Jump to content
Annons

har man copyright?


brynge

Recommended Posts

Jag tycker inte det är den ekonomiska biten som är jobbigt, utan att någon annan på allvar står där och säger "Jag har skrivit den här låten". Ens låtar ligger en helt nära och jag hade blivit alldeles galen av ilska, som om någon rövat bort ens barn eller nått 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur skyddar man sig då från att musikproducenter och kompositörer som har ideétorka inte ska sno delar av ens mästerverk på demoinspelningar?

När får man rätten?

Man har rätten till sitt verk i samma sekund som man skapar det. Det svåra är bara att bevisa det. Man kan ju göra demos och posta dem till sig själv.

Joo...de sa just det.

Kostar inte mycket men kan genererar multum om någon snor något.

Kan passa på att posta en till Håkan H i samma veva och vänta på att han ska ge ut nästa skiva.

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

visst har man väl copyright på allt man gör? utan att behöva anmäla grejer hit och dit? finns det nått man bör göra? tacksam för svar!

Ja, du äger upphovsrätt till i princip allt du skapar, och du behöver inte nödvändigtvis registrera dina verk för att upphovsrätten ska gälla.

Upphovsrättslagen:

Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även läst nånstans att datorns "datumstämpling" av filer (ditt sequncerarrangemang) kan hålla som bevis i en rättstvist.

Har det verkligen gått igenom i rätten? I svenk rätt? Det låter väldigt tveksamt tycker jag. Datumstämplingen i filsystemet är ju lätt som en plätt att ändra.

Vet inte... Kommer inte ihåg vart jag fått det ifrån heller...

Gissar på att som ensamt "bevis" så är det rätt så svagt, men för att bygga på ett redan hyfsat starkt fall, så kan det nog va bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Inget illa menat, men ge mig alla låtar du gjort och en massa tid så ska jag nog kunna leta upp precis alla "stölder" du begått. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Inget illa menat, men ge mig alla låtar du gjort och en massa tid så ska jag nog kunna leta upp precis alla "stölder" du begått. 🤪

Det är inte samma sak. Inspireras gör alla, om man inte inspireras kan man inte göra något över huvud taget. Men vad det handlar om i detta fallet är direkt "tagna" rader. Jag har såvitt jag vet inte en enda stulen rad (alltså inte medvetet tagen), men om Håkan Hellström lyssnar massa på morrissey och sen skriver rader som: kom kom atombomb och dom har gått för att leva sina liv och gud vet att jag måste leva mitt o.s.v som faktiskt översatt på engelska blir morrisseys exakta ord, så är det något annat. Jag tycker fortfarande Håkan ska ha all cred han får och jag gillart honom, men det är kul att skämta om.

Link to comment
Dela på andra sajter

ankara delight (oregistrerad)

allting kommer ju från någonstans och om man ska bli influerad så ska man bli det av de bästa har någon visst sagt...

bra artister "lånar", de bästa artisterna "snor" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även läst nånstans att datorns "datumstämpling" av filer (ditt sequncerarrangemang) kan hålla som bevis i en rättstvist.

Har det verkligen gått igenom i rätten? I svenk rätt? Det låter väldigt tveksamt tycker jag. Datumstämplingen i filsystemet är ju lätt som en plätt att ändra.

Vad jag vet så håller det inte i rätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Inget illa menat, men ge mig alla låtar du gjort och en massa tid så ska jag nog kunna leta upp precis alla "stölder" du begått. 😄

Hur menar du? Samma ackordföljd eller melodi?

För att vara upphovsman till något så måste verket ha en sk verkshöjd, har den samma verkshöjd som något annat verk så är det plagiat.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Inget illa menat, men ge mig alla låtar du gjort och en massa tid så ska jag nog kunna leta upp precis alla "stölder" du begått. 😛

Hur menar du? Samma ackordföljd eller melodi?

För att vara upphovsman till något så måste verket ha en sk verkshöjd, har den samma verkshöjd som något annat verk så är det plagiat.

Förklara begreppet verkshöjd. Har aldrig hört det förut.

Nu har jag iallafall postat ett brev till mig själv, dock inte med den feta blåa tejpen för då kostade det 200spänn, men med sån skitstark genomskinlig tejp och dessutom med postens datumstämplar under tejpen, det måste funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även läst nånstans att datorns "datumstämpling" av filer (ditt sequncerarrangemang) kan hålla som bevis i en rättstvist.

