns beslut kan inte överklagas. Juryns sammansättning är hemlig fram till dess att uttagningen är klar. Varken juryn eller SVT kommer att ha kännedom om kompositörernas eller textförfattarnas identitet under gallringsarbetet. Först sedan de tävlande musikaliska verken har valts ut, kommer de igenklistrade kuverten, som bifogats dessa tävlingsbidrag, att öppnas under överinseende av Notarius Publicus.

Yeah, like they won't be able to hear who's singing the demo.. what a joke!

But yet...

2. Alla svenska medborgare och/eller i Sverige folkbokförda (senast per den 30:e september 2006) personer har rätt att deltaga i tävlingen som kompositörer och textförfattare. Den som under tidsperioden 1 oktober 2006 - 30 mars 2007 är anställd (arbetstagare) eller uppdragstagare vid Sveriges Television (SVT) äger emellertid inte rätt att deltaga i tävlingen.

I think that anyone associated with Svenska Musikförläggarföreningen should be disqualified for competion as well... Oh.. then there wouldn't be any contestants...

Anyone interested in a rule change should write: m

Martin Österdahl, projektledare SVT Fiktion, 08-784 0000

eller mejl martin.osterdahl@svt.se

Redigerat av lensart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Men snälla, skriv på svenska.

Kolla forumreglerna.

"12. Alla inlägg måste göras på svenska, norska eller danska.

Så kallat "elite"-språk är asocialt och försvårar för många andra medlemmar. Skriv med ett språk som är lätt att förstå och som är tydligt. Humor uppskattas! "

Ingen är imponerad.

What would be really impressive is if I could write in Swedish... I can read it but not write it alas... English is my native language. As I explained in an earlier post,

I live in Sweden and understand Swedish... but I write like a 6 year old when I try to express myself in Swedish. So, when I participate in forums like this, I read the Swedish but reply in English.

Does that mean an immigrant shouldn't express himself in Sweden if he cannot do so in Swedish? 😠

Redigerat av lensart
Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Musikförläggarföreningen

Föreningsjurist

Ellinor Gyllenstierna

Telefon: 08-783 89 86

E-mail: ellinor.gyllenstierna@smff.se

Ordförande

Kjell-Åke Hamrén

Telefon: 08-783 95 24

E-mail: kjell-ake.hamren@@smff.se

Ellinor,

How come the members of the music union judge the entries to the song contest when so many of the member are competing. As a legal professional, I’d think you would understand how much of a conflict in interest that is. Don’t you think the melody festival rules should be changed so that members of the musician’s union are not allowed to compete if members of the union are judging the contest?

Care to comment on the discussion I’ve started at Studio magazine’s forum?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=26913

Kirk

PS, this letter in included in the discussion…

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okay.. I couldn't help myself. I wrote Martin and asked him to participate in our little discussion.

Martin,

Again this year I’ve brought up a discussion of the Music Festival rules, only this time I have done so with musicians instead of SVT. Perhaps you’d be interested in taking part in this discussion. You can find it at https://www.studio.se/index.php?showtopic=26913. The question posed is why the 2007 rules state that those affiliated with SVT can’t compete, yet there is no mention of Svenska Musikförläggarföreningen judging the initial entries, yet also being the home of the majority of winners. Isn’t this a classic conflict of interest? Perhaps it’s time to either change the name of the contest to Swedish Music Industry Song Contest for Eurovision Promotional Exposure, or change the rules.

Sincerely,

Kirk Clendinning

Redigerat av lensart
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom tråden. Är helt på din sida lensart. Ska bli intressant att se vad svaren blir.

Dock är jag lite osäker på det där med att skicka in noter istället för färdiga produktioner. Eller enbart en melodi (melodi betyder väl även _låt_ på ett sätt.) En bra kompromiss skulle väl vara att skicka MIDI filer i så fall, så spelar de upp alla på samma dator/synth.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har läst igenom tråden. Är helt på din sida lensart. Ska bli intressant att se vad svaren blir.

