Jump to content
Annons

I C O N (oregistrerad)

Recommended Posts

I C O N (oregistrerad)

En stilla undran, om man mot förmodan skulle satsa på ett Protools HD ungefär hur mycket handlar det om i reda pengar med låt oss säga 16 I/O??? Ett komplett system alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Interfacet har 8 in och 8 ut och kostar 40 papp. Sen kan du bygga ut det interfacet med antingen 8 extra in ELLER 8 extra ut. Och det kostar 12.500 extra. Sen finns det ett billigare, vet inte exakt men det klarar bara upp till 96kHz. Kan tyckas okej. Men 192an ska låta bättre på samma frekvens. Sen beror det på hur stort HD system du vill ha. HD|1 (ett moderkort)är ju billigast och ligger runt 80 papp. För HD|2 (+ ett accelkort) runt hundringen. Och HD|3 (+ 2 accelkort) runt 130 papp. Sen utöver det så ligger varje accelkort på 40 papp stycket. Tror att taket är 7 stycken. Utöver detta så behöver du preamp/mixerbord och en kompatibel pc eller mac. Svindyrt, stabilt och låter riktigt bra. Sen tillkommer pluggar som är i regel dubbelt så dyrt som AU/VST. Man får med ett gäng pluggar beroende vilket HD man köper. Obs. priserna är ca priser och är ut till kund.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, gillade den här tråden...

Skulle vara jättebra att veta ungefär vad man kan satsa på för att kunna börja i mindre (relativt rent ekonomiskt iofs) skala och sedan uppgradera allt eftersom. Jobbar lite med ljudbearbetning av TV-program genom en polare, men om man vill expandera från PT LE till HD och sen bygga på allt eftersom med flerkanals musikinspelning så vore det jättebra att veta vart man ska börja. 40 papp är en stor summa, men eftersom jag har firma och jobbar med detta så är det så klart en investering jag inte är främmande för, men vill ändå inte köpa något som jag sen måste byta ut. Bättre att "bygga på" så att säga.

EDIT: Stavfel

Redigerat av teddawid
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några begränsningar i de olika varianterna ex. antal kanaler eller liknande???

Det är ingen skillnad på programvaran oavsett vilket HD system du använder dig av.

Skillnaden ligger i hårdvaran, ett HD|3 system orkar naturligtvis med en sjuhelvetes massa mer pluggar och kompressorer, men hur många audiospår du kan köra hänger en hel del på din dators övriga hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur var det nu...förra veckan skulle någon återkomma i frågan om ljudskillnader etc mellan LE och HD, nån som hört något?

Den frågan minns jag, hur gick det med den? ...men hur är det med möjligheterna att gradvis uppgradera hårdvaran med exempelvis fler kanaler, processorkraft etc etc mellan LE och HD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget direkt mellansteg utan du får helt enkelt byta ut din LE-rigg mot en HD-rigg i den storlek du initialt har råd med och därifrån jobba vidare. Vad är det du specifikt behöver i HD-riggen?

Värt att notera är ju att många pluggar blir ganska mycket dyrare om du ska köra dom i HD.

Angående jämförelsen HD vs. LE så var det jag som undrade och jag har ännu inte sett att digidesign har kommit med någon vital information.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget direkt mellansteg utan du får helt enkelt byta ut din LE-rigg mot en HD-rigg i den storlek du initialt har råd med och därifrån jobba vidare. Vad är det du specifikt behöver i HD-riggen?

Värt att notera är ju att många pluggar blir ganska mycket dyrare om du ska köra dom i HD.

Angående jämförelsen HD vs. LE så var det jag som undrade och jag har ännu inte sett att digidesign har kommit med någon vital information.

Blev lite missuppfattat, jag formulerade mig luddigt.

Undrade hur möjligheterna att bygga ut LE med fler kanale etc skiljer sig mot att bygga ut ett HD-system? Det går ju tydligen inte att koppla två digi001 i samma dator till exempel (bara ett exempel, det nämndes i en annan tråd!).

