Jump to content
Annons

Flummiga funderingar


furiousrage

Recommended Posts

När jag var liten och började spela så hade jag en dröm som jag fortfarande har även om jag har uppfyllt den då och då sedan dess.

Stå på en stoooor scen med massor av folk som tittar förväntansfullt på mig själv och resten av bandet och väntar på de första rungande nedstämda powerchordsen.

Allt sedan dess har jag velat göra musik och låta alla få ta del av den.

Men idag verkar det som att musiker bara tänker på pengar om man ska tro massmedia.

Ni stjäl våra verk på internet och till detta bör ni få stränga straff!! ropar en del

Andra tycker mer synd om skivbolagsjättarna som dagligen lurar upp oss i ockerkontrakt som ändå inte går att leva på.

För mig finns det bara en verklighet och det är livespelningarna, och dessa går inte att stjäla.

Fördelen med den illegala verksamheten är ju faktiskt i mina ögon också att vi inom en snar framtid kommer att bli av med den konversiella reklamomspunna musiken som för mig hör hemma i ett annat fack.

En god vän till mig jämförde den nya popen/hip hopen , med porren, massproducera och sälj för att tjäna snabba kulor.

Som jag ser det kommer garagebanden att få helt nya förutsättningar då pengarna på sikt spelar en mindre betydelse än själva skapandet och musiker världen över får en nystart.

Så alla ni som sitter därhemma bakom en dator eller en sliten ärvd gammal Fender med kassa mickar och skiver era alster. Ge inte upp era drömmar men förverkliga dem på ett sätt som gör att vi alla kan få ta del av ert skapande.

Spela live!!

Svara gärna med vad ni själva har för åsikt i denna omdiskuterade fråga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Svara gärna med vad ni själva har för åsikt i denna omdiskuterade fråga!

jag har sagt det innan och kan väl säga det igen..: det är inte omöjligt att en minskad ekonomisk potential i skivförsäljningen, leder till att vi får en mer aktiv och levande live-scen.

jag kommer knappast att sörja, för det har ändå alltid varit otroligt svårt för en artist att livnära sig på skivförsäljning, att vara en duktig musiker har inte med saken att göra.

hur filmindustrin däremot kommer att påverkas, är kanske svårare att säga. kanske blir det färre megaproduktioner ifrån hollywood, eller så kommer priset på bio att sjunka, och att det därmed blir ett nöje som man har råd med flera gånger i veckan (till skillnad från hur det är idag).

jag tror dock att mångfalden i bägge fallen kommer att påverkas positivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv tänk i samma banor.

Förhoppningsvis leder det till att mer livemusik, den går inte att "stjäla" eller skall vi säga äga?

Musiken ursprungssyfte handlar om kommunikation inte om ekonomi, men det är ett tag sedan....

Dagens musikindustri är en apparat med långa (ekonomiska) avstånd mellan artist och publik, mellanhänderna som skall ha sitt är många. Det är som med spanska tomater; hur mkt får bonden för tomaterna? Det mesta vi betalar för är transport, förpackning, lagringsutrymme, uppackning, detaljisthandeln osv.

Så vill man leva på sin musik kanske man skall tänka "nytt" (eller gammalt) och inte utgå från gårdagens strukturer.

Mer livemusik ochj livemusikscener stora och små!

Link to comment
Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

Men det finns problem...

Det finns tusentals band som inget hellre vill än att spela live. Men var ska dom spela?

Livescenen har minskat väsentligt senaste årtiondet och fortsätter att minska, och nu menar jag inte stora arenashower där världens få jetteartister uppträder utan den RIKTIGA livescenen - klubbar.

Stockholm/malmö/gbg har väl några få ställen som är någorlunda creddiga men annars är det inte mycket.

Det är klart att sommartid ska ju varje liten by ha sin egna lilla festival(vilket iofs är skitbra) men dom läggs ju ner en efter en och lyckas man mot all förmodan få en spelning är det inte mycket till publik. Men detta gäller inte bara musiken. Folk är ju rädda att gå ut och göra saker på riktigt idag!

Ta till exempel bio- Istället för att gå på riktig bio ska man ha värsta feta bio systemet hemma så man slipper röra på sig och möta andra människor. det är smidigast så...

Istället för att besöka en riktig mack och byta några ord med expediten ska man använda obemannade stationer. det är smidigast så...

Istället för att ringa hem till en kompis för halva priset(mer än det?) och riskera att behöva prata med någon annan familjemedlem(hemska tanke) ska man ringa mobilt. det är smidigast så...

Istället för att handla sina varor i butiken beställer man via internet och slipper på det viset både att möta människor och att röra på sig. det är smidigast så...

"Förresten var du på Sabbaths konsert i globen?"

" Nej, men jag har tre dvd`s med dom hemma"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...