Har det verkligen gått igenom i rätten? I svenk rätt? Det låter väldigt tveksamt tycker jag. Datumstämplingen i filsystemet är ju lätt som en plätt att ändra.

fast, sitter man och kan uppvisa originalinspelningen, dvs alla ljudspår, hela arrangemanget å "alltihopa" så tror jag att man ligger ganska bra till.... har också hört (dvs. obekräftat) att det ska räcka med inspelningen i datorn...( Observera att jag inte skulle svära på varken min mors, eller nån annans grav, på att det stämmer)... Men jag är helt säker på det 😄😎 ...enligt ryktet... alltså.. har hört det av en kompis som... fick det berättat... av ... nån snubbe... som kände en kille, som roddade åt Jerry Williams... eller var det Tityo... på allsång på skansen... ähh...

Ja ångrar det jag sa och hävdar motsatsen.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Inget illa menat, men ge mig alla låtar du gjort och en massa tid så ska jag nog kunna leta upp precis alla "stölder" du begått. 😄

Hur menar du? Samma ackordföljd eller melodi?

För att vara upphovsman till något så måste verket ha en sk verkshöjd, har den samma verkshöjd som något annat verk så är det plagiat.

Förklara begreppet verkshöjd. Har aldrig hört det förut.

Nu har jag iallafall postat ett brev till mig själv, dock inte med den feta blåa tejpen för då kostade det 200spänn, men med sån skitstark genomskinlig tejp och dessutom med postens datumstämplar under tejpen, det måste funka.

Kolla här.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Inget illa menat, men ge mig alla låtar du gjort och en massa tid så ska jag nog kunna leta upp precis alla "stölder" du begått. 😄

Hur menar du? Samma ackordföljd eller melodi?

För att vara upphovsman till något så måste verket ha en sk verkshöjd, har den samma verkshöjd som något annat verk så är det plagiat.

Förklara begreppet verkshöjd. Har aldrig hört det förut.

Nu har jag iallafall postat ett brev till mig själv, dock inte med den feta blåa tejpen för då kostade det 200spänn, men med sån skitstark genomskinlig tejp och dessutom med postens datumstämplar under tejpen, det måste funka.

Kolla här.

nu är jag iaf lost... så du menar alltså att om jag komponerat en låt/verk som låter (pga sättning/sound) lite likt något annat så är jag inte upphovsman? eller har jag missuppfattat dig?

Edit:

Kolla då in detta

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

haha word! synd att inte den sidan håkan hellstöld finns kvar. den var skitball det var nån sån popnörd som kunde alla poplåtar i hela världen så han hade markerat överallt i texterna där håkan snott. det var typ överallt.

Inget illa menat, men ge mig alla låtar du gjort och en massa tid så ska jag nog kunna leta upp precis alla "stölder" du begått. 😄

Hur menar du? Samma ackordföljd eller melodi?

För att vara upphovsman till något så måste verket ha en sk verkshöjd, har den samma verkshöjd som något annat verk så är det plagiat.

Förklara begreppet verkshöjd. Har aldrig hört det förut.

Nu har jag iallafall postat ett brev till mig själv, dock inte med den feta blåa tejpen för då kostade det 200spänn, men med sån skitstark genomskinlig tejp och dessutom med postens datumstämplar under tejpen, det måste funka.

Kolla här.

nu är jag iaf lost... så du menar alltså att om jag komponerat en låt/verk som låter (pga sättning/sound) lite likt något annat så är jag inte upphovsman? eller har jag missuppfattat dig?

Edit:

Kolla då in detta

Nope, om melodin är tagen. Det finns ett exempel med bandet Drängarna som åkte dit för plagiat, de hade samma verkshöjd som en gamal folkvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, håller med dig, om man tagit rakt av, men om man läser dettaså behövs det (rent hypotetiskt) inte ändras så mycket, förrän man får upphovsrätten??

