Jump to content
Annons

Prylar för 5000:-


Hitman

Recommended Posts

Hej!

Låt säga att man har en sisådär 5-6000:- kronor över och vill skaffa sig en prisvärd hemmastudio. Vilka komponeter skall köpas? Ska man satsa på preamp eller ett bra ljudkort istället?

Studion skall fungera som demostudio för främst sång, gitarr...

Finnes:

PC med Cubase

Midikeyboard

Tacksam för alla tips!!

/Hitman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Du får ett hyfsat 2-4 kanalers kort och en hyfsad preamp för det där. Om du sträcker din gudget så får du säkert en billighetsmikrofon också.

Mera konkreta tips får du säkert av andra. På forumet har det här diskuterats (diskuteras varje vecka) flere gånger redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Och nu vill du alltså ersätta dom med nånting annat? Skippa mixern och satsa på mikrofonen. Ljudkortet lär väl duga? Mixern är oftast helt onödig i signalkedjan. Framförallt om du skall ha gitarr + sång, så räcker ju två kanaler tillika. Skit i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mixern känns som en svag länk. Har den bara för att jag saknar fantommatning på kortet. Borde kanske köpa en sjysst preamp och uppgradera micken. Några köptips?

Forumfavvon är SP´s B1 och Vtb1. En mick och preamp av Studio Project som låter bäst i budgetklassen, annars kan du avvakta tills Claes har påbörjat sitt preamptest (vet inte om det kommer snart). Annars finns det ju testinspelningar av mickar där att provlyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Verkar som om många tycker att SP har bra stuff i budgetklassen.

Kom gärna med fler tips! Ev något strax över budget...

Vad anses annars om ljudkort med inbyggd preamp?!

Kör på B1an. Den är riktigt bra för priset. Hur många ingångar behöver du på kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar säkert hur bra som helst - men tänk på att VTB-1 bara har en kanal... Behöver du två micingångar, så måste du alltså ha två sådana burkar.

Zyan: Det där preamptestet har skjutits framåt länge nu. Det kommer så småningom när jag har haft tid att fundera ut alla detaljer, men jag vet inte riktigt när jag kommer att få tiden att räcka till, varken för tänkandet eller utförandet... Skulle kanske ägna mindre tid åt forumet...? 😳😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkort har bara RCA ingång. Vad har preampen för utgång?

Det är balanserade XLR och Tele ut från preampen. För att koppla den till en obalanserad RCA-ingång, så är det bara att köra med en obalanserad Tele-RCA kabel. Det finns färdiga sådana. I och med att du kör obalanserat, så håll dig till så korta kablar som möjligt för att undvika störningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...