Jump to content
Annons

Reason 3 ??


Tilly

Recommended Posts

JAg har jobbat mycket i reason och i andra program och jag måste säga att effekterna suger så hårt i reason, vilket är synd. Inte ens EQ låter bra... Speciellt den kombinerade Eq:n/vocodern (vilken är ju den enda man har att välja på om man inte vill ha typ ha 5 st två parameters eq om man vill eq:a lite mer (och varför har DEN bara 2 parametrar förresten?? orkade man inte göra fler)).

Jag har nog aldrig hört en sämre EQ faktiskt (än vocoder eq alltså). Och EQ måste ju vara bland det lättaste att göra. Scream disten är väl rolig i plugväg, Deleyet funkar och advance reverb. Men kompressorn... HALLÅ!!! Den är väl ännu sämre än eq:n. Det hade varit bättre att inte ha den med alls faktiskt. Bättre med ingen kompressor än reasons egna som ordspråket heter i Nordsibirien.

JAG ser vst pluggar ser jag som ett nödvändigt ont om dom vill ha kvar sin ledande position. Det har ju kommit mycket intressanta konkurrenter till Reason.

Dock är paradoxen just stabiliteten vilken är som ovan sagt, förträfflig... Men vem vill köra ett tråkit stabilt program?

Om man vill ha allt superstabilt så behöver man ju dessutom inte köra vst pluggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 117
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Jag har nog aldrig hört en sämre EQ faktiskt (än vocoder eq alltså).

...

Men kompressorn... HALLÅ!!!

Men då delar ju du den allmänna uppfattningen att Reasons två svaga punkter är eq och kompressor? Dom andra effekterna funkar ju, som du skriver.

Reverbet och Scream-en är ju av toppklass, det måste du hålla med om

Link to comment
Dela på andra sajter

toppklass vore att överdriva... Scream går ju givetvis inte att jämföra med ex. Trash eller amplitube. Eller den bästa amp simuleringen/dist pluggen av alla Nigel på UAD kortet (i mitt tycke). Om man har ambitionen att göra musik i absoluta toppklass så räcker inte reason till... Det är dock inget dåligt program.

Reverbet funkar om man anväder det väldigt sparsamt i en mix, men hur ska man kunna jämföra det med reverb som simulerar riktiga reverb inspelat från tillexempel katidralen i Rom? Det går ju inte.

Malstrom har ju vissa coola saker och jag skulle absolut kunna använda den som vst synt om den fanns, men den har ju sina begränsningar.

Okej... det var dumt av mig från början att jämföra reason mot andra program. MEn jag tror att dom flesta som använder reason (utan att på något sätt glorifiera mig själv) är mer eller mindre nybörjare på musikproduktion och till det endamålet räcker det och blir över. Men om man från propellerheads sida vill behålla dessa kunder när de börjar utvecklas inom musikproduktion så räcker inte reason riktigt till. Och det är här dilemmat kommer in i bilden....

Eftersom det finns få uppgraderingsmöjligheter så är det ett naturligt steg att gå från Reason om man inte kör rewire förstås... men återigen - Det finns bättre allt både pluggar och syntar i alla format än i reason.

Det vore en helt annan sak om de själva eller lät andra göra nya pluggar som man kunde köpa till... MEN det finns ju så många andra som gör det att det inte behövs...

Därför behövs ett vst stöd. Så att den som vill längre kan uttnyttja reason och "växa" in i musikproducent rollen tillsammans med programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer upprepa en del som redan sagts, men ger mina uppfattningar om vad 3án borde ha:

Redrum: justera samplingarnas start med, inte bara slutet, samt kunna "reversa" ljudet om man vill.

Midi ut: Sequensern är lättjobbad och så sätt bra, och midi ut är inget som drar varken massa kraft, eller som bidrar till massa buggar, oftast :-P

Alternativa vsti: Att ta in vsti tycker jag inte, däremot vore det kul om andra tillverkare fick göra egna "reason-instrument" och effekter. de skulle då bli skrivna för programet i sig, och inte som vsti som kan ha en tendens att krasha.

Alternativa vst-pluggar: Samma sak som ovan, fast med pluggar. Så skulle det inte gnällas om kompressorn och dyl.

Inspelning: att kunna spela in ljud från tex mic, inga avancerade redigeringsfunktioner så kanske,men spela in iallafall, klippa, ställa volym, så kan man redigera det bättre i efterhand i ett annat program.

Hoppas propellerheads fixar en 3´a iallafall, vore synd att sluta på ver 2 som de gjort tidigare, detta är ett så pass bra program ändå!

//Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

toppklass vore att överdriva... Scream går ju givetvis inte att jämföra med ex. Trash eller amplitube. Eller den bästa amp simuleringen/dist pluggen av alla Nigel på UAD kortet (i mitt tycke). Om man har ambitionen att göra musik i absoluta toppklass så räcker inte reason till... Det är dock inget dåligt program.