Med HD kan man ju tydligen gå hur långt som helst, men hur långt kan man gå med LE i fråga om kanaler, hårdvara etc etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

I dagsläget finns dessa alternativ:

LE:

Mbox2 4 in 2 ut (analogt eller digitalt)

002/002R 18 in 18 ut

M-powered:

Från 2 in/ut (2496) till 18 in 14 ut (ProjectMix). Man kan ej kombinera flera kort för att få fler kanaler in/ut.

Edit: Antal kort samtidigt.

Redigerat av FredrikS
Link to comment
Dela på andra sajter

Externt så är det i samma dator max 18 I/O för LE. Du kan uppgradera så du kan hantera 48 spår internt för en rätt saftig summa dock. Men ska du mixa externt så blir det en del submixning i LE. Alternativet är ju att köra två datorer och två riggar och på så vis få tillgång till fler I/O's, men då blir det lite annat pill med hårdvara.

Beträffande HD så har du ju koll på läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Känns som om Protools HD ligger en bit in i framtiden för oss eftersom det trots allt handlar om en ganska rejäl investering...

Att hosta upp runt 200.000:- känns i dagläget lite hårt...

Har inga direkta problem med vårt nuvarande system som bygger på Cubase SX... Har även kollat lite på Soundscape som oxå verkar vara ett alternativ om man vill ha ett hårdvarubaserat system... Jag gillar dock Protools det lilla jag jobat med det men det jag inte gillar med LE är väl just begränsningarna med antal kanaler o.s.v...

Får väl se hur det går i framtiden... Får dock mer och mer inspelningsjobb så jag antar att så småningom när det nuvarande systemet känns förlegat så får man väl byta upp sig...

Polarn köpte dock ett beg. PT Mixcore system för runt trettiotusen och det funkar ju faktiskt jävligt bra... Så begagnatmarknaden kan ju faktiskt vara ett alternativ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några begränsningar i de olika varianterna ex. antal kanaler eller liknande???

Det är ingen skillnad på programvaran oavsett vilket HD system du använder dig av.

Skillnaden ligger i hårdvaran, ett HD|3 system orkar naturligtvis med en sjuhelvetes massa mer pluggar och kompressorer, men hur många audiospår du kan köra hänger en hel del på din dators övriga hårdvara.

Antal audiospår i ett HD system är maximalt 192st. För att bygga upp en session med olika antal spår så tas olika mycket kraft från HD korten i anspråk. Men detta är ju bara halva sanningen, då man äen måste ha diskar som klarar av den mängd sår man skall hantera, vilket ju i och för sig gäller alla system.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C O N (oregistrerad)

Hur mkt. pluggar klarar exempelvis ett HD|2 system att hantera??? Hur är det att köra Protools på PC är det ngn. som gör det och funkar det i så fall bra???

Redigerat av I C O N
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite nyfiken också.....

Ang HD systemen....

Många kör ju Protools HD systemen, fast i kombination med Logic....vad innebär det för skillnad egentligen? Om jag hade kört protools hårdvara, hade jag helst försökt hålla mig kvar vid Logic, då jag inte är helt förtjust i Protools(mjukvaran)....

Och nästa fråga blir ju, vad exakt hanterar dessa "moderkorten"?

effekter och pluggar?

antalet spår man kan hantera i en mix?

När dessa kort går i taket, hanteras detta så att resten belastar själva datorns processor? Eller går det helt enkelt inte att ha fler antal spår i mixen än vad kortet i sig hanterar?

Link to comment
Dela på andra sajter

I dagsläget finns dessa alternativ:

LE:

Mbox2 4 in 2 ut (analogt eller digitalt)

002/002R 18 in 18 ut

M-powered:

Från 2 in/ut (2496) till 18 in 14 ut (ProjectMix). Man kan ej kombinera flera kort för att få fler kanaler in/ut.

Edit: Antal kort samtidigt.

Jo då. M-Audio-korten i Delta-serien kan jobba ihop upp till fyra stycken, och jobbar då som ett enda kort. Jag kör så själv med M-powered (2 st Delta 1010LT).

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...