EDIT:

Det jag skulle länka till, var (från STIM);

Nytt självständigt verk

Tillkomsten av ett verk sker ofta genom påverkan och inspiration från andra upphovsmäns verk. Åstadkommer någon ett nytt och självständigt verk i fri anslutning till ett ursprungligt verk får upphovsmannen till det nya verket en egen upphovsrätt oberoende av rätten till ursprungsverket (4 § Upphovsrättslagen). Gränsen kan ibland vara svår att dra mellan vad som är en bearbetning och ett nytt självständigt verk. Likheten med ursprungsverket kan också vara så stor att originalupphovsmannen vill påstå att det kan vara fråga om ett plagiat.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med verkshöjd verkar ju löjligt. Eller det beror på hur mycket som krävs för att det ska vara "unikt" och "inte kunna vara gjort av någon annan". Det är en märklig definitionsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, hey, don't shoot the messanger! 😄

Inte ens STIM själva kan ge ett bra svar. Det beror på, som det så fint brukar heta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, hey, don't shoot the messanger! 😎

Inte ens STIM själva kan ge ett bra svar. Det beror på, som det så fint brukar heta.

Haha 🙂

Nej jag blev inte arg på dig juh 😄:D

Det är svårt det där juh, många hävdar idag att man inte kan t.e.x skriva bra böcker längre, eftersom så fort man insprireras blir man stämd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag jobbar nu står radion på på gräsliga kanaler hela dagarna (ett bygge). Jag tycker det är TJOCKT med melodistölder numera. Alltså rakt av en hel vers eller refräng, melodimässigt, fast med andra instrument och arrangemang. Jag blir förbluffad varje gång hur fräck de vågar vara. Och nej, jag pratar inte om hiphop-låtar med samplade beats. Hade jag vetat vad låtarna heter hade jag kunnat ge några exempel också...

Jo, jag vet. Men det krävs ju att upphovsmannen till originalmelodin aggerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey, hey, don't shoot the messanger!  😎

Inte ens STIM själva kan ge ett bra svar. Det beror på, som det så fint brukar heta.

Haha 🙂

Nej jag blev inte arg på dig juh 😄:D

Det är svårt det där juh, många hävdar idag att man inte kan t.e.x skriva bra böcker längre, eftersom så fort man insprireras blir man stämd.

Hehe... nej, det fattar jag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag jobbar nu står radion på på gräsliga kanaler hela dagarna (ett bygge). Jag tycker det är TJOCKT med melodistölder numera. Alltså rakt av en hel vers eller refräng, melodimässigt, fast med andra instrument och arrangemang. Jag blir förbluffad varje gång hur fräck de vågar vara. Och nej, jag pratar inte om hiphop-låtar med samplade beats. Hade jag vetat vad låtarna heter hade jag kunnat ge några exempel också...

Jo, jag vet. Men det krävs ju att upphovsmannen till originalmelodin aggerar.

Var är musikbranschens internal affairs? 😄

Det är lustigt då man börjar nynna på en annan låt än den man lyssnar på, och varje ton stämmer.

Jo, jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag vetat vad låtarna heter hade jag kunnat ge några exempel också...

Jag har alltid stört mig på att slutet av bryggan i "Underneath your clothes" är lik slutet av refrängen till "Eternal Flame". Men en sån grej måste ju vara ok att sno ändå...

Sen är faktiskt inledningsriffet till Queensryches "Eyes of a Stranger" nästan exakt som det till "Caught somewhere in time" med Iron Maiden. Säkert också ok eftersom det är lite annorlunda arrat i slutet av riffet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag vetat vad låtarna heter hade jag kunnat ge några exempel också...

Jag har alltid stört mig på att slutet av bryggan i "Underneath your clothes" är lik slutet av refrängen till "Eternal Flame". Men en sån grej måste ju vara ok att sno ändå...

Sen är faktiskt inledningsriffet till Queensryches "Eyes of a Stranger" nästan exakt som det till "Caught somewhere in time" med Iron Maiden. Säkert också ok eftersom det är lite annorlunda arrat i slutet av riffet.

De jag lagt märke till på senare tid var värre än så. Alltså mer/längre parti ton för ton, fast med annat arrangemang. Måste börja lyssna vad de säger mellan låtarna så jag lär mig vad tjyvarna heter.

Posta låtstölderna i tråden Låtstölder! 😄

Ska vi gå tillbaka till ämnet? :rolleyes:😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...