Reverbet funkar om man anväder det väldigt sparsamt i en mix, men hur ska man kunna jämföra det med reverb som simulerar riktiga reverb inspelat från tillexempel katidralen i Rom? Det går ju inte.

Malstrom har ju vissa coola saker och jag skulle absolut kunna använda den som vst synt om den fanns, men den har ju sina begränsningar.

Okej... det var dumt av mig från början att jämföra reason mot andra program. MEn jag tror att dom flesta som använder reason (utan att på något sätt glorifiera mig själv) är mer eller mindre nybörjare på musikproduktion och till det endamålet räcker det och blir över. Men om man från propellerheads sida vill behålla dessa kunder när de börjar utvecklas inom musikproduktion så räcker inte reason riktigt till. Och det är här dilemmat kommer in i bilden....

Eftersom det finns få uppgraderingsmöjligheter så är det ett naturligt steg att gå från Reason om man inte kör rewire förstås... men återigen - Det finns bättre allt både pluggar och syntar i alla format än i reason.

Det vore en helt annan sak om de själva eller lät andra göra nya pluggar som man kunde köpa till... MEN det finns ju så många andra som gör det att det inte behövs...

Därför behövs ett vst stöd. Så att den som vill längre kan uttnyttja reason och "växa" in i musikproducent rollen tillsammans med programmet.

Tror nog att ditt problem med reason handlar om SBS. (skit bakom spakarna)

Är man nyfiken och duktik så kan man komma hur långt som helst med reason. Det är inte bara nybörjare som använder reason. Prodigys nya skiva e gjord till större delen i reason, för att ta ett exempel med proffisionella användare. Se över dina SBS problem tycker jag.

För övrigt tror jag att det finns ganska gott om reasonanvändare här på forumet som är mer än nybörjare.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

MEn jag tror att dom flesta som använder reason (utan att på något sätt glorifiera mig själv) är mer eller mindre nybörjare på musikproduktion...

Det tror jag du har rätt i.

Vad som däremot också är sant är att programmet används av massor av proffs.

Jag skulle lätt kunna räkna upp 10 danssinglar (Prodigy har redans nämnts) som är gjorda med Reason, helt eller delvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

toppklass vore att överdriva... Scream går ju givetvis inte att jämföra med ex. Trash eller amplitube. Eller den bästa amp simuleringen/dist pluggen av alla Nigel på UAD kortet (i mitt tycke). Om man har ambitionen att göra musik i absoluta toppklass så räcker inte reason till... Det är dock inget dåligt program.

Reverbet funkar om man anväder det väldigt sparsamt i en mix, men hur ska man kunna jämföra det med reverb som simulerar riktiga reverb inspelat från tillexempel katidralen i Rom? Det går ju inte.

Malstrom har ju vissa coola saker och jag skulle absolut kunna använda den som vst synt om den fanns, men den har ju sina begränsningar.

Okej... det var dumt av mig från början att jämföra reason mot andra program. MEn jag tror att dom flesta som använder reason (utan att på något sätt glorifiera mig själv) är mer eller mindre nybörjare på musikproduktion och till det endamålet räcker det och blir över. Men om man från propellerheads sida vill behålla dessa kunder när de börjar utvecklas inom musikproduktion så räcker inte reason riktigt till. Och det är här dilemmat kommer in i bilden....

Eftersom det finns få uppgraderingsmöjligheter så är det ett naturligt steg att gå från Reason om man inte kör rewire förstås... men återigen - Det finns bättre allt både pluggar och syntar i alla format än i reason.

Det vore en helt annan sak om de själva eller lät andra göra nya pluggar som man kunde köpa till... MEN det finns ju så många andra som gör det att det inte behövs...

Därför behövs ett vst stöd. Så att den som vill längre kan uttnyttja reason och "växa" in i musikproducent rollen tillsammans med programmet.

Visst har reason (precis som alla andra program) sina små problem, men jag tycker du är ute och cyklar rätt rejält.

För det första är dina jämförelser lite haltande, framförallt när det gäller reverbet, självklart kan du inte jämföra ett "vanligt" digitalt reverb med ett konvolverande och de har också i viss mån olika användningsområden. Som "vanligt" reverb håller RV-7000 dock väldigt hög klass.

Man får också tänka på att så länge instrumenten och effekterna är ganska få i ett slutet program måste dessa vara ganska allround, scream4 kanske inte leverar toppklass inom alla områden, men i vissa avseenden är den riktigt vass även jämfört med de pluggar du nämner.

