Jump to content
Annons

Ersättare till m-box


anders lund

Recommended Posts

Jag skaffade en M-box för ett tag sedan till min powerbook,

men har börjat bli trött på att den belastar cpu:n mycket

pga att den använder usb 1. Jag har även haft problem

att sätta lägre antal samplingar än 512

när jag använder andra musikprogram än pro tools.

Tänkte skaffa ett liknande ljudkort med minst

två ingångar med preamps somminst är lika

bra som focusrite grejerna på m-boxen.

Hade tänkt med nånting med firewire

och det får gärna vara från ett företag som skriver

bra drivrutiner och har släppt drivrutiner är

universala, till intel macarna.

Funderade lite på m-audio, just för att man kan

köra pro tools m-powered, men just nu lutar

det åt att jag kommer börja använda logic express

istället så då spelar det iofs ingen roll...

tackar för svar

Anders L

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror förstås på vad det får kosta - men RME Fireface 400 eller 800, eller Metric Halo Mobile I/O, eller MOTU Traveller eller Ultralite, är ju riktigt bra prylar i alla fall... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, ska kolla in dom.

Du har så rätt, jag borde ha sagt kostnadsgräns, för saken är den att jag är snål =)

Jag tänkte hålla mej under 4000kr, antar att motu:n kostar rätt mycket mer än så?

Aldrig hört talas om metrix halo, ska googla rundor lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

M-box 2? Ligger strax över 4000, men föredelen är kanske att du redan är hemma på hur det fungerar, att den kommunicerar över USB 2 samt att du får ProTools 7 LE med den. Om du pricerunnar lite (verbifierat substantiv) kan du säkert hitta en sådan för 4000.

Link to comment
Dela på andra sajter

M-box 2? Ligger strax över 4000, men föredelen är kanske att du redan är hemma på hur det fungerar, att den kommunicerar över USB 2 samt att du får ProTools 7 LE med den. Om du pricerunnar lite (verbifierat substantiv) kan du säkert hitta en sådan för 4000.

Mbox2 kör inte på usb 2 utan på v1.1 precis som sin föregångare. Så det är nog inget bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har just efter ett års upprepat strul med M-Audiso OZONIC (Midi-keyboard ich ljudkort integrerat, FireWire) fått garantibyta till Presonus Firebox.

Så långt är mitt entydiga råd:

Undvik M-Audios FW-ljudkort (se även tidigare tråd i detta sub-forum), det är inte bara jag som har haft problem.

Presonus verkar helt OK så här långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också Firebox och sträcker mig så långt som att vara mycket nöjd. Kortet kör med CoreAudio, så för en macare funkar det som det skall.

Terratec har fått vissa klagomål av mac-användare så kolla upp det noga (det var nått med drivrutinerna, vet inte om det är åtgärdat eller inte).

Med Firebox (och MÅNGA andra ljudkort) får man med Cubase LE (Jag fick 1.07 vilket inte är Tiger.4 kompatibelt) men det är bara att skicka ett mail till presonus och så skall dem skicka en ny skiva.

Jag fick ett tips om en patch man kan använda istället så jag valde det. funkar sådär, men jag kör med logic express ändå. Ett extra program på CVt bara 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...