Jump to content
Annons

Hur bränner jag CD-skivor i 24 bit...?

Recommended Posts

Thomas_Cooper (oregistrerad)
Postat

Hej

Det går alldeles utmärkt att skriva CD-spår i 16 bit och 44,1 khz men hur gör jag för att kunna bränna CD-skivor i 24 bitars format...?

Jag kör Cubase och har där inställningarna 24 bit, 96 khz i mina musikprojekt, jag vet att CD-standard är 16 bit, 44,1 khz men vill gärna ha kvar den bättre upplösningen på 24 bit...

Finns det nån speciell programvara som kan skriva CD-spår i 24 bit...?

Jag använder nu Roxio CD-creator och ljudet blir hyfsat bra men när jag exporterar projektet i Cubase till 24 bit och 44,1 khz (.wav) så går det inte att skriva CD-spår i Roxio CD-creator...?

Att gå ner till 44,1 khz tror jag inte gör någon hörbar skillnad men till 16 bit tror jag tyvärr har inverkan på ljudkvaliteten...

Jag har läst om "dither" för att kunna förbättra ljudet, vad är en "dither"...?

Någon som vet hur jag kan skriva i 24 bitars format...? Tackar för det...

/Thomas

Annons
Postat

Om du bränner som audio, så är det inget annat format än 16/44.1 som accepteras, så om du vill arkivera ljudfilerna i 24-bitsformat, så måste du välja att bränna som datafiler.

Dither lägger man som sista åtgärd vid formatomvandling. Det lägger till brus och ger på så sätt bättre dynamik vid fade-outs. Du märker inte någon nytta av Dithering annat än vid just fade och nästan tysta partier.

Postat

Tack för ditt svar...

Jag har möjligheten i Cubase att exportera till 24 bit, 48 khz för att testa till DVD-format...Jag blir nyfiken att testa det och se om det går att skriva audio-spår på DVD-skiva men undrar om CD brännarprogrammet (Roxio) klarar av att bränna DVD...?

Min DVD spelare hemma klarar av DVD-audio dvs 24 bit, 192 khz så vem vet kanske det även skulle funka att skriva audio-spår på DVD skiva i 96 khz mode ?

Ett steg i taget...Får nog börja med att köpa en tom DVD skiva och testa om det går på min pc att bränna DVD...?

/Thomas

Postat

Easy CD Creator kan inte bränna DVD Audio.

Easy Media Creator klarar att bränna DVD-skivor med musik - men efter standarden DVD Video. Dvs. "normal" DVD med Dolby Digital AC3-ljud. 😲

Om du tycker att konvertering till 16 bitar verkligen har så dålig inverkan på ljudet, så kommer du heller inte att acceptera någon kodning till ett komprimerat och lägre format som Dolby Digital. 😄

Wavelab kan både skapa och bränna DVD Audio. Visserligen dyrt för dig som bara behöver authoring/brännare. 😆

DVD-Audio Tools är ett opensource-projekt för att skapa imagefiler för DVD Audio. Finns än så länge bara i tidig Alphaversion. 😉

Att sedan bränna ut imagefilerna till DVDR klarar de flesta brännarprogram som klarar dataskivor på DVD.

Discwelder är det populäraste/proffsigaste programmet för DVD Audio authoring. Den minsta versionen kostar omkring tusenlappen.

Postat

Tack för tipsen Linus....

Nu vet jag hur jag kan göra... :rolleyes:

/Thomas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.