Då du cyklar mest och fortast är dock när du säger att reason inte räcker till om man vill göra musik i absolut toppklass, om du nu inte är nybörjare själv (och nej jag glorifierar dig inte) borde du veta att man kan göra den mest fantastiska musik med väldigt små medel. Det är alltså användaren bakom programmet/pluggarna som gör musiken och inget annat.

Jag gillar tanken med ett slutet program, man vet liksom vad man har att tillgå och kan koncentrera sig på skapandet. Man kan se det lite som ett vanligt band, där du har dina bandmedlemmar och dess instrument att tillgå.

Det är helt enkelt en smaksak vad man använder och hur man gör det. Jag och många andra gillar reason du gör det inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej... personangrepp är ju alltid bra om man inte har nåt annat att skriva. Tro mig, jag har jobbat mycket med reason. Tyckte att det var fantastiskt, tills jag började jobba i Logic och protools. Och patbos... vad heter det om man blir upprörd vad andra skriver trots att det inte är personligt? Damp va?

Och ja... jag tror säkert att prodigy har tweekat ALLA ljud i reason och mastrat den i reason med den medföljande kompressorn. Dom har säkert spelat in sång också där trots att den funktionen inte finns.

Däremot kanske dom har använt den med rewire och jobbat i protools, eller nåt annat bra program.

Ni lever ju i en illusion. Vanka upp...!

Skit bakom spakarna?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja... jag tror säkert att prodigy har tweekat ALLA ljud i reason och mastrat den i reason med den medföljande kompressorn. Dom har säkert spelat in sång också där trots att den funktionen inte finns.

Och du gör väl hemsidor med protools och logic?

Det är ingen som använder Reason för att mastra eller spela in sång direkt. Om det är det DU har försökt använda Reason till så förstår jag att du tröttnade.

Skit bakom spakarna?

Ja, att den som sitter och styr spakarna inte kan sin grej riktigt.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

GiHeGa (oregistrerad)

Desutom är en kille på Propellerhe..... glad i filmen The Shining eller vad den nu heter. Där är en sekvens man ser i spegeln så står där REDRUM. alltså MURDER.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maccer (oregistrerad)
Ja, asså, det vore bra gött med lite mer funktionalitet i pianorullen. Bara en sådan sak som att man hör tonen när man ritar in den, flyttar den, etc. I nuvarande pianorulle måste man ut o klicka på det vertikala keyboard:et för att höra vilket tonläge man är på.

Om det inte vore för denna lilla "småsak" som de förmodligen skulle kunna fixa hur lätt som helst, skulle jag kunna använda Reason till något. Men som det är nu, är programmet helt oanvändbart för mig (förutom som slave till Logic, men min Ibook är för gammal och seg för det). I Logic finns dessutom en motsvarighet till "CTRL-klick" i Orion för att lägga till nya noter, en funktion som Reason saknar och som gör notinmatande via mus och tangentbord till en plåga.

Logic Fun, en gratis lite-version av Logic, finns att ladda ner för både MacOS 9 (tyvärr inte MacOS X, men Apple skickar ju med det bra mycket bättre Garageband istället) och Windows på

http://www.emagic.de/education/downloads/

Jämför själva sequencing-delen och pianorullen med Reason!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Men som det är nu, är programmet helt oanvändbart för mig

Så Reason är "oanvändbart" för dig för att inte dom toner du klickar in på pianorullen hörs?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Begränsningar lockar fram kreativitet tror jag (Gäller dock kanske inte alla...). De flesta instrument med hundratals presets suckar jag bara åt och pillar inte med, tröttnar ganska fort. De som inte har så många, som man dessutom kommer igenom väldigt fort, det är de jag sitter med länge. Man vill ju ha ut fler ljud ur burken. Och vem vill göra all musik med bara presets?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tycker när man skriver ett seriöst inlägg och någon svarar skit bakom spakarna så är det i högsta grad personangrepp även om det torde vara en ytterst subjektiv mening. Eftersom dynga sprider dynga så skall dynga komma tillbaka på dyngspridaren. Som det andra: transatlatniska ordspråket heter (ett av två ordspråk som jag kan... det andra står för x antal inlägg sedan).

Låt mig förtydliga mig...

Vad exakt är det reason kommer mest till sin rätt? Är det ljudet i analogsyntarna? Nej...

Jag tycker för övrigt att både malstrom och den andra analogsynten (som jag glömt bort namnet på) inte alls låter speciellt roligt. Det tar dessutom väldigt lång tid att ratta till de ljud man vill ha (kalla mig lat, men jag gillar att jobba snabbt). Därav tappar jag kreativitet, dvs d å l i g t för mig.

Är det samplern med de relativt begränsade inställningsmöjligheterna? Nej...

Är det pluggarna? Nej...

om man tänker efter Vad kan prodigy ha gjort i reason? slutmix har ju samtliga här redan kostaterat bara görs av folk med SBS (shit det här kan jag skryta med att jag kan nu...)

