Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Behöver mer micpreamps till ett E-MU 1616m, kortet har bara 4 analoga ingångar utöver de 2 micpreamps som redan sitter i dockan och då det verkar som de flesta micpreamps antingen säljs med 1, 2 eller 8 preamps så undrar jag om någon har nå tips om hur man ska göra? 1616m har ju 8 kanaler ADAT också men det känns inte aktuellt om ingen har nå bra tips där.

Line Audios micpreamps verkar ju intressanta, men känns lite onödigt att köpa OMP för ~6000:- om man bara kan använda hälften av preampsen, köpa 2 st DMP blir ju lika dyrt så vet någon av några andra prisvärda alternativ på preamps som inte färger ljudet speciellt mycket?

Mixerbord är jag inte så sugen på men om någon har något tips på ett bord med bra preamps så varför inte.

Föresten, det är ingen som testat bygga / har erfarenheter av egna micpreamps, t.ex. Green Pre-Amp som verkar vara relativt "lätt" att bygga, skulle vara kul att testa, även om det kanske inte blir så prisvärt i slutändan 😛

Annons
Postat

Om det är ofärgade preamps du behöver, så vill jag nog påstå att du inte hittar något mer prisvärt än just Line Audios modeller. Ska det vara lika lågbrusigt och lika ofärgat, får du lägga ut betydligt mer, så även om du bara kommer att använda hälften, så är det tveklöst värt pengarna att köpa en OMP.

En annan variant kan vara att du skaffar en DMP - och sedan tar andra preamps till de andra två kanalerna, för att ha möjlighet till mer färgning när du vill ha det.

Postat (redigerat)

Ett alternativ kan ju vara att köpa en Behringer ADA8000 som du kopplar via

Adat-lightpipe. Då får du 8 mic-pres och 8 line in/ut. Kvaliteten jag inte uttala mig

om då jag ej har provat den.

Bygga en egen mic-pre är själv mitt nästa projekt efter att ha byggt en

SSL stereo kompressor med ett fungerande resultat 😛

Exakt var det blir för DIY mic-pre har jag inte helt bestämmt mig ännu.

//S

Redigerat av sounden
Postat

Tack för svaren.

Claes,

Jo går ju alltid att göra så, men blir det Line Audio så tar jag nog en OMP ändå. Lutar åt ett OMP om det inte blir nån ADAT lösning. Har ett gammalt nr av Monitor där de besökte Roger som driver Line Audio, då sa han att han gått på knäna när det gällde priset på OMP om jag inte minns fel, så verkar ju vara väldigt bra prissatta, har du någon koll på hur mycket de gått upp i pris nu föresten?

sounden,

Är säkert inte så tokigt men tror nog hellre jag köper digitalt rack med bara preamps om det blir ADAT, vore iofs bra då man kan använda alla 8 kanaler. Kan man skippa att köra med de inbyggda pre-ampsen i dockan.

Nån som har något bra tips på ett rack med 8 Micpreamps som har ADAT utgång?

Mackies Onyx 800R verkar ju inte tokigt. Såg att Alto släppt Alto MP 8D, hittade dock inte mycket info om det, är kanske så nytt.

Antar att Line Audio inte har planer på någon ADAT lösning, vet inte hur svårt det skulle vara att fixa med ADAT men kan tänka mig att det skulle krävas en hel del extra utrustning i Rogers verkstad. 😛

Postat (redigerat)
Tack för svaren.

Claes,

Jo går ju alltid att göra så, men blir det Line Audio så tar jag nog en OMP ändå. Lutar åt ett OMP om det inte blir nån ADAT lösning. Har ett gammalt nr av Monitor där de besökte Roger som driver Line Audio, då sa han att han gått på knäna när det gällde priset på OMP om jag inte minns fel, så verkar ju vara väldigt bra prissatta, har du någon koll på hur mycket de gått upp i pris nu föresten?

sounden,

Är säkert inte så tokigt men tror nog hellre jag köper digitalt rack med bara preamps om det blir ADAT, vore iofs bra då man kan använda alla 8 kanaler. Kan man skippa att köra med de inbyggda pre-ampsen i dockan.

Nån som har något bra tips på ett rack med 8 Micpreamps som har ADAT utgång?

Mackies Onyx 800R verkar ju inte tokigt. Såg att Alto släppt Alto MP 8D, hittade dock inte mycket info om det, är kanske så nytt.

Antar att Line Audio inte har planer på någon ADAT lösning, vet inte hur svårt det skulle vara att fixa med ADAT men kan tänka mig att det skulle krävas en hel del extra utrustning i Rogers verkstad.  😄

Priset finns på min firmasite annars. 😆

Nåja - listpriset på OMP är numera 5750:- - men det är ju listpris...

ADAT? Tja - den som lever får se...

Line Audios prylar är hett eftertraktade även utomlands, tack vare hög kvalitet och lågt pris, så oftast är det leveranstid på prylarna, men eftersom de är populära, så brukar jag försöka hålla en del i lager. 🙂

Behöver du en lösning med ADAT ut NU, så finns t ex RME Octamic D.

EDIT: Skrev något som jag tror att jag egentligen inte skulle... 😉 F-n vad det är svårt att hålla tyst i bland... 🥰

Redigerat av Claes
Postat

Tjena

Ska man ha ett rack med 8 st micpre med Adat-utgång så kan jag rekomendera

M-Audio Octane. Kalas bra enligt min mening!

// Klas

Postat
EDIT: Skrev något som jag tror att jag egentligen inte skulle... 😉 F-n vad det är svårt att hålla tyst i bland... 🥰

hehe, spill it Claes! kan det vara en svensk prisvärd ADAT lösning på gång?

DET vore toppen!

Postat

EDIT: Skrev något som jag tror att jag egentligen inte skulle... 🙂 F-n vad det är svårt att hålla tyst i bland... 😉

hehe, spill it Claes! kan det vara en svensk prisvärd ADAT lösning på gång?

DET vore toppen!

😄

My lips are sealed... 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.