Dock är jag lite osäker på det där med att skicka in noter istället för färdiga produktioner. Eller enbart en melodi (melodi betyder väl även _låt_ på ett sätt.) En bra kompromiss skulle väl vara att skicka MIDI filer i så fall, så spelar de upp alla på samma dator/synth.

Essentially, one would send an entry that contains what is required to copyright a song, melody and text with optional chords. To me, any arrangement helps give away the identity of the songwriter(s). I admit, it's almost impossible to completely separate the artist from the melody, but as you said, this would be a good compromise.

What is more troubling, is that no one in Swedish Television or the musicians union... or perhaps the correct translation is the music publisher's union, see anything unethical about what is being done. It makes one question the very nature of humanity... are we still ruled by the 'selfish gene?'

Redigerat av lensart
Link to comment
Dela på andra sajter

Några sätt att komma ifrån en del av inaveln i melodifestivalen och som kanske kunde tvinga fram lite nytt blod, skulle kunna vara följande:

1. En upphovsman får bara vara medverkande till ett bidrag i finalerna - och om fler bidrag råkar komma med, så får upphovsmannen välja vilket av bidragen som ska finnas med

2. En upphovsman som har fått en låt uttagen, är automatiskt diskvalificerad under de två följande åren

3. En artist som har varit med i ett bidrag, är automatiskt diskvalificerad de följande två åren

4. Helt oberoende jurygrupper, blandat med lekmän och musiker väljer ut låtarna som ska gå till final. För att göra det ännu bättre, kunde de 5-10 bästa och 5-10 sämsta i jurygruppernas egen sållning, skickas vidare till nästa jurygrupp för en extra bedömning

5. Om 4. inte fungerar, utan förlagen tvunget ska agera jury som de gör i dag, så skulle samtliga bidrag först in till SVT, som sedan skickar ut och ser till att ett förlag aldrig får tillbaks några av sina egna låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom tråden. Är helt på din sida lensart. Ska bli intressant att se vad svaren blir.

Dock är jag lite osäker på det där med att skicka in noter istället för färdiga produktioner. Eller enbart en melodi (melodi betyder väl även _låt_ på ett sätt.) En bra kompromiss skulle väl vara att skicka MIDI filer i så fall, så spelar de upp alla på samma dator/synth.

Essentially, one would send an entry that contains what is required to copyright a song, melody and text with optional chords. To me, any arrangement helps give away the identity of the songwriter(s). I admit, it's almost impossible to completely separate the artist from the melody, but as you said, this would be a good compromise.

What is more troubling, is that no one in Swedish Television or the musicians union... or perhaps the correct translation is the music publisher's union, see anything unethical about what is being done. It makes one question the very nature of humanity... are we still ruled by the 'selfish gene?'

Det finns ett stort problem med att man bara skulle skicka in noter - och det är att man automatiskt skulle diskvalificera alla de duktiga låtskrivare som inte kan noter alls. Om det är inspelat som midi och ett vanligt sequencerprogram skriver ut noterna, så blir de i många fall inte alls bra utskrivna om man inte redigerar en del - och om man inte kan läsa noter, så ser man inte heller vad det finns för några konstigheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Essentially, one would send an entry that contains what is required to copyright a song, melody and text with optional chords. To me, any arrangement helps give away the identity of the songwriter(s). I admit, it's almost impossible to completely separate the artist from the melody, but as you said, this would be a good compromise.

Ordet Melodi kan väl även betyda Låt? Så jag förstår inte varför man ska utesluta arrangemang. Många melodier skulle inte låta särskilt övertygande utan ackord. Så för mig så är arrangemanget även en del av låtskrivarprocessen, eller vad är det ja missar? 🙂

Dock håller jag med om att man ska lägga tyngdpunkt på själva låten i första hand. Sedan om det är en bra show är det ett plus. Som sagts tidigare kan Carola lyfta en inte särskilt övertygande melodi, men förstå då kombinationen av detta MEN med en övertygande melodi.

