Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är ny på det här med mikrofoner. Har några frågor om min mick TSM MT87S.

Har förgäves letat efter en manual till den.

Två frågor:

(1) Sjunger jag in från ena sidan låter det mer "basigt" och från andra sidan mer "diskantigt". Är det meningen att man skall sjunga in från sidan så ljud strömmar in på båda sidor?

(2) Det finns två reglage på micken: ett som det står "0 -10 dB" på och ett annat med ett rakt streck och ett vinklat streck. Vad gör dessa reglage?

Tacksam för svar. Jag har verkligen försökt leta upp den där rackarns manualen, men nej....

/Martin

Annons
Postat

Hejsan.

Micken har en bak och en framsida. Du bör sjunga på den sidan som är markerad med en liten guldfärgad plutt om den har en sån. (Hälften av bilderna jag hittade på google har i alla fall)

De där strecken är Högpassfilter (lo cut) av eller på. Det kommer skära bort de djupaste frekvenserna när det är påslaget.

Postat
(1) Sjunger jag in från ena sidan låter det mer "basigt" och från andra sidan mer "diskantigt". Är det meningen att man skall sjunga in från sidan så ljud strömmar in på båda sidor?

Du ska endast sjunga in från denna sida.

(2) Det finns två reglage på micken: ett som det står "0 -10 dB" på och ett annat med ett rakt streck och ett vinklat streck. Vad gör dessa reglage?

-10dB betyder att du dämpar signalen med 10dB alltså är det en pad.

vinklat streck = basavskärning

rakt sträck = ingen påverkan

Postat (redigerat)

TSM är Luthmans eget "märke", så någon tillverkare som heter TSM kommer du inte att hitta... 😎

1. Det är en cardioid-mic, vilket innebär att du ska sjunga in mot framsidan på micen och ingen annanstans.

2. 0 / -10dB är en Pad-switch, som man bara ställer i -10dB-läget om man har en så stark ljudkälla, att preampen distar. Normalt ska den stå i 0-läget. Det raka strecket innebär att signalen går igenom som den är, medan strecket med vinkeln på, innebär att du kopplar in ett basfilter, som skär basen en del för att reducera lågfrekventa ljud, som gärna uppstår genom stativet när du stampar taken elle rliknande...

EDIT: Hemskt vad folk var snabba i dag då... 😆

Redigerat av Claes
Postat

Stort tack!

Det gick verkligen undan med svaren...

Det var precis allt jag ville veta.

Återigen, stort tack!

/Martin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.