Jump to content
Annons

Val av dator,val av processor (intel eller amd)


El_mono

Recommended Posts

Hej!

Jag e ledsen över o behöva starta en ny tråd,men jag e så jäkla förvirrad.

Var nere i musikaffären igår och snackade lite om datorer.

Jag var inne lite på köp av den billigaste Frost-datorn,vilket verkar vara ett ganska bra köp men det verkar inte som man får så mycket hårdvara för pengarna (?) . Sen kom vi också in på om man skulle bygga egen dator och då kom min fråga upp: Vilken processor etc ska man välja? pentium eller AMD? ,han i affären rekomenderade Pentium men jag vet inte.

Jag hörde att del 1 i förra numret (datorbygget) tog upp detta? Vad kostar den datorn och vart/hur kan man få tag på tidningen som första delen är i? (har nyaste studio)

Kan max lägga ut 10-12000 på o köpa dator,räcker det till någon hyffsad?

Tacksam för svar!

///Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag e ledsen över o behöva starta en ny tråd,men jag e så jäkla förvirrad.

Var nere i musikaffären igår och snackade lite om datorer.

Jag var inne lite på köp av den billigaste Frost-datorn,vilket verkar vara ett ganska bra köp men det verkar inte som man får så mycket hårdvara för pengarna (?) . Sen kom vi också in på om man skulle bygga egen dator och då kom min fråga upp: Vilken processor etc ska man välja?  pentium eller AMD? ,han i affären rekomenderade Pentium men jag vet inte.

Jag hörde att del 1 i förra numret (datorbygget) tog upp detta? Vad kostar den datorn och vart/hur kan man få tag på tidningen som första delen är i? (har nyaste studio)

Kan max lägga ut 10-12000 på o köpa dator,räcker det till någon hyffsad?

Tacksam för svar!

///Alexander

AMD så klart, har en själv och funkar kanon. dessutom billigare än pentium och starkare (säger dom) men om du ska vara hyper seriös kanske du ska ha ett core kort UAD eller liknande.. det spelar nog ingen roll om du köper pentium eller amd, men amd är billigare och minst lika bra som pentium. det är vad jag har hört i allafall. Min förra dator var en P4 2.5 ghz och min nya är en AMD 3000+ och det är typ samma skit alltihopa... självklart är min nya amd starkare än den gamla P4an men priset var billigare. Jag skulle nog satsa på en AMD 3200+ eller likande om jag skulle köpa en ny pc idag delvis för att det är dumt att köpa det dyraste eftersom det bara kostar och en pentium kostar bara mer även i ström utförande. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag e ledsen över o behöva starta en ny tråd,men jag e så jäkla förvirrad.

Var nere i musikaffären igår och snackade lite om datorer.

Jag var inne lite på köp av den billigaste Frost-datorn,vilket verkar vara ett ganska bra köp men det verkar inte som man får så mycket hårdvara för pengarna (?) . Sen kom vi också in på om man skulle bygga egen dator och då kom min fråga upp: Vilken processor etc ska man välja? pentium eller AMD? ,han i affären rekomenderade Pentium men jag vet inte.

Jag hörde att del 1 i förra numret (datorbygget) tog upp detta? Vad kostar den datorn och vart/hur kan man få tag på tidningen som första delen är i? (har nyaste studio)

Kan max lägga ut 10-12000 på o köpa dator,räcker det till någon hyffsad?

Tacksam för svar!

///Alexander

Om du funderar på en frost så finns det en 315 på vendolin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det byggs ju en PC i Studio,,,, kostnaden för den skulle väl hamna på 11.000:- och det ligger ju precis mellan 10.000 och 12.000

Tror inte valet AMD / Intel spelar någon direkt roll, AMD är ju i vilket fall klart billigare. Moderkort och minnen är nog viktigare val.

Link to comment
Dela på andra sajter

En röst till på att det inte spelar någon roll. AMD hade visst någon mindre lyckad serie processorer eller något för en fasligt massa år sen, men numera så ska det inte spela någon roll. Digidesign rekommenderar t o m AMD om man ska bygga en dator för deras ProToolsLE-system. Länk

Nu är väl kanske inte de datorerna byggda på det allra nyaste grejorna, men inom musik kan det vara nog så klokt att satsa på beprövade grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så denna:

Aspire X-Dreamer II case with 420W PSU 54.00

Asus A8N-SLI Premium Dual Core Motherboard 166.99

Athlon 64 4800+ Dual Core Processor 635.00

Corsair Dual Channel Ram 1GB = 79.00

ATI Radeon X700 256Mb DDR 16X Dual Video Card 129.99

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives 58.00 x 2 = 116.00

Lite-On DVD/CDRW Dual Drive 39.00

bör fungera bra alltså?

tänkte isåfall även öka internminnet till 2 gig iaf

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig snart som en papegoja. Men i alla fall:

AMD x2 processor och Asus A8V är en bra kombination!

Vill du bygga pentium så bör du välja ett kort med 955 chipset. Asus är även där ett bra val.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara ett enda kort som heter A8V utan några som helst tilläggsbokstäver och det är just A8V.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086477

Och det har chipsetet K8T800PRO och är - till skillnad från nForce 4 - ett mycket bra chipset för DAW:s.

Det finns även andra modeller av A8V, men inget av dem har - åtminstone vad jag vet - något nForce4 chipset.

A8V-E SE har till exempel K8T890 chipset och PCI-express kortplatser.

Men det är A8V utan "tilläggsbokstäver" som du bör välja om du följer mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga var om ngn provat dualcore tex Intel D serien, jomen visst har jag det!

Har en burk med ett Asus P5LD5 Intel D830, ett otroligt stabilt o kraftfullt system.

Dvs. när jag fick bort ATI X600 graffe kortet o ersatte detta med ett Asus Silencer 6600 då blev det stabilt... 😉

Klarar galant mixar med mycket påhäng, problemet är väl snarare värmen som blir, så det är inget tyst system precis...

😄

Lite info

Chieftec miditower 500w typ?

Asus P5LD2 moderkort

2Gb Ram

2*250 GB

2*80 Gb

1*160 Gb

Emu 1820 Pci

Tapco S8 Monitorer(Super nöjd)

Samt lite smått o gott

Everth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 😄 kan det billiga moderkortet vara så bra alltså....

Ja, det är ett gammalt kort, men bland det snabbaste och stabilaste du kan välja till en DAW idag. Jag har kört benchmarks på A8V med en 4800+ x2-processor. Och det klår det mesta. För en gångs skull så får man "mer än man betalar för", i alla fall om man skall bygga en DAW...

Den här marknaden förändras snabbt. Men just nu, med de prylar som finns idag, skulle jag välja AMD. Det går i och för sig att få en snabbare dator än A8V och 4800+ X2. Men då blir det dyrt...

Vill man välja Pentium i stället är det som sagt var något kort med 955-chipset som är "the way to go". Men det blir dyrare. Och det finns för just för närvarande inga fördelar. I morgon? - ja då kan det vara något annat som gäller. Utvecklingen går snabbt som alltid.

edit: Ja just ja, värmeutvecklingen. A8V-lösningen blir också ett relativt svalt, och därmed tyst, system...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga var om ngn provat dualcore tex Intel D serien, jomen visst har jag det!

Har en burk med ett Asus P5LD5 Intel D830, ett otroligt stabilt o kraftfullt system.

Mmm, jag har kikat just på P5LD2-kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...