Med närmare tanke ang. MIDI filer. En ev sång gör ett annat sound av melodin, med tanke på de olika vokalerna bl a. Och produktioner (inspelat/programmerat material) i allmänhet hjälper till att "få fram" kompositionen, med hjälp av dynamik, glide to note, etc. Så jag tycker allting går hand i hand, mer eller mindre.

Men om detta skapar de problem du pratat om, så kanske man ändå måste använda sig av MIDI filer... Jag blir osäker.

Viktigare är väl att man har en helt oberoende jury som väljer låtarna, inte de vanliga snubbarna.

What is more troubling, is that no one in Swedish Television or the musicians union... or perhaps the correct translation is the music publisher's union, see anything unethical about what is being done. It makes one question the very nature of humanity... are we still ruled by the 'selfish gene?'

Yeah, I agree.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom tråden. Är helt på din sida lensart. Ska bli intressant att se vad svaren blir.

Dock är jag lite osäker på det där med att skicka in noter istället för färdiga produktioner. Eller enbart en melodi (melodi betyder väl även _låt_ på ett sätt.) En bra kompromiss skulle väl vara att skicka MIDI filer i så fall, så spelar de upp alla på samma dator/synth.

Essentially, one would send an entry that contains what is required to copyright a song, melody and text with optional chords. To me, any arrangement helps give away the identity of the songwriter(s). I admit, it's almost impossible to completely separate the artist from the melody, but as you said, this would be a good compromise.

What is more troubling, is that no one in Swedish Television or the musicians union... or perhaps the correct translation is the music publisher's union, see anything unethical about what is being done. It makes one question the very nature of humanity... are we still ruled by the 'selfish gene?'

Det finns ett stort problem med att man bara skulle skicka in noter - och det är att man automatiskt skulle diskvalificera alla de duktiga låtskrivare som inte kan noter alls. Om det är inspelat som midi och ett vanligt sequencerprogram skriver ut noterna, så blir de i många fall inte alls bra utskrivna om man inte redigerar en del - och om man inte kan läsa noter, så ser man inte heller vad det finns för några konstigheter...

Det jag menade var att man skickade in själva midi filerna, och att de spelar upp den direkt på synthen/datorn... Men ja börjar undra om det verkligen var en så bra idé...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

To me, any arrangement helps give away the identity of the songwriter(s).

Läste lite noggrannare nu... Kan ju stämma att juryn lättare kan känna igen någon stil med fullt arrangemang. Men som sagt, vet inte om den regeln är bra då på bekostnad av vad man försöker uttrycka med låten/melodin.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Några sätt att komma ifrån en del av inaveln i melodifestivalen och som kanske kunde tvinga fram lite nytt blod, skulle kunna vara följande:

1. En upphovsman får bara vara medverkande till ett bidrag i finalerna - och om fler bidrag råkar komma med, så får upphovsmannen välja vilket av bidragen som ska finnas med

2. En upphovsman som har fått en låt uttagen, är automatiskt diskvalificerad under de två följande åren

3. En artist som har varit med i ett bidrag, är automatiskt diskvalificerad de följande två åren

4. Helt oberoende jurygrupper, blandat med lekmän och musiker väljer ut låtarna som ska gå till final. För att göra det ännu bättre, kunde de 5-10 bästa och 5-10 sämsta i jurygruppernas egen sållning, skickas vidare till nästa jurygrupp för en extra bedömning

5. Om 4. inte fungerar, utan förlagen tvunget ska agera jury som de gör i dag, så skulle samtliga bidrag först in till SVT, som sedan skickar ut och ser till att ett förlag aldrig får tillbaks några av sina egna låtar

Håller med om att punkt 1 borde införas. De skulle nog få de flesta att lägga energi på färre antal låtar.