Möjligtvis skickat in samplingarna i redrum efter att de har fixat till alla sampliingar först i diverse redigeringsprogram. och likadant skickat in några loopar i rexplayer . Men dom är med största säkerhet tweakade och mixade nån annanstans. Dvs kanske 5% är gjort i reason.

Dessutom är det ju ett dåligt argument att "profissionella" producenter jobbar i reason. Visst... det finns nog några få undantag. Men komigen... 99% av alla jobbar ingenting i reason.

När min dator har strulat har jag tillgått min gamla där cubase strular fett så jag får hålla mig tillgodo med reason.

Det går att göra jättecoola saker och få hyffsade mixar. Men varför nöja sig med hyffsat. Och tro mig, jag har jävlit höga krav på att det ska låta bra när det gäller min egen musik. Jag vill dock inte nöja mig med "hyffsat", men om andra vill göra det så är det deras ensak. Jag bryr mig verkligen inte.

Jag kan inte säga om du tycker att jag är kass på att mixa eller ej, det kan jag inte själv avgöra. Men om det låter bättre med andra grejer så har jag ju fortfarande samma mixningskunskaper, jag anväder ju fortfarande eq:n på samma sätt även fast det är reason som jag jobbar i....

skit bakom spakarna... är det samma som jordfel förresten?

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Dessutom är det ju ett dåligt argument att "profissionella" producenter jobbar i reason. Visst... det finns nog några få undantag. Men komigen... 99% av alla jobbar ingenting i reason.

Det stämmer, så klart.

Men det är ju inte lika med att Reason inte håller i en proffssituation?

För det gör det ju, bevisligen.

Men jag tänker inte lägga mer krut på att trumma in Reasons fördelar; jag använder programmet dagligen och gör bra musik. Ni andra kan ju sitta och tjata om sample accuracy så länge ni orkar, typ. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

nu vet jag inte om detta redan har omnämts i diskusionen (orkar inte läsa och leta).

jag pratade med en kille i en musikaffär idag, han hade hört att någon kommande reason-version skulle ha möjlighet att styra hårdvarusyntar samt vsti-stöd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två saker jag gillar med Reason:

Scream : En av de bästa distortionseffekterna någonsin om inte den bästa för allt annat än just gitarr och bas.

Malstrom : Löjligt bra synt som visar hur kreativt granular/graintable syntes kan vara.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga Pennudd...

Om nu reason är så uselt varför måste vi veta det??? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte hålla mig så länge som möjligt för att ge mig in här . . . men . . . tänk på att hålla god ton gentemot varann . . . till syvende og sist så vill vi alla varandra väl eller . . ? Är det musik som skapande verksamhet eller är det musik i syfte om att kunna kasta paj på andra . . .?

Ingen nämnd, ingen glömd. 😄

Kul ändå att ett program som Reason kan väcka sådan debattlusta . . .

Själv så saknar jag inget i R, förutom möjligheten att dra upp R i storlek. På min 21" skärm så blir det lite väl litet. Jag offrar gärna de kromade knapparna . . . 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker när man skriver ett seriöst inlägg och någon svarar skit bakom spakarna så är det i högsta grad personangrepp även om det torde vara en ytterst subjektiv mening.

Ursäkta om du tog illa upp, ska bättra mig.

"Jag tycker för övrigt att både malstrom och den andra analogsynten (som jag glömt bort namnet på) inte alls låter speciellt roligt. Det tar dessutom väldigt lång tid att ratta till de ljud man vill ha"

Man lär sig sina verktyg och jobbar snabbare med tiden.

Andra människor kan göra jävligt bra saker i reason, att programmet inte passar dig är en annan sak.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag säger att det tar tid att ratta in det ljud jag vill ha menar jag knappast ratta på malstrom synthen...

jag menar att man måste lägga på mycket effeketer som inte finns i reason för att få en elak synth tillexempel...

men om du är nöjd med ljuden i malstrom och kan ratta in dom och bli nöjd säger jag grattis... men du kanske inte har provat så många andra synthar och har så höga krav. Men jag är glad för din skull..

likandant här... reasons synthar skiljer sig inte alls mycket från andra synnthar och jag kan ratta in mycket schysstare ljud i andra synthar mycket snabbare... samt ljud som inte ens går att ratta in på reasons synthar överhuvudtaget. vad väljer jag?

eeh...

Jag har sammanlagt ändå jobbat mycket mer i reason än i andra program.

Jag gillar dock att programera trummor i redrum, men inte för att den är bra, utan för att jag har många reasons refills trumsamplingar...

Men jag tweakar alla trummor ändå till det yttersta sedan i cubase, spår för spår...

Förläggarna är nöjda... jag är nöjd...

dock inte reasons förtjänst

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...