Jump to content
Annons

Funderar på att skaffa ny Mac eller uppgradera...?


tbruce

Recommended Posts

Hejsan, ju mer jag pysslar med musiken desto mer inser jag att det är ohållbart att sitta med en dator som börjar svikta så fort ett projekt börjar närma sig "full storlek"... Sitter med en snart två år gammal eMac 1.25 GHz G4 med 512 MB ram, och Logic Express 7.

På något sätt vill jag alltså få lite mer juice i burken, så billigt som möjligt. Som jag ser det just nu så finns det ungefär tre olika vägar jag kan gå:

  • Uppgradera - om det gör nån skillnad? Köpa mer ramminne t ex, skulle det påverka det, eller har det med processorn att göra bara? Är ju också meningslöst att lägga mer pengar på den här datorn när den ändå snart är tillräckligt gammal för att kallas "gammal".
  • Köpa nytt - helst inte för det kostar ju en del. :rolleyes: Men det kanske är bästa lösningen på sikt egentligen? Pengar finns nog och jag är villig att investera en del i musikskapandet, men samtidigt så är jag ju glad om jag kan spara ett par slantar.
  • Koppla ihop flera datorer - detta vet jag inte ens om det verkligen funkar men jag har hört att Logic är gjort för att kunna dra nytta av flera datorers kapactiet om de på något sätt kopplas ihop. Funkar det ens med Express? Hur kopplar jag ihop dom isåfall? Har ett par gamla burkar ståendes i huset som ingen använder, isåfall skulle ju detta vara optimalt eftersom den enda monetära investeringen torde vara en sladd eller så? Och borde väl ändå kunna ge en rätt ordentlig prestandaökning även om det inte är några monsterdatorer som man kopplar in...

Ja, helt enkelt, vad tycker du att jag ska göra och har du isåfall några tips på vad jag ska tänka på? Tackar och bockar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Ingen? 😳

Snabbare hårddisk och mer minne ger klart bättre sprutt för relativt lite pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att veta hur mycket "fullstora" projekt är i storlek. Jag sitter för närvarande med förproduktion och lajjar med 8 Audio Instruments, 6 gitarrer, kör, sångpålägg och på detta rätt så mycket pluggar. Jag har mycket av grejerna freezade.. men jag tycker det tickar på rätt bra. Skulle ibland vilja slippa freeze-funktionen för att kunna jobba med allt vertikalt... nästan samtidigt medans jag drar upp arren, men det går hyfsat som det är nu, man får planera lite.

Jag har en PowerBook med 1,5 GHz processor och 1GB Ram...

EDIT: har f.ö Logic-Pro...så vi är ungefär på samma bana, vet inte om det är stor skillnad på pro och express då det kommer till prestanda, men det borde det ju inte vara... mer att det blir mer i pro och därmed tyngre.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket fullstora projekt är varierar väl lite, men det låter som att det är ungefär i linje med det du beskrev, ett par audio instruments, ett antal audiospår, rätt mycket effekter (och automatisering, tynger kanske lite extra?). Jag använder dock inte freeze nästan alls, eftersom jag ofta arrangerar, spelar in och mixar parallellt så funkar det liksom inte. Men vid den tyngden på datorn blir det mer och mer ohanterbart, i vissa riktigt tunga projekt har jag knappt kunnat spela upp låten utan att den avbryter efter några sekunder. Det är ju inte hållbart i längden...

Du har ju dubbelt så mycket minne som jag, borde ju hjälpa en del? Snabbare hårddisk, hur mycket hjälper det egentligen? Samplingar och ljudspår läses ju såklart snabbare, men det känns som att det inte är det största problemet... eller?

Ingen som har nån erfarenhet av att koppla ihop flera datorer som jag nämnde som alt nr 3?