Punkt 2 och 3 känns lite jobbiga, då även om de skulle skriva en riktigt bra låt bara nästa år blir diskad "bara för att andra ska få chansen".

Detta under förutsättning att det är ett bra röstnings system, vilket din punkt 4 visar. Men varför ska de sämsta sållas igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta under förutsättning att det är ett bra röstnings system, vilket din punkt 4 visar. Men varför ska de sämsta sållas igen?

För att ingen ska sållas ut bara för att just de människorna som sitter i juryn inte råkar tycka om det. Det är ju inte säkert att de är helt representativa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta under förutsättning att det är ett bra röstnings system, vilket din punkt 4 visar. Men varför ska de sämsta sållas igen?

För att ingen ska sållas ut bara för att just de människorna som sitter i juryn inte råkar tycka om det. Det är ju inte säkert att de är helt representativa.

De 10 sämsta av ca 3 tusen? Är nog inga stora chanser för att dem skulle hålla hög kvalité. I så fall borde man sålla samtliga bidrag några gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett stort problem med att man bara skulle skicka in noter - och det är att man automatiskt skulle diskvalificera alla de duktiga låtskrivare som inte kan noter alls. Om det är inspelat som midi och ett vanligt sequencerprogram skriver ut noterna, så blir de i många fall inte alls bra utskrivna om man inte redigerar en del - och om man inte kan läsa noter, så ser man inte heller vad det finns för några konstigheter...

I must admit, I'm don't read or write music well. However, there are plenty of scripting tools available on computer now, among them 'Harmony' from a group in France, that inexpensively allows those that 'play by ear' to write a lead sheet. Frankly, a lead sheet is simply the melody line. It is a single staff with one line of notes and the words under it. It is what used to be required for a copyright before tapes were allowed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Essentially, one would send an entry that contains what is required to copyright a song, melody and text with optional chords. To me, any arrangement helps give away the identity of the songwriter(s). I admit, it's almost impossible to completely separate the artist from the melody, but as you said, this would be a good compromise.

Ordet Melodi kan väl även betyda Låt? Så jag förstår inte varför man ska utesluta arrangemang. Många melodier skulle inte låta särskilt övertygande utan ackord. Så för mig så är arrangemanget även en del av låtskrivarprocessen, eller vad är det ja missar? 😕

Dock håller jag med om att man ska lägga tyngdpunkt på själva låten i första hand. Sedan om det är en bra show är det ett plus. Som sagts tidigare kan Carola lyfta en inte särskilt övertygande melodi, men förstå då kombinationen av detta MEN med en övertygande melodi.

Med närmare tanke ang. MIDI filer. En ev sång gör ett annat sound av melodin, med tanke på de olika vokalerna bl a. Och produktioner (inspelat/programmerat material) i allmänhet hjälper till att "få fram" kompositionen, med hjälp av dynamik, glide to note, etc. Så jag tycker allting går hand i hand, mer eller mindre.

Men om detta skapar de problem du pratat om, så kanske man ändå måste använda sig av MIDI filer... Jag blir osäker.

Viktigare är väl att man har en helt oberoende jury som väljer låtarna, inte de vanliga snubbarna.

What is more troubling, is that no one in Swedish Television or the musicians union... or perhaps the correct translation is the music publisher's union, see anything unethical about what is being done. It makes one question the very nature of humanity... are we still ruled by the 'selfish gene?'

Yeah, I agree.

The idea that certain melodies wouldn't sound good without the arrangement is true. And, my response to that is, they are not strong melodies! What has been lost now in pop music, with the advent of computerized arrangement technique, is similar to what has happened in film with digital effects; the plot is lost in the explosions. For me, there is a place for effect driven music, however that isn't in a melody festival. My opinion is that the melody and text should stand on their own without the backing arrangement. Then when the arrangement is added, the song is even stronger.

