Jump to content
Annons

Problem i Cubase


Bulldog

Recommended Posts

Hur kommer det sig att om man har spelat in ett spår i Cubase och sen ska ta nästa spår och spela in på, så kommer det redan inspelade spåret med på det nya spåret så ljudvolymen ökar avsevärt och bruser tar nästan över allt.

Och så blir det något slags reverb ljud, som är rätt störande.

Hur fixar man till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man vill lägga till ett nytt spår så måste jag ju ha det första spåret igång så man vet när man ska komma in. Det är därför jag hör spelet en gång till i det nya spåret. Jag använde ljudkortet förut men skaffade nyss en mixer men då blev det likadant.

Menade du "laddade" ner ett nytt Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

...och sen ska ta nästa spår och spela in på, så kommer det redan inspelade spåret med på det nya spåret

Åh, den här frågan var länge sen sist! 🙂😄

What U Hear kanske? 😉

Start

Kör

Skriv: sndvol32

Klicka OK

Alternativ-menyn

Egenskaper

Justera volymen för: Inspelning

Klicka OK

Kryssa för "Välj" på Line In-kanalen

😄

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill lägga till ett nytt spår så måste jag ju ha det första spåret igång så man vet när man ska komma in. Det är därför jag hör spelet en gång till i det nya spåret. Jag använde ljudkortet förut men skaffade nyss en mixer men då blev det likadant.

Menade du "laddade" ner ett nytt Cubase?

Ja använde ljudkortet förut men skaffade en mixer 😉😄😄🙂😄😆😆😆 :

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mitt Cubase på engelska, har du lust att översätta funktionerna så att jag hittar dom lättare.

Det har inte med Cubase att göra, utan felet ligger i fel inspelningskälla i ditt ljudkort och därför fixar du tämligen problemet med ljudkortsmixern.

Följ mina instruktioner steg för steg bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

en kompis till mig med samma problen laddade bara ner ett nytt.. så var det problemet ur världen...

😕😆😳

Link to comment
Dela på andra sajter

en kompis till mig med samma problen laddade bara ner ett nytt.. så var det problemet ur världen...

😕😆😳

Men det var faktiskt hans kompis! Jag lovar! 😄 :D 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder dig av ett mixerbord antar jag att du lagt ut utgående signal på en separat kanal från datorn. se till att den inte routas i main, utan i en subgrupp. för vad som händer dig i det här fallet är att du på en kanal har kopplat in mikrofonen på en kanal och kopplat in utgången från datorn till en annan kanal och de båda mixas i main-kanalen som också oftast används som utgång som du därefter kopplar in på ingången i datorn. Eftersom båda kanalerna mixas så får du med det du redan spelat även på det "andra" spåret i CuBase. Det är klassiskt fel som jag själv råkat göra några gånger.

För att om du göra som jag skrev först brukar de flesta mixerbord ha funktionen att man får ut både subgrupperna och mainkanalen till hörlursutgången.

Hoppas det hjälper dig.

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...