Link to comment
Dela på andra sajter

audio-->system performance, om audiomätaren går i botten eller håller sig väldigt högt så är det processorn som inte orkar och då gör mer minne ingen skillnad alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

t-bruce: jag har faktiskt inte pillat ngt överhuvudtaget med automationerna så jag har ingen erfarenhet hur mycket det drar. Måste nog börja sätta mig och leka med dessa funktioner då förproduktionen börjar vara klar. Som phobos skrev så är ju väldigt många pluggar CPU krävande, om jag förstått rätt är det mest audio-instrumenten som lägger sig i ramminnet, samt audiospåren kanske (? rätta mig om jag har fel).

Det är helt enkelt bra med snabbare av allt... 😆 Jag är också lite nyfiken på att samköra två macar för hemmabruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
t-bruce: jag har faktiskt inte pillat ngt överhuvudtaget med automationerna så jag har ingen erfarenhet hur mycket det drar. Måste nog börja sätta mig och leka med dessa funktioner då förproduktionen börjar vara klar. Som phobos skrev så är ju väldigt många pluggar CPU krävande, om jag förstått rätt är det mest audio-instrumenten som lägger sig i ramminnet, samt audiospåren kanske (? rätta mig om jag har fel).

Det är helt enkelt bra med snabbare av allt... 😱 Jag är också lite nyfiken på att samköra två macar för hemmabruk.

får man fråga vad du använder för ljudkort till din powerbook som låter dej köra så många spår? Jag har en m-box och kör pro tools, och får säga att processorn inte orkar med nånting på lägre än 512 samples. Logic kanske är mycket mer sparsamt med

processorkraft än vad pro tools är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på samma typ av problem, men med en mac mini på 1,42 ghz processor och 1 gb i ram. vissa projekt funkar inte alls, medans vissa funkar hur bra som helst. jag tror nog att utomationer kan vara en ganska stor skurk i det hela.

Ska köpa mig en iMac 20" och uppgradera till Logic Pro snart, men tänkte vänta tills OS 10.5 Leopard komme 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, ju mer jag pysslar med musiken desto mer inser jag att det är ohållbart att sitta med en dator som börjar svikta så fort ett projekt börjar närma sig "full storlek"... Sitter med en snart två år gammal eMac 1.25 GHz G4 med 512 MB ram, och Logic Express 7.

På något sätt vill jag alltså få lite mer juice i burken, så billigt som möjligt. Som jag ser det just nu så finns det ungefär tre olika vägar jag kan gå:

  • Uppgradera - om det gör nån skillnad? Köpa mer ramminne t ex, skulle det påverka det, eller har det med processorn att göra bara? Är ju också meningslöst att lägga mer pengar på den här datorn när den ändå snart är tillräckligt gammal för att kallas "gammal".
  • Köpa nytt - helst inte för det kostar ju en del. 😏 Men det kanske är bästa lösningen på sikt egentligen? Pengar finns nog och jag är villig att investera en del i musikskapandet, men samtidigt så är jag ju glad om jag kan spara ett par slantar.
  • Koppla ihop flera datorer - detta vet jag inte ens om det verkligen funkar men jag har hört att Logic är gjort för att kunna dra nytta av flera datorers kapactiet om de på något sätt kopplas ihop. Funkar det ens med Express? Hur kopplar jag ihop dom isåfall? Har ett par gamla burkar ståendes i huset som ingen använder, isåfall skulle ju detta vara optimalt eftersom den enda monetära investeringen torde vara en sladd eller så? Och borde väl ändå kunna ge en rätt ordentlig prestandaökning även om det inte är några monsterdatorer som man kopplar in...

Ja, helt enkelt, vad tycker du att jag ska göra och har du isåfall några tips på vad jag ska tänka på? Tackar och bockar.