So I guess the first question is whether or not the contest should be a 'song' contest or a 'Melody Festival'. I prefer the latter. I'm one who believes that both an effect driven song and melody driven song are art forms in their own right, but the former is an example of artistic ability 'playing' the studio, while the latter is an example of song crafting. For me the melody festival should be a contest of song crafting, not a display of production ability.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
________________________________________

Från: Christer Björkman

Skickat: den 19 juni 2006 15:07

Till: Kirk Clendinning

Ämne: MF 2007

Dear Mr Clendinning,

The only persons that are not allowed to enter the competition are thoose who are employed by or are contracted by SVT during the competition period.

SMFF has no such relation to SVT.

SMFF only represent composers and lyric writers.that are singed by one of their member music publishers.

Yours sincerely,

Christer Björkman

Tävlingsproducent

Melodifestivalen 2007 

Christer,

Thank you once again for responding to my yearly email concerning the Melody Festival rules. I appreciate you taking time to once again do so. This year I have begun a debate in the Studio Magazine forum and invite you to participate.

The concern that I’m voicing is not based upon the relationship of SVT to SMFF, but that the Melody Festival rule set, which is written by SVT, assigns SMFF the task of judging the initial entries, even though members of that organization have a monetary interest in the ultimate success of competition songs, since they act as agents for some of the contestants. It seems like leaving the fox to guard the hen house, doesn’t it? Shouldn’t some other organization that has less conflict of interest be the initial song filter? It doesn’t seem like a coincidence that a grossly disproportionate number of ‘approved’ songs come from members of SMFF. In my opinion it is unethical to ask the public to spend time recording songs for the contest, when the chance that they have to be chosen is much less than song writers who have a publisher in SMFF. It is misleading for SVT to state that there were 3000 entries, when 2900 of them were very possibly summarily dismissed by the SMFF.

I invite you to participate in the debate going on in the Studio magazine forum at https://www.studio.se/index.php?showtopic=26913. This letter will, of course, be posted there. Given that a large number of amateur and semi-professional song writers can be found there, it might be very constructive for you to read their views. Given the current rule set, it appears that the true purpose of the song contest is to promote the music of the Swedish Music Publisher’s Union, in which case I think that ‘melody festival’ is an inappropriate name and ‘SMFF Promotion Festival’ should replace it.

Sincerely,

Kirk Clendinning

Redigerat av lensart
Link to comment
Dela på andra sajter

Några sätt att komma ifrån en del av inaveln i melodifestivalen och som kanske kunde tvinga fram lite nytt blod, skulle kunna vara följande:

1. En upphovsman får bara vara medverkande till ett bidrag i finalerna - och om fler bidrag råkar komma med, så får upphovsmannen välja vilket av bidragen som ska finnas med

2. En upphovsman som har fått en låt uttagen, är automatiskt diskvalificerad under de två följande åren

3. En artist som har varit med i ett bidrag, är automatiskt diskvalificerad de följande två åren

4. Helt oberoende jurygrupper, blandat med lekmän och musiker väljer ut låtarna som ska gå till final. För att göra det ännu bättre, kunde de 5-10 bästa och 5-10 sämsta i jurygruppernas egen sållning, skickas vidare till nästa jurygrupp för en extra bedömning

5. Om 4. inte fungerar, utan förlagen tvunget ska agera jury som de gör i dag, så skulle samtliga bidrag först in till SVT, som sedan skickar ut och ser till att ett förlag aldrig får tillbaks några av sina egna låtar

Väldigt bra förslag! (Eventuellt stryka 3:an och modifiera 2:an till max en låt per år)

Det största och mest absurda problemet är ju självfallet att förlagen själva är jury (den inledande juryn, d.v.s. den enda av egentlig betydelse!)

Jag skrattar varje gång jag tänker på detta - känns som en Monty Python sketch 😱!

Ah, här sitter nu den eminenta juryn på plats för att välja mellan sitt eget bidrag och alla hundratals inskickade, självfallet är juryn helt opartiska

efter många års jury-erfarenhet samt styrkta utav sin enorma expertis och allmänt höga moral! Vilket bidrag ska dom välja! Spänningen är olidlig.

