Jump to content
Annons

Filmmusik...


milton

Recommended Posts

Tjena.

Då är det så att jag tagit på mig att göra musik till en liten film, ca. 5 minuter lång,

som ska säljas till en rätt krävande kund.

Så jag skriker helt enkelt efter folk med erfarenhet av filmmusiksbranschen:

- Självklart skulle jag helst villja ha en färdig version att skriva musiken till, men som det ser ut nu kommer filmen färdigklippas samtidigt som jag måste skriva musiken, om allt ska bli klart i tid.

- finns några typiska första-gångs-fällor?

/milton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Halloj Milton,

Kul att du fått ett krävande uppdrag, hoppas du får rättvist betalt oxå 😆

Det behöver inte alls vara någon nackdel att filmen inte är färdigklippt ännu, tvärtom, ibland händer det att "dom" inspireras av musiken och anpassar klipp / scenlängd efter vad du gjort.

Typisk förstagångsfällor ! ! ! :

Lägg inte ner för mycket krut/tid/energi på sync grejjer eller avancerade automationer till en början. Blir ett helvete när dom klippt bort 2 sekunder här o 3 där osv.

Försök till en början att "skriva" musiken och hitta känslan/temat. Presentera för regisör/producent. Är du på rätt väg så är det mycket lättare att bygga vidare efter ett godkännande eller tillrättavisande feedback.

Det känns sällan kul när man gjort något man själv tycker är skitbra, men får en helt annan respons från filmmakarna.

Men det händer titt som tätt, så var förberedd.

Tänk på att filmfolk är inte musikfolk, de kan bild, du kan musik. De kan i många fall ha svårt att tänka sig hur mycket bättre det kommer låta när trummorna får sitt "riktiga" sound eller du har lagt om pianot med en riktig flygel.

De hör/tänker inte på coola panoreringar eller häftiga filtermodulationer i första hand utan vill ju i första hand känna att musiken tillför det de hade tänkt sig till det de filmat.

Generellt så är det även viktigt att du snackar mycket med prod/regisör för att få en bra inblick i vad de tänkt sig att filmen förmedlar, hur ska olika rollfigurer framstå. Fråga mycket, berätta hur du tolkar scener, försök att få feedback.

Tja, några tips från mig.

Har jobbat med beställningsmusik i drygt 10 år.

Kolla gärna min hemsida:

http://www.graplur.com

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med xarl; kul att du fått uppdraget!

Jag understryker hans tips också, med lite av mina dyrköpta erfarenheter.

I icke någon speciell ordning:

Bli inte "kär" i din musik, dvs skriv med med inspiration, kärlek till bilden, etc men sen: "öhh, musiken tar vi bort, den är i vägen, men lite musik kan passa här kan du skriva om den så kan vi lägga in den i morgon/om 2 timmar/" - kom ihåg att det är dem som bestämmer.

Däremot om det är något speciellt du känner för/vet fungerar var inte rädd och stå för det - och var inte rädd när regissör/producent(-erna)/mm tycker något (oftast med starka ord, oftast väldigt högljutt) "det låter skit", "vad fan är det här", "det suger", så låt det blåsa på, efter ett tag har de lugnat ner sig.

Var cool. Om du inte känner dig som en cool "film composing dude" så fejka. Det är du som vet att de där blanka sakerna som tutar (kevin costner till john barry) kallas för Franska horn och är ett transponerat instrument.

De vet som sagt inget om musik!! 😕

Se gärna regissörs/producents tidigare produktioner. Om du nämner "i scenen bla bla i filmen bla bla så tycker jag att du gjorde en fin lösning i scen precis som han skulle hoppa ut ur . . . " så blir de glada.

Se till att din utrustning fungerar prickfritt/kraschfritt/kaffet är nylagat när de kommmer. Se till att det finns plats för 2-3 st förutom dig i din studio. Skaffa stolar åt alla.

Snacka med klipparen/redigeraren; vad får jag för format? (vad vill du ha för format?)

OMF?

Intern synk med quicktime fungerar bäst i min mening.

Glöm inte ställa din seq till rätt fps; de kommer oftast med förinställning 30fps.

Regissörer/producenter gillar att snacka mycket; låt de göra det.

Har du presenterat en budget? Live-musiker? Får du betalt? Hur? Tim? Projekt? Håll koll på dina timmar!

Ha med anteckningsblock/PDA/ med dig på möterna, skriv ner så mycket som möjligt, ställ frågor frågor frågor, var inte rätt för det. Du vet allt om musik men inget om film, lita på deras kunskaper/erfarenheter!

Gå igenom var i filmen det ska vara musik, kolla med de som lägger ljudet "är det dialog här?" är det en mega ton atombomsexplosion samtidigt som du har tänkt lägga tre altflöjter ppp???

DVS se till att era grejer inte krockar.

Ibland får man med tempspåret också, dvs musikspår som klipparen har använt sig av; ibland är det bra (du får tillgång till det bpm de har använt) ibland så sitter det i vägen och ALLA har blivt kära i den (förutom du då) så du får räkna med lite motstånd i början.

OBS: Var inte rädd för att be om hjälp om du sitter fast!!!

Har du en diktafon i din mobil? Ett tips är att när du ser filmen för första/andra/sitter för dig själv första gången att prata/sjunga tema "här kommer stråkar: la la la la" tu tut brasset, osv.

Fånga dina spontana första intryck

Lycka till!

Och glöm inte att be om hjälp när du sitter fast!! arbete är en lärande process, man kan inte veta allt!

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! Jo, jag är grymt glad över det här uppdraget, ska bli skitkul att prova filmsidan.

