Jump to content
Annons

Jäklar jag önskar mig en sådan här


storhuvve (oregistrerad)

Recommended Posts

storhuvve (oregistrerad)

Digitalporta Yamaha AW1600

Specifikationer:

- 36 Channel Mixer – 8 Inputs, 16HDR Playback, 8 Sampler (4 Stereo), 2 Effects (2 Stereo)

- 8x Combo Inputs (Phantom Power)

- 16 Bit, 24 Bit Linear Format

- 4Band Parametric EQ And Comp/Gate For Each Channel

- Guitar Effects & Hi-Z Input

- 2 Digital Multi Effects & Mastering Effects

- Pitch Fix Function

- Coaxial I/O (S/PDIF)

- 16 Track Digital Recorder (+8 Virtual Tracks On Each Track)

- Quick Loop Sampler (Rhythm)

- 40 GB Harddisk – No Song Size Limitation

- USB 2.0 For Controlling & File Transfer To PC

- CD-R/W Preinstalled

Herrejäklar jag önskar mig en sådan här. Är det någon härinne månne som redan äger en och kan berätta för mig huruvida den är prisvärd eller inte?

Jag skulle även gilla om någon ville reda ut Channel begreppet för mig också. 16 tracks 8 virtual tracks 32 channel mixer. Vad betyder det i praktiken?

Är samtliga inputs mikrofoningångar?

Grymt tacksam för svar!

/jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ifall du redan har en dator och känner att du vill jobba med den så är det bättre att köpa ett ljudkort för pengarna. Du får mer valmöjligheter när det kommer till mixning osv på det sättet.

Men många tycker det är skönt att slippa datorn och jag har hört grymma inspelningar från digitalportor (dock mycket dyrare än denna) så du ska nog klara dig på denna om du ska spela in flerkanaligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var länge sen jag använde min porta för inspelning nu men virtual tracks kommer jag ihåg. Det innebär helt enkelt att varje spår är flera spår(som du inte kan spela upp samtidigt dock). Bra om du vill ha flera tagningar att välja mellan för solon/sång eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrik @ Non Grata (oregistrerad)

Så vitt jag förstår gäller följande:

Åtta spårs samtidig inspelning, 16 spårs samtidig uppspelning.

Ingångarna är av kombotyp, vilket innebär att du kan köra antingen vanlig teleplugg eller xlr-kontakt. Nu vet jag inte om man kan koppla in fantommatning seperat för varje ingång - om inte så se upp så att du inte får 48 volt till en dynamisk mik, vilket inte alltid är så lyckat... eller för den delen till en bandmik, då det sannolikt slutar med havererad mikrofon.

"8 Virtual Tracks" innebär, som någon redan skrivit, att du kan spela in nio tagningar på varje spår för att sedan växla mellan de olika tagningarna för att hitta den du gillar bäst.

Vad jag saknar är adat in/ut (om jag inte missat det i min genomögning av specen), vilket till och med finns på min smått uråldriga Fostex VF160. Med hjälp av adat in kan man tillexempel koppla in en Behringer ADA-8000, och på så vis få tillgång till sexton samtidiga ingångar. Men Yamaha har kanske andra lösningar på den saken, vad vet jag? 😏

Hoppas att detta kan vara till någon slags hjälp för dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...