Aahh det blev deras eget, i år igen. Men kära tittare tro icke för ett ögonblick att alla bidrag inte hade samma chans, ty SVT är en fri television...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock, tro aldrig man kan lyckas utan kontakter - det har aldrig aldrig hänt!

Om ngn påstår ngt annat är detta helt enkelt inte med sanningen överensstämmande :rolleyes:!

Det finns inga artister som "upptäckts", alla dom historierna är efterkonstruktioner!

Så, precis som med allt annat i livet så gäller det att jobba hårt om man vill lyckas! Jobba hårt innebär att man jobbar hårt på musiken OCH

att man jobbar hårt på att skaffa sig de rätta kontakterna! Detta är enda sättet att nå framgång!

Så, NEJ man man inte skicka in en demo och få skivkontrakt eller skicka in en demo och få in sitt bidrag i melodifestivalen!

Det vore som att först fylla i en Lotto-kupong, sedan inte betala in den för att slutligen sätta sig och vänta och tro man har chansen att bli miljonär 😄!

Du verkar inte veta vad du pratar om... visst, har du skivkontrakt så har du ju automatiskt en kontakt, men det kan faktiskt vara så att man får kontakten för att man helt enkelt är duktig. Man kan bli upptäckt utan att ha slickat röv med andra ord. När man väl är inne i spelet så får man ju per automatik kontakter och de kan ju om man spelar rätt leda till än större framgång, men att säga att man måste ha kontakter innan man kan bli nåt är helt enkelt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

DU verkar inte ha läst det du kommenterar 😄! Eller så har du bara missförstått mig.

OM du hade läst hade de sett att de stod att, citat .. Aha tog jag bort det när jag kortade ner, sorry :rolleyes: -okej med det stod i alla fall att man kan

"jobba hårt på att skaffa sig de rätta kontakterna" m.a.o. genom att få spelningar, spelas i radio, ringa runt, o.s.v. Är man riktigt bra och kämpar som en galning

så skaffar man sig förr eller senar de kontakter som behövs, för behövs det gör dom och allt annat är skitsnack! Kontakter behövs ju i nästan alla jobb.

Så Nej, man kan fortfarande inte skicka in en demo och bli upptäckt, det har aldrig hänt!

En del verkar gå runt och tro att enbart begåvning skulle räcka till! Kunde inte varit mer fel! Det är enklare ifall man har stor musikbegåvning

och nästan omöjligt (nåja) om man saknar musikbegåvning men som sagt det räcker inte på långa vägar! Ingen kommer "upptäcka" dig!

Du måste, måste tvinga dig till att bli upptäckt, är du duktig blir detta arbete enklare men precis som fotbollsspelare måste, måste träna

så måste en musikmännsika med professionella ambitioner kämpa, kämpa, kämpa för att få de rätta kontakterna - hårt men orättvist 😳!

Om en framgångrik låtskrivare säger att han/hon jobbade stenhårt i fem år för att slå igenom så innebär stenhårt i jobbade inte bara att tiden/pengarna

som låtskapandet, studio-köpandet/byggandet, o.s.v. tog fick gå ut över annat i privat/jobb-livet utan även att man jobbade för att etablera kontakter!

Tänk såhär, om du vill ha ett jobb - går du då till arbetsförmedlingen 😄?

Nej, vad du gör är att antingen ringer du runt vilket tar lång tid och är osäkert eller så utnyttjar du ngn kontakt och får ett jobb eller kommer först till intervjun!

Att skicka in ett bidrag till melodifestivalen är som att anno 2006 gå till arbetsförmedlingen och där säga att man söker jobb som rocktrummis 😳!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skickade in en demo till ett skivbolag (där du inte redan kände någon) och som sedan ringde upp för att skriva kontrakt på stubben 😕!