Mycket bra tips här, och riktigt skönt att höra dom innan allt drar igång. Skulle inte förvåna mig om min sequencer är inställd på nån skum fps just nu, just eftersom jag aldrig behövt bry mig tidigare.

Dialog med filmfolket är något jag ska köra hårt med...Inser problemen med att realisera för dom hur det *kommer låta sen*, när man jobbar parallellt så här.

Har du en diktafon i din mobil? Ett tips är att när du ser filmen för första/andra/sitter för dig själv första gången att prata/sjunga tema "här kommer stråkar: la la la la" tu tut brasset, osv.

Fånga dina spontana första intryck

Det här är faktiskt precis hur jag vanligtvis skriver mina låtar, jag får en idé, plockar upp mobilen om inget bättre finns i närheten, och kör min känsla av hur det ska låta...(raggadish-dash, Oo-ahh, I löööve you! 😄) Brukar alltid spara filen i projektmappen sen, kul att jämföra färdigt resultat med första idéen.

Hur som helst - jag kommer säkerligen återkomma med mer frågor när det drar igång på riktigt.. 😆

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är faktiskt precis hur jag vanligtvis skriver mina låtar, jag får en idé, plockar upp mobilen om inget bättre finns i närheten, och kör min känsla av hur det ska låta...(raggadish-dash, Oo-ahh, I löööve you! 😛)  Brukar alltid spara filen i projektmappen sen, kul att jämföra färdigt resultat med första idéen.

Hur som helst - jag kommer säkerligen återkomma med mer frågor när det drar igång på riktigt.. 😄

Så har jag också börjat göra. Synd att det inte finns diktafoner med fler spår än ett. När man har nynnat melodin så vill man ju kompa med bass och trummor. 🙂

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är faktiskt precis hur jag vanligtvis skriver mina låtar, jag får en idé, plockar upp mobilen om inget bättre finns i närheten, och kör min känsla av hur det ska låta...(raggadish-dash, Oo-ahh, I löööve you! 😄)  Brukar alltid spara filen i projektmappen sen, kul att jämföra färdigt resultat med första idéen.

Hur som helst - jag kommer säkerligen återkomma med mer frågor när det drar igång på riktigt.. 🤪

Så har jag också börjat göra. Synd att det inte finns diktafoner med fler spår än ett. När man har nynnat melodin så vill man ju kompa med bass och trummor. 😄

Har inte Zoom någon liten portabel mini HD-recorder, tänkt för gitarrister? Typ 4-kanaler.

Yamaha har ju haft dom där Q-10 eller vad de nu hette, med det gick väl inte o spela in via Mik på dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Glöm inte ställa din seq till rätt fps; de kommer oftast med förinställning 30fps.

Regissörer/producenter gillar att snacka mycket; låt de göra det.

Nu var det längesedan jag gjorde ett ljudläggningsjobb. Men 30 bildrutor i Sverige? Njae. I Sverige kör vi PAL på TV dvs 25 fps. Riktig film är 24 fps.

Om du bara skall göra musik för stämmningen så kvittar det var du kör för fps när du komponerar. Däremot måste du ha örnkoll på vilken framrate dem kör om du skall synka ljud och musik med bild.

Troligen kommer dem att klippa i din musik, be dig komma med "det här partiet vill vi dra ut, kan du variera detta" etc...

Håller fullständigt med om att man skall lyssna på vad regissör/producent säger att de vill ha för stämmning. Bra grej, gör en version som dem gillar. Hinner du kom med eget förslag också. Men allt är ju vilken typ av människa du har framför dig, kom ihåg det.

Finns inget rätt eller fel, gå på känsla, både musikaliskt och person feeling :-)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte ställa din seq till rätt fps; de kommer oftast med förinställning 30fps.

Nu var det längesedan jag gjorde ett ljudläggningsjobb. Men 30 bildrutor i Sverige? Njae. I Sverige kör vi PAL på TV dvs 25 fps. Riktig film är 24 fps.

<En höna av en fjäder>, men du läser min text som en musikfan läser bibeln.

Inte säger jag att man använder 30fps i sverige, utan att just många sequencers/Daws kommer med 30fps som default inställning, pga att de är amerikanska (det är säkert nån konspiration för att få oss att gå över till 29.97 dropframe tror jag 😄.

Därav ska man ställa in sin seq/daw på det korrekta 25 eller 24 beroende på jobb. </En höna av en fjäder>

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Glöm inte ställa din seq till rätt fps; de kommer oftast med förinställning 30fps.

Nu var det längesedan jag gjorde ett ljudläggningsjobb. Men 30 bildrutor i Sverige? Njae. I Sverige kör vi PAL på TV dvs 25 fps. Riktig film är 24 fps.

<En höna av en fjäder>, men du läser min text som en musikfan läser bibeln.

Inte säger jag att man använder 30fps i sverige, utan att just många sequencers/Daws kommer med 30fps som default inställning, pga att de är amerikanska (det är säkert nån konspiration för att få oss att gå över till 29.97 dropframe tror jag 😆.

Därav ska man ställa in sin seq/daw på det korrekta 25 eller 24 beroende på jobb. </En höna av en fjäder>

Okidoki, osäker på syftningen. :-)

Hur var det dropframe nu igen?

Var det för NTSCs färgsystem som det bidde 29.97 dropframe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en bok som heter film music, a neglected art. Verkar gå igenom filmmusik på ett övergripande sätt. Jag har köpt den men inte orkat läsa än 😳 Inhandlades på pet sounds akademibokhandel-avdelning för övrigt.

Kan vara värd att kolla in om ni är intresserade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...