Jump to content
Annons

Musikprogrammen laggar - vad bör uppgraderas?

Recommended Posts

malaise (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej på er!

Det är så att jag använder mig av Cubase SX3 och Reason 3.0.2 till mitt musikproducerande, men när jag börjar komma upp i ett 10:tal spår i cubase plus inserteffekter till var och en så vill inte datorn hänga med längre. Redan tidigare så är det lite "klick och pop-ljud" eftersom att systemet börjar lagga smått, men det börjar kännas riktigt störande när projekten börjar bli större.

Så nu funderar jag på om jag kan ha inställt något felaktigt. Eller om det är rimligt att det går slött med de prylar jag har, och hårdvaran behöver uppgraderas.

System:

Athlon 2600+ på 1,9 gig.

1 gb sdram.

160 gb disk.

Audiophile 24/96 ljudkort.

Jag har försökt optimera inställningarna på datorn så för musikskapande så mkt jag kan och förstår mig på, gått efter beskrivningarna på MusicXP.net

Samt laddat nyaste drivisarna till ljudkortet.

Finns det något annat man bör tänka på som kanske är så självklart att man inte ens brukar nämna det? =D *nybörjare*

Har oftast DMA-buffern inställd på 384 samplingar, och latencyn ligger då på ca: 9,4 ms. Detta för att försöka spara processorkraft.

Men processorn går ändå på högvarv väldigt ofta, ligger ofta och toppar på 100% när jag arbetar, och allt går då väldigt segt.

Är beredd att lägga ut några kronor på datordelar för att få en lite bättre musikdator, men vad bör jag satsa på att uppgradera i första hand, processorn?

Mycket tacksam för svar!!

Redigerat av malaise
Annons
malaise (oregistrerad)
Postat

En till fråga:

För att kunna ändra om latencyn så måste jag starta om musikprogrammen för att att ändringarna ska börja gälla. Kan som jag förstått vara bra att ställa upp latencyn när man mixar och arbetar med annat än själva inspelningen för att minska processorbelastning, men lite jobbigt när man måste starta om programmen hela tiden. Finns det någon enklare lösning, går det att göra direkt i programmet?

Det enda sättet att göra det på vad jag vet är att göra det i ljudkortets egen kontrollpanel...

Mkt tacksam för svar igen! =)

malaise (oregistrerad)
Postat

Kan inte nån vänlig själ ge lite tips.. pliiiiiiiis! =)

Känns så omotiverande att hålla på och spela in när det krånglar.

Postat

Är de där 10 spåren audiospår eller är det olika VSTi...?

Har du ett moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd, så börjar det bråka mycket tidigare än med andra chipset. Kan det vara det som är problemet?

Starta om för att byta latency? Det låter som klantiga programmerare för ljudkortsdrivern... De flesta ljudkort klarar nog att ändra latency utan att behöva starta om Cubase, så det borde egentligen alla tillverkare kunna lösa... 😏

malaise (oregistrerad)
Postat

Det är olika audiospår! Och guitar rig är den plug jag som flitigast använder till dem.

Just ja glömde säga att det moderkort jag har är ett: Asus A7V8X-X

Tror ej det har nForce4 chipset eller SLI-stöd, inte för att jag vet vad det är eller hur man tar reda på om man har det, men kunde inte se något om det på produktinformationen i alla fall!

Ja det är konstigt att man måste starta om för att byta latency. Är ju ändå m-audio delta - kontrollpanelen jag använder. Kan det vara jag som gör fel?

Jag går in på vst devices setup i cubase dät latencyn står, ändrar bufferstorleken på ljudkortets kontrollpanel, men latencynivån ändras i o m det inte i musikprogrammet. Det är först när jag startat om programmet som latencyn har ändrats..

Postat

Guitarrig är en ganska tung plug! Men om du ska uppgradera något så är det processorn. Guitarrig är en effekt som kräver beräkningar, och därmed är det processorn som är det intressanta i detta fallet.

Postat

Att inte kunna byta latency när ljudkortet används en en tråkighet som faktiskt går att komma runt. Innan du byter latency klickar du i "release asio drivers in background" eller något liknande. När du nu öppnar fönstret för ljudkortet så kommer Cubase att vara i bakgrunden, alltså släpper det asio-drivrutinerna. Nu kan du byta latency, men glöm inte sedan att stänga av release asio funktionen igen. Annars kommer du att tappa ljudet varje gång du växlar till Reason-fösntret.

/Majken

malaise (oregistrerad)
Postat

Okey tack för era tips!!

Ja då är det väl moderkort och processor som får bli utbytt härnäst antar jag! Får väl stå ut så länge tills jag får råd...

Att inte kunna byta latency när ljudkortet används en en tråkighet som faktiskt går att komma runt. Innan du byter latency klickar du i "release asio drivers in background" eller något liknande. När du nu öppnar fönstret för ljudkortet så kommer Cubase att vara i bakgrunden, alltså släpper det asio-drivrutinerna. Nu kan du byta latency, men glöm inte sedan att stänga av release asio funktionen igen. Annars kommer du att tappa ljudet varje gång du växlar till Reason-fösntret.

/Majken

Jag försökte göra som du sa, men den vill ändå inte byta buffer size! Har "release audio in background" förbockat, men när jag öppnar kontrollpanelen och försöker ändra så ändras den tillbaka omedelbart! Kan det vara någon annan inställning som också måste göras först?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.