Och Zlatan har aldrig tränat i tusentals timmar utan som otränad 20-åring klev han rakt in på Juventus hemmaplan och började göra mål, på ren begåvning 😕!

Kolla, jag är den förste att vilja att ren begåvning ska öppna alla dörrar och förtrolla världen!

Om man ska anknyta till fotbolls-VM igen så mycket hellre ett landslag som spelar fantastiskt och förlorar än ett landslag som spelar tråkigt och vinner,

om du frågar mig v.s. Dock tro inte att det på minsta lilla vis inte ligger en enorm massa slit bakom att kunna spela vackert som en "naturbegåvning"!

Tro inte att genier inte tränat in sina finter tills fötterna börjar blöda och tro för allt i världen inte på någon som påstår att dom skickat in en demo

... och sen fått skivkontrakt! Det funkar helt enkelt inte så 😕!

Har aldrig påstått att man måste "slicka röv" eller ha pojkvän som redan är i branchen, men att tro att det skulle gå utan kontakter är enbart korkat!

Varför skriver jag detta, är Hans en bitter gnällkille 😕? Kanske det, men inte i detta fall, utan i detta är det helt enkelt bara som det faktiskt är... på riktigt!

Sitt inte och spendera veckor i en hemmastudio för att sedan skicka in resultatet till ett skivbolag/SVT i tron att du skulle ha en chans att bli vald!

Det har du inte för Det funkar helt enkelt inte så

Sitt istället i en hemmastudio och skapa mästerverk som du sedan aktivt pushar för i alla tänkbara sammanhang.

finns i alla fall möjligheten teoretiskt! Om du vill kunna försörja dig på musiken förstås, i annat fall gör som Hans och fortsätt musiciera 😕!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt men vi har nog inte riktigt talat om samma sak, (eller i samma genre!)

Jag talar om musik som spelas på radio och/eller att kunna försörja sig på sitt musikskapande! Inte att med "skivkontrakt" sälja ngt 100-tal 12" om året.

För det är ju också imponerande, dock inte den världen jag menade.

Edit stabfle

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt men vi kanske inte riktigt har talat om samma sak!

Jag talar om att kunna försörja sig på musik! Inte att med "skivkontrakt" sälja ngt 100-tal 12" om året.

Edit stabfle

Självklart blir man inte Ronan Keating över en natt, även om man är lika snygg och har lika bra röst eller tillochmed skriver låtarna själv. Innan man har blivit Ronan Keating måste man nämligen vara påväg att bli det. Och då är man redan tillräckligt duktig för att få lite uppmärksamhet, och, därmed, kontakter.

Eller nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du frågar 100 artister som försörjer sig på musik hur dom fick skivkontrakt och 8 av dessa svarar att dom skickade in/gav bort en demo...

... så ska du se att också 8 av svaren innehöll en sanning med modifikation och med visst mått av efterkonstruktion 🙂!

När en demo (genom skapade eller sen gammalt etablerade kontakter) väl lyssnas på tror alla som gör demos att själva låten och rösten är det essentiella

men att produktion inte är så värst betydelsefull! Fel igen, det borde vara så men är det icke, produktionen är jätteviktig då demon bedöms som en helhet.

Men komigen, allt detta är självklarheter. Skivbranchen är såsom alla andra brancher en vinstrdrivande verksamhet, visserligen 1000 ggr coolare

och roligare men dock en del av samhället! Varför skulle plötsligt superrättvisa "flum"-regler gälla i skivbranchen när det inte är så i nån annan branch?

Den enda branch där superrättvisa "flum"-regler gäller och dessutom följs nästan slaviskt är inom proffesionell idrott, då det inte är en subjektiv

bedömningsfråga vem som hoppar längst eller gör flest mål! Inom alla andra brancher finns korkade "spelregler" och koder man måste rätta sig efter 🙂!