Finns det ingen sådan där prestanda-mätare i Logic? I Cubase finns ju mätare både för hårddisken och för processorn. Det allra vanligaste är nog att processorn slår i botten, utan att hårddisk-mätaren rör sig alls. Och då kan man nog utgå ifrån att det är processorn som är för slö, eller i a f har för mycket att göra. Och då hjälper det ju inte att byta hårddisk (en snabbare hårddisk kommer nog bäst till sin rätt om man kör med väldigt mycket audio-spår och/eller samplingar). Likadant med minne, finns visserligen ingen speciell mätare för det, däremot så kommer det upp en dialog-ruta som säger till när man börjar få ont om minne. Och den är också ganska sällsynt. Så det är nog oftast själva processorn som är den svagaste länken by far...

Använder du mycket effekter så borde ju ett DSP-kort vara något för dig? Finns flera trådar om sådana här (såg en ny senast igår). De vanligaste korten är väl från UAD, TC Electronics och Focusrite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, ju mer jag pysslar med musiken desto mer inser jag att det är ohållbart att sitta med en dator som börjar svikta så fort ett projekt börjar närma sig "full storlek"... Sitter med en snart två år gammal eMac 1.25 GHz G4 med 512 MB ram, och Logic Express 7.

På något sätt vill jag alltså få lite mer juice i burken, så billigt som möjligt. Som jag ser det just nu så finns det ungefär tre olika vägar jag kan gå:

  • Uppgradera - om det gör nån skillnad? Köpa mer ramminne t ex, skulle det påverka det, eller har det med processorn att göra bara? Är ju också meningslöst att lägga mer pengar på den här datorn när den ändå snart är tillräckligt gammal för att kallas "gammal".
     
  • Köpa nytt - helst inte för det kostar ju en del.  😎  Men det kanske är bästa lösningen på sikt egentligen? Pengar finns nog och jag är villig att investera en del i musikskapandet, men samtidigt så är jag ju glad om jag kan spara ett par slantar.
     
  • Koppla ihop flera datorer - detta vet jag inte ens om det verkligen funkar men jag har hört att Logic är gjort för att kunna dra nytta av flera datorers kapactiet om de på något sätt kopplas ihop. Funkar det ens med Express? Hur kopplar jag ihop dom isåfall? Har ett par gamla burkar ståendes i huset som ingen använder, isåfall skulle ju detta vara optimalt eftersom den enda monetära investeringen torde vara en sladd eller så? Och borde väl ändå kunna ge en rätt ordentlig prestandaökning även om det inte är några monsterdatorer som man kopplar in...

Ja, helt enkelt, vad tycker du att jag ska göra och har du isåfall några tips på vad jag ska tänka på? Tackar och bockar.

Finns det ingen sådan där prestanda-mätare i Logic? I Cubase finns ju mätare både för hårddisken och för processorn. Det allra vanligaste är nog att processorn slår i botten, utan att hårddisk-mätaren rör sig alls. Och då kan man nog utgå ifrån att det är processorn som är för slö, eller i a f har för mycket att göra. Och då hjälper det ju inte att byta hårddisk (en snabbare hårddisk kommer nog bäst till sin rätt om man kör med väldigt mycket audio-spår och/eller samplingar). Likadant med minne, finns visserligen ingen speciell mätare för det, däremot så kommer det upp en dialog-ruta som säger till när man börjar få ont om minne. Och den är också ganska sällsynt. Så det är nog oftast själva processorn som är den svagaste länken by far...

Använder du mycket effekter så borde ju ett DSP-kort vara något för dig? Finns flera trådar om sådana här (såg en ny senast igår). De vanligaste korten är väl från UAD, TC Electronics och Focusrite.

audio-->system performance, om audiomätaren går i botten eller håller sig väldigt högt så är det processorn som inte orkar och då gör mer minne ingen skillnad alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

får man fråga vad du använder för ljudkort till din powerbook som låter dej köra så många spår? Jag har en m-box och kör pro tools, och får säga att processorn inte orkar med nånting på lägre än 512 samples. Logic kanske är mycket mer sparsamt med

processorkraft än vad pro tools är?

Att datorn inte orkar mindre än 512 samplingar beror nog på ditt ljudkort, USB i ett nötskal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...