Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan nÄn tipsa om vart man kan hitta alla ljud Vangelis anvÀnde(och kanske ocksÄ Jarre?) i Yamahas CS-80, fast i Arturias soft-synth CS-80v istÀllet?

Och sen om nÄn vet om ett externt ljudkort Àr lösningen pÄ hur jag fÄr ExpressionMate(som följde med) att funka med datorn. SjÀlva dosan har ju bara uttag för runda midi-kontakter

• 5 mĂ„nader senare...
Annons
Postat

Om du tittar i presetsen pÄ CS-80, hittar du bankerna med "J-M"-initialer. Dessa Àr "Jarre"-ljud. vANGELis anvÀnder mycket brass-ljud frÄn den. TÀnk bara pÄ att de bÄda oftast processar ljuden efter de lÀmnat synthen sÄ om du bara kör sjÀlva ljuden lÄter de inte sÄ mycket som Vangelis resp. J-M. Vangelis vill ofta koppla pÄ sitt MasterRoom-reverb, till exempel. Ljuden fÄr ju dÄ en helt annan kÀnsla. Det bÀsta Àr att ratta sjÀlv tills man hittar ljud som passar den egna produktionen, tycker jag.

Postat
Och sen om nÄn vet om ett externt ljudkort Àr lösningen pÄ hur jag fÄr ExpressionMate(som följde med) att funka med datorn. SjÀlva dosan har ju bara uttag för runda midi-kontakter

Vad Àr det? Kurzweils ribbon controller? Ja, det lÄter ju som nÄn sorts MIDI-controller iallafall...

De enda MIDI-kontakter jag sett Àr sÄna dÀr runda, sÄ det borde vÀl inte va nÄt större problem...? Har du inget MIDI-interface pÄ datorn sÄ finns det USB->MIDI-mojÀnger att köpa för nÄgra hundra pÄ bÄde musikbörsen och JAM...

Postat

Ett sÄnt hÀr, alltsÄ?

DĂ„ har du ju sĂ„na dĂ€r "runda MIDI-kontakter" pĂ„ framsidan. Bara att koppla in: frĂ„n "MIDI out" pĂ„ Expression Mate till "MIDI in" pĂ„ ljudkortet. 😉

Postat

Efter att ha lyckats stĂ€nga av alla lampor pĂ„ maskinen utom "1 section" sĂ„ funkar det!(nĂ€, jag Ă€r nog inte född musiker trots allt 😛 )

Postat

Har inte fattat det sjĂ€lv, faktiskt 😛 , men den kom med CS-80v för ett billigt pris. Trodde det var nĂ„t Vangelis anvĂ€nde dagligen, sĂ„ jag nappade pĂ„ erbjudandet.

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Detta tycks vara en Expression Mate:

Kurweil Expression Mate

Med andra ord nÄgon form av Ribbon Controller samt en massa annat godis...

Verkar ball. Man kanske skulle köpa en.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Postat

Jo, jag hittade ocksÄ den sidan nÀr jag sökte... TÀnkte dock att Kurzweils prylar ju inte brukar va sÄ billiga (~4000kr enligt sidan), sÄ det kanske va nÄt annat...?

Postat

Jag fick den för nÄnting pÄ 2000kr i alla fall, och hittils funkar den för mig bara som en ersÀttare för pitch-hjulet. :/

Tillbaka till CS-80v, för det Àr en grej till:

Hur fÄr man ut ljuden som .wav-filer, som programmet Creative Recorder kan (vilket jag inte fÄr igÄng nu nÀr jag bytt ljudkort)

• 4 veckor senare...
Postat

Jag vill fortfarande veta hur fÄr man ut ljuden som .wav-filer, som programmet Creative Recorder kan (vilket jag inte fÄr igÄng nu nÀr jag bytt ljudkort)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.