Alla "spel" har regler, om man vill ha en chans att "vinna" så måste man följa dessa "regler"! Så är det bara!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sorry for the late reply, lensart.

The idea that certain melodies wouldn't sound good without the arrangement is true. And, my response to that is, they are not strong melodies!

But with the arrangement they are, in the same way good lyrics can lift non-strong melodies.

What has been lost now in pop music, with the advent of computerized arrangement technique, is similar to what has happened in film with digital effects; the plot is lost in the explosions.

Interesting point, it fits with some songs and movies. But in other cases computers and effects can lift melodies and plots as well.

For me, there is a place for effect driven music, however that isn't in a melody festival.

But first we have to deal with the word Melodifestival. Should only melodies be allowed - no backgrounds, no shows? Maybe you want to change a concept that has been there since it started? I rather feel the show has to change name considering what it does right now. Artist Festival is more suitable I think (or as you state in the headline; Promotion Festival 🙂). But if I had to choose a new concept it would be Song Festival.

My opinion is that the melody and text should stand on their own without the backing arrangement. Then when the arrangement is added, the song is even stronger.

But as earlier stated, the lyrics does affect the melody as well. So it's more like a Melody with Lyrics Festival according to your views 😠

So I guess the first question is whether or not the contest should be a 'song' contest or a 'Melody Festival'. I prefer the latter. I'm one who believes that both an effect driven song and melody driven song are art forms in their own right, but the former is an example of artistic ability 'playing' the studio, while the latter is an example of song crafting. For me the melody festival should be a contest of song crafting, not a display of production ability.

I'm not sure if I like the way you put music with more than just a melody in the case "effect driven". Isn't a melody an effect as well? Where is the border between them?

I'm not sure what exactly you want to change in the performings of entries of the Festival. If we only should listen to a melody and nothing more, the Festival could be moved from TV to Radio as the performers and shows affect the overall judgement of the entries.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

________________________________________

Från: Christer Björkman

Skickat: den 19 juni 2006 15:07

Till: Kirk Clendinning

Ämne: MF 2007

Dear Mr Clendinning,

The only persons that are not allowed to enter the competition are thoose who are employed by or are contracted by SVT during the competition period.

SMFF has no such relation to SVT.

SMFF only represent composers and lyric writers.that are singed by one of their member music publishers.

Yours sincerely,

Christer Björkman

Tävlingsproducent

Melodifestivalen 2007 

Christer,

Thank you once again for responding to my yearly email concerning the Melody Festival rules. I appreciate you taking time to once again do so. This year I have begun a debate in the Studio Magazine forum and invite you to participate.

The concern that I’m voicing is not based upon the relationship of SVT to SMFF, but that the Melody Festival rule set, which is written by SVT, assigns SMFF the task of judging the initial entries, even though members of that organization have a monetary interest in the ultimate success of competition songs, since they act as agents for some of the contestants. It seems like leaving the fox to guard the hen house, doesn’t it? Shouldn’t some other organization that has less conflict of interest be the initial song filter? It doesn’t seem like a coincidence that a grossly disproportionate number of ‘approved’ songs come from members of SMFF. In my opinion it is unethical to ask the public to spend time recording songs for the contest, when the chance that they have to be chosen is much less than song writers who have a publisher in SMFF. It is misleading for SVT to state that there were 3000 entries, when 2900 of them were very possibly summarily dismissed by the SMFF.

I invite you to participate in the debate going on in the Studio magazine forum at https://www.studio.se/index.php?showtopic=26913. This letter will, of course, be posted there. Given that a large number of amateur and semi-professional song writers can be found there, it might be very constructive for you to read their views. Given the current rule set, it appears that the true purpose of the song contest is to promote the music of the Swedish Music Publisher’s Union, in which case I think that ‘melody festival’ is an inappropriate name and ‘SMFF Promotion Festival’ should replace it.

Sincerely,

Kirk Clendinning

Did you get any reply to this? I'm curious